Ekonomi | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | MATH 203 | ||||
Ders Adı İngilizce | Probability and Statistics for Social Sciences I | ||||
Ders Adı Türkçe | Sosyal Bilimler için Olasılık ve İstatistik I | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 150 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Başlangıç seviyesi matematiksel konseptler | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Olasılık ve istatistik konularında bilgi sahibi olmak ve başlangıç seviyesindeki konulara hakim olmak. Ekonomi ve işletme problemlerine olasılık ve istatistik konularında öğrenilen yöntemlerle çözümler bulmak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders ekonomi ve işletme öğrencileri için hazırlanmış olan temel istatistik dersinin ilk kısmıdır. Ders başarı ile tamamlandığında, öğrenci, tanımlayıcı istatistikler, verinin grafiksel tanımı, merkezi eğilim, dağılım ve şekil ölçütleri, kesitli ve sürekli rassal değişkenler, kesitli ve sürekli olasılık dağılımları konularını öğrenmiş olmalı ve öğrencinin bu konularda yorum yapabilme becerisini geliştirmiş olması beklenmektedir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Gerçek hayattan örneklerle basit olasılık sorunlarını çözme. (sayma, kombinasyon, koşullu olasılık, Bayes' teorem) 2) Önemli ayrık olasılık dağılımlarını öğrenme ve özelliklerini tanıma. Örneklerle bu dağılımlar konusunda bilgi sahibi olma. Beklenti ve varyans konularında bilgi edinme ve bu dağılımlardaki kullanım alanlarını öğrenme. 3) Önemli sürekli olasılık dağılımlarını öğrenme ve özelliklerini tanıma. Örneklerle bu dağılımlar konusunda bilgi sahibi olma. Beklenti ve varyans konularında bilgi edinme ve bu dağılımlardaki kullanım alanlarını öğrenme. 4) Bileşik olasılık dağılımları ve çok değişkenli rassal değişkenler konusu anlama, marjinal ve koşullu dağılım konusunda bilgi sahibi olma. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | ||||
2) Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | ||||
3) Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | ||||
4) Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | ||||
5) Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | ||||
6) Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | ||||
7) Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | ||||
8) Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | ||||
9) Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | ||||
10) Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | ||||
11) Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Ekonomi konusunda geniş bir anlayışa sahip olup, diğer sosyal bilimler ve matematikle derin bir etkileşime sahip olmak. | H | Sınav |
2) | Farklı ekonomi alanlarının etkileşimlerini anlama konusunda bilgi ve beceriler sergilemek | S | Derse Katılım |
3) | Mikroekonomik ve makroekonomik teoriyi anlamak | N | |
4) | Ekonomik kavramları karmaşık sorunları çözmek ve karar verme yeteneğini geliştirmek için uygulamak. | S | Ödev |
5) | Farklı ekonomik sistemleri analiz etmek için nicel teknikler kullanmak. | N | |
6) | Teorik bilgileri, Türk ve küresel ekonomilere ilişkin sorunları analiz etmek için uygulamak. | N | |
7) | Ekonomik verileri işlemek ve değerlendirmek için istatistiksel araçlar ve yaygın yazılım programları konusunda yetkinlik göstermek. | H | Sınav |
8) | Ekonomik analizin tüm aşamalarında - veri toplama, yorumlama ve bulguları yayma - bilimsel ve etik değerlere göre davranmak. | S | Ödev |
9) | Bilimsel bilgileri alışverişinde yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanmak (en az CEFR B2 seviyesinde). | S | Ödev |
10) | Bireysel ve profesyonel etik davranış sergiler ve sosyal sorumluluk taşımak. | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle daha ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergilemek. | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | NAROD ERKOL , December 2023 |
Ders Koordinatörü | MUHAMMED ABDULLAH ALTUNDAL |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. YASEMİN ASU ÇIRPICI |
Hafta | Konu |
1) | Derse giriş |
2) | Grafiklerle data |
3) | Grafiklerle data |
4) | Sayısal ölçülerle data |
5) | Sayısal ölçülerle data |
6) | Olasılık yöntemleri |
7) | Olasılık yöntemleri |
8) | Ara sınav |
9) | Ayrık olasılık dağılımları |
10) | Ayrık olasılık dağılımları |
11) | Ayrık olasılık dağılımları |
12) | Sürekli olasılık dağılımları |
13) | Sürekli olasılık dağılımları |
14) | Birleşik, marjinal, koşullu dağılımlar |
15) | Final sınavı |
16) | Final sınavı |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Newbold, P., Carlson, W.L., Thorne, B.M. (2013) Statistics for Business and Economics, ninth edition. Pearson. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters yüz öğrenme | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ders sonu ödevleri | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Ders içi kısa sınavlar | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
erkoln@mef.edu.tr 02123953670 Katılım/katılım: Öğrencilerin derse hazırlık için ön sınıf ödevleri, videolar ve okuma materyalleri ile çalışmaları beklenmektedir. Öğrenciler, duyuruları ve Blackboard sistemindeki ders materyallerini takip etmekten sorumludur. Resmi e-posta kullanımı: Öğrencilerin e-posta iletişimi için @mef hesaplarını kullanmaları beklenmektedir. Eğitmen, yalnızca Blackboard sistemi üzerinden gönderilen/alınan bilgilere ve @mef hesabı ile yapılan e-postalara dair sorumludur. Eğitmen, e-posta yoluyla gönderilen bilgilerin 24 saat içinde alınacağını varsaymaktadır. Notlandırma ve değerlendirme: Değerlendirme, öğrenci öğrenme çıktıları temelinde yapılacaktır. Geç teslimatlar kabul edilmeyecektir. Kaçırılan projeler: Geçerli bir mazeret belgesi sunulmadıkça telafi yapılmayacaktır. Kaçırılan final sınavı: Fakülte yönetmelikleri geçerlidir. Akademik bütünlük: MEF Üniversitesi'nin tüm öğrencilerinin dürüst olmaları ve akademik bütünlüğe uymaları beklenmektedir. Öğrencilerin kendi çalışmalarını yapmaları ve yetkisiz yardım vermemeleri veya almamaları gerekmektedir. Şüphe durumunda disiplin cezası uygulanacaktır. Uygunsuz davranış, akademik dürüstsüzlük ve intihal: YÖK Yönetmeliği Önemli: Öğrenci, final sınavı dışındaki aktivitelerden en az 30 puan toplayamazsa final sınavına giremeyecek ve FZ notu alacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Hesaplama | |||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | |||||
Ders Saati | 28 | 140 | |||
Ödevler | 6 | 72 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 34 | |||
Final | 2 | 54 | |||
Toplam İş Yükü | 300 | ||||
Toplam İş Yükü/25 | 12.0 | ||||
AKTS | 6 |