HUK 237 Mali EgemenlikMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Hukuk Fakültesi
Ders Kodu HUK 237
Ders Adı İngilizce Fiscal Sovereignty
Ders Adı Türkçe Mali Egemenlik
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ders
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 60 saat
Ders Kredileri 2 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yok
Genel Eğitim Hedefi Öğrenciler, Devlet egemenliğinin en önemli görünümlerinden bir tanesi olan mali egemenliğin kapsamını öğreneceklerdir. Ülkede yaşayan herkes, (vatandaş olsun olmasın) devletin mali egemenlik araçlarından etkilendiğinden bugünkü ve modern devlet öncesinde yer alan haliyle mali egemenliğin kullanımının, devlet egemenliğinin kullanımında mali egemenlik araçlarının yerinin, sonrasında da bu araçların toplumlarda ne tür değişimler yarattığının öğrenilmesi sağlanacaktır.
Ders Açıklaması Egemenlik kavramı, mali egemenlik, mali egemenliğin kapsamı, sınırları, yasama ve yürütme arasında mali egemenliğin kullanımı konusundaki tartışmalar, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin yaklaşımı

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 1. Devletin mali egemenliğine ilişkin temel kavramları öğrenir.
2) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 2. Mali egemenliğin hukuki boyutları kavrandığından kamu hukuku alanındaki pek çok konuya bakış açısı bütüncül bir yaklaşıma dönüşür.
3) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 3. Kamu hukuku alanındaki hukuk dallarından özellikle vergi hukukuna ilişkin temel bir bilgi birikimine sahip olunarak konuyla ilgili tartışmalar tespit edebilir.
4) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 4. Mali egemenliğin kullanımının hukuk hayatımıza etkileri kavranacağından devlet ile bireyler arasındaki ilişkilerin yorumlanmasında kuvvetler ayrılığının ne denli önemli olduğu kavranabilir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. N
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. S Sınav
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. S Sınav
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. N
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. S Sınav
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. S Sınav
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. H Sınav
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. S Sınav
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. N
Hazırlayan ve Tarih BİNNUR ÇELİK , January 2024
Ders Koordinatörü BİNNUR ÇELİK
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. CENKER GÖKER

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Devlet egemenliğinin kullanım şekilleri ve mali egemenlik kavramı
2) Mali egemenliğin kullanımındaki araçlar
3) Mali yükümlülüklerin toplanmasının toplumsal sonuçları
4) Mali egemenliğin kullanımında yetki
5) Mali egemenliğin kullanımının ekonomik sonuçları
6) Mali egemenliğin kullanımının sosyal sonuçları
7) Mali egemenliğin ekonomik sınırları
8) Vize haftası
9) Mali egemenliğin hukuki sınırları
10) Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yasama
11) Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yürütme
12) Mali egemenliğin kullanımına ilişkin tarihsel boyutlarıyla anayasalar
13) Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin konuyla ilgili yaklaşımı
14) Egemenlik ve Mali egemenlik alanında ideal hukuk bakımından yapılması gerekenlere ilişkin öneriler
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar• Murphy, Liam – Nagel, Thomas, The Myth of Ownership: Taxes and Justice, Oxford Publications • Göker, Cenker, Yönlendirici Vergilendirme, Turhan Kitabevi, Ankara. • Habermas, Jürgen, 2003, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çevirenler: Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim Yayınları, 5. Baskı, İstanbul. • Jones, Robert, “The Nature and The First Principles of Taxation” • Kurtkan, Amiran, 1968, Metodolojik Bir Deneme Olarak Mali Sosyoloji, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından No: 1312, İktisat Fakültesi No: 221, Fakülteler Matbaası, İstanbul. • Besley, Timothy – Preston, Ian – Ridge, Michael, 1997, “Fiscal Anarchy in the UK: Modeling Poll Tax Noncompliance”, Journal of Public Economics, Volume: 64, s. 137-152. • Harper, Christina K., 2007, “Climate Change and Tax Policy”, Boston College International & Comparative Law Review, Volume: 30, s. 411-460. • Huber, Ernst Rudolf, 1970, “Modern Endüstri Toplumunda Hukuk Devleti ve Sosyal Devlet” (Çeviren: Dr. Tuğrul ANSAY), Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:. 27, Sayı: 3-4, s. 27-52. • Kanbur, Ravi – Pirttilä, Jukka – Tuomala, Matti, “Non-Welfarist Optimal Taxation and Behavioural Public Economics”, Journal of Economic Surveys, Volume: 20, No: 5, s. 849-868. • Ortaylı, İlber, “Devlet’e Nasıl Bakılmalı?”, Doğu Batı Dergisi Yıl:1, Sayı:1, Kasım, Aralık, Ocak 1997, s. 11-15. • Torgler, Benno, Tax Morale, 2003, “Rule-Governed Behaviour and Trust”, Constitutional Political Economy, Volume 14, Number: 2, Hollanda, s. 114-140.
Öğretme TeknikleriTeorik anlatım, konuyla ilgili mahkeme kararlarının değerlendirilmesi.
Ödev ve Projeler
Laboratuvar Çalışması
Bilgisayar Kullanımı
Diğer Aktiviteler
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi celikbi@mef.edu.tr
+902123653600

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Final 1 8 2 10
Toplam İş Yükü 60
Toplam İş Yükü/25 2.4
AKTS 2