Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 108 | |||||
Ders Adı İngilizce | Ethical Issues in Psychology | |||||
Ders Adı Türkçe | Psikolojide Etik Konular | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 59 saat | |||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Psikolojide en iyi uygulama ve etik yönergeleri hakkında iyi bir çalışma bilgisi geliştirmek, bu yönergelerin arkasındaki mantığı anlamak ve bu yönergelerin uygunluğunu akıllıca tartışabilmek. | |||||
Ders Açıklaması | Etiğin temel prensipleri ve psikolojinin farklı alanlarındaki araştırma ve Pratik uygulamaları hakkında bilgi verir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Alandaki etik standartları daha iyi anlamak 2) Çalışmalardaki etik meseleleri belirlemek 3) Etik standartları farklı alt alanlardaki potansiyel etik sorunlara uygulamak 4) Psikolojide etik konusunda bilimsel terminolojiyi kullanmak 5) Etik meseleleri daha kolay ve etkin bir şekilde okumak, anlamak ve tartışmak 6) Etik standartların Psikolojinin her bir alanındaki önemli rolünü ve katkısını anlamak ve tartışmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Ödev,Sunum |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Ödev |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Ödev |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Ödev |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Ödev |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Ödev |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | N | |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi VINCENT HENRY SIENKIEWICZ |
Hafta | Konu |
1) | Etik kavramına giriş |
2) | Etik kavramları |
3) | Toplumsal açıdan duyarlı araştırma |
4) | Yansıtma Ödevi 1 |
5) | Temel araştırma etik yöntemleri |
6) | Akademik sahtekarlık |
7) | Etik İlkeler: APA ve TPD Kuralları |
8) | Yansıtma Ödevi 2 |
9) | Gelişim Psikolojisinde Etik |
10) | Yaşlı Psikolojisinde Etik |
11) | Endüstri ve Örgüt Psikolojisinde Etik |
12) | Sosyal Psikolojide Etik |
13) | Nöropsikolojide Etik |
14) | Klinik Psikolojide Etik |
15) | Final sınavı dönemi |
16) | Final sınavı dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Knapp et al. (2017). Practical Ethics for Psychologists: A Positive Approach, 3rd Edition, APA P. Banyard & C. Flanagan (2006). Ethical Issues and Guidelines in Psychology, Routledge Modular Psychology Series | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders, seminer, misafir konuşmacılar, sunum, bağımsız çalışma. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | İki ödev, sunumlar, devam, sınıf içi katılım. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden sınıf tartışmalarının bir parçası olarak özel durumları tartışmaları istenecek. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Ofis Saatleri: Randevu ile Devam: PSYC 108 derslerine katılım zorunludur ve dersin ayrılmaz bir parçasıdır. Öğrenciler derse zamanında, hazırlıklı ve ders tartışmalarına katılmaya ve katkıda bulunmaya istekli olarak gelmelidir. Öğrenciler devamsızlık yapacaklarsa veya devamsızlık yapmışlarsa ders öğretim görevlisi/asistanıyla iletişime geçmeli ve devamsızlıkları için tatmin edici bir açıklama ve ilgili resmi belge sunmalıdır. Devamsızlık için tatmin edici bir nedenin (ve ilgili belgelerin) olmaması durumunda, duyurulan teslim tarihlerinden sonra teslim edilen ödevler ve projeler sıfır (0) olarak notlandırılacaktır. Düzenli devamsızlık ders notlarının düşmesine neden olabilir. Her dersin başında imzalanacak bir devamsızlık listesi olacaktır. Bu sayfayı imzalamak öğrencinin sorumluluğundadır. Sınıf Davranışı: Sınıf davranışı, eğitmenin dersi yürütme becerisini veya diğer öğrencilerin öğretim programından öğrenme becerisini etkilememelidir. Kabul edilemez veya rahatsız edici davranışlara müsamaha gösterilmeyecektir. Öğrenme ortamını bozan öğrencilerden sınıftan ayrılmaları istenebilir ve adli, akademik veya diğer cezalara tabi tutulabilirler. Bu yasak, elektronik, sınıf, laboratuvar, tartışma grupları, saha gezileri vb. dahil olmak üzere tüm öğretim forumları için geçerlidir. Öğretmen, sınıfta hangi davranışın uygun/uygunsuz olduğuna dair tam takdir yetkisine sahip olacaktır. Akademik Dürüstlük: Akademik dürüstlük, tüm üniversite öğretim üyelerinin ve öğrencilerinin sorumluluğundadır. Öğretim üyeleri, akademik dürüstlüğün bileşenleri hakkında talimat verme ve MEF Üniversitesi'nin kopya çekme ve intihal cezalarına ilişkin politikasına uyma dahil olmak üzere çeşitli şekillerde akademik dürüstlüğü teşvik eder. Akademik sahtekârlık, hem kopya çekmeyi hem de intihal yapmayı içerir. Kopya çekme, aşağıdakileri içerir ancak bunlarla sınırlı değildir: (1) bir dersin bir bileşeninde daha iyi bir not almak için yetkisiz materyalleri kullanmak veya kullanmaya çalışmak; (2) atanmış bir alıştırmada alıntılar dahil olmak üzere herhangi bir bilgiyi tahrif etmek veya uydurmak; ve/veya (3) bir başkasına kopya çekme veya intihal eyleminde yardım etmek veya yardım etmeye çalışmak. İntihal, başka bir kişinin kelimelerini veya fikirlerini sanki kendininmiş gibi sunmaktır. İntihal, aşağıdakileri içerir ancak bunlarla sınırlı değildir: (1) bir ödevi, aslında en azından kısmen başkasının çalışmasıyken, kendi çalışmasıymış gibi sunmak; (2) başka bir kaynaktan satın alınmış veya başka bir şekilde elde edilmiş bir çalışmayı sunmak; ve (3) bir yazarın kelimelerini veya fikirlerini, yazara gereken itibarı vermeden kendi makalesine dahil etmek. Sınıf ödevlerinde veya sınavlarda kopya çekmek ve intihal yapmak hoş karşılanmayacaktır ve adli, akademik veya diğer cezalarla sonuçlanabilir. İntihal ve sınavlarda kopyalama gibi çeşitli biçimlerde kopya çekme, yalan söyleme ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş karşılanmayacaktır. Akademik dürüstlük dışı davranış ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 1 | 3 | |||
Ödevler | 1 | 2 | 1 | 3 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 2 | 1 | 3 | |||
Toplam İş Yükü | 59 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |