Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 128 | ||||
Ders Adı İngilizce | Gender and Law | ||||
Ders Adı Türkçe | Toplumsal Cinsiyet ve Hukuk | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 62 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında ve duyarlı hukukçu olmak | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders kapsamında toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin hukuk normları ve mahkeme kararlarındaki görünümü deşifre edilecektir. Nötr görünen hukuk normlarının eşitsizlikleri nasıl devam ettirdiği ortaya konulacaktır. Bu ders kapsamında aynı zamanda hukuken bu tür eşitsizliklerle nasıl mücadele edilmesi gerektiğinin de altı çizilecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Toplumsal cinsiyetten kaynaklanan eşitsizliklerin farkında olur. 2) Söz konusu eşitsizliklerin hukuk normlarında ve mahkeme kararlarındaki görünümlerini deşifre eder. 3) Bu eşitsizlikleri gidermek konusunda hukuken yükümlü olduğunun bilgisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | H | Ödev |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | S | Ödev |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Ödev |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | H | Ödev |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | Ödev |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Ödev |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | S | Ödev |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | H | Ödev |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | H | Ödev |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | H | Ödev |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY , January 2024 |
Ders Koordinatörü | FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve konuların takdimi |
2) | Norm kavramı ve normların temellendirilmesi |
3) | Toplumsal cinsiyet normları ve hukuk normları ve mahkeme kararlarıyla ilişkisi |
4) | Hukuk normları ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma |
5) | Yargı kararlarının ve toplumsal cinsiyet- örnekler üzerinden tartışma |
6) | Opuz Kararı |
7) | Vize Haftası |
8) | Eleştirel Hukuk Yaklaşımları |
9) | Eleştirel Hukuk Yaklaşımları |
10) | Feminist Hukuk Kuramı |
11) | Eşitlik ve farklılık yaklaşımları |
12) | Kamusal-Özel Alan Ayrımı |
13) | Özen Yükümlülüğü |
14) | Özen Yükümlülüğü |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Hukuk ve Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları- der: Gülriz Uygur, Nadire Özdemir, Seçkin yayıncılık Uygur, G., Çağlar, İ., “Şiddet”, Toplumsal Cinsiyet Çalışmaları içinde, der: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-975-06-0986-2. Uygur, G., Çağlar, İ., “Hukuk”, Toplumsal Cinsiyet Sosyolojisi içinde, der: Yıldız Ecevit, Nadide Karkıner, Anadolu Üniversitesi Yayını, Eskişehir, 2011, ISBN: 978-971-06-0981-7. Çağlar Gürgey, İ. Discrimination, M. Sellers, S. Kirste (eds.), Encyclopedia of the Philosophy of Law and Social Philosophy, Springer Nature B.V., DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-6730-0_712-1. Çağlar Gürgey, İ. General Recommendation No 35 CEDAW Committee: An Example of the Transformation of the Due Diligence Obligation within the International Human Rights Law”, Ankara Barosu Dergisi, 2019/1, pp. 232-266. Çağlar Gürgey, İ., The State’s Due Diligence Obligation”, in Research Handbook on Feminist Jurisprudence, ed. Robin West, Cynthia Grant Bowman, UK: Edward Elgar Pub. 2019, pp. 485-502. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatım ve tartışmalar | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ölçme ve değerlendirme ödevler üzerinden yapılacaktır. Dönem sonu notunu %40 vize dönemi verilecek ödev üzerinden, %60’nı ise final dönemi verilecek ödev üzerinden belirlenecektir. [Dersten başarılı olunabilmesi için final ödev notunun 50 ve üzerinde olması gerekmektedir.] Bütünleme sınavı ya da bütünleme notunu belirleyecek bir ödev konusu verilmeyecektir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
gurgeyi@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Toplam İş Yükü | 62 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.5 | ||||||
AKTS | 2 |