Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 237 | ||||
Ders Adı İngilizce | Fiscal Sovereignty | ||||
Ders Adı Türkçe | Mali Egemenlik | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 60 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Öğrenciler, Devlet egemenliğinin en önemli görünümlerinden bir tanesi olan mali egemenliğin kapsamını öğreneceklerdir. Ülkede yaşayan herkes, (vatandaş olsun olmasın) devletin mali egemenlik araçlarından etkilendiğinden bugünkü ve modern devlet öncesinde yer alan haliyle mali egemenliğin kullanımının, devlet egemenliğinin kullanımında mali egemenlik araçlarının yerinin, sonrasında da bu araçların toplumlarda ne tür değişimler yarattığının öğrenilmesi sağlanacaktır. | ||||
Ders Açıklaması | Egemenlik kavramı, mali egemenlik, mali egemenliğin kapsamı, sınırları, yasama ve yürütme arasında mali egemenliğin kullanımı konusundaki tartışmalar, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin yaklaşımı |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 1. Devletin mali egemenliğine ilişkin temel kavramları öğrenir. 2) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 2. Mali egemenliğin hukuki boyutları kavrandığından kamu hukuku alanındaki pek çok konuya bakış açısı bütüncül bir yaklaşıma dönüşür. 3) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 3. Kamu hukuku alanındaki hukuk dallarından özellikle vergi hukukuna ilişkin temel bir bilgi birikimine sahip olunarak konuyla ilgili tartışmalar tespit edebilir. 4) Ders başarıyla tamamlandığında öğrenci, 4. Mali egemenliğin kullanımının hukuk hayatımıza etkileri kavranacağından devlet ile bireyler arasındaki ilişkilerin yorumlanmasında kuvvetler ayrılığının ne denli önemli olduğu kavranabilir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | S | Sınav |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Sınav |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | S | Sınav |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | BİNNUR ÇELİK , January 2024 |
Ders Koordinatörü | BİNNUR ÇELİK |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Doç. Dr. CENKER GÖKER |
Hafta | Konu |
1) | Devlet egemenliğinin kullanım şekilleri ve mali egemenlik kavramı |
2) | Mali egemenliğin kullanımındaki araçlar |
3) | Mali yükümlülüklerin toplanmasının toplumsal sonuçları |
4) | Mali egemenliğin kullanımında yetki |
5) | Mali egemenliğin kullanımının ekonomik sonuçları |
6) | Mali egemenliğin kullanımının sosyal sonuçları |
7) | Mali egemenliğin ekonomik sınırları |
8) | Vize haftası |
9) | Mali egemenliğin hukuki sınırları |
10) | Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yasama |
11) | Mali egemenliği kullanım yetkisi: Yürütme |
12) | Mali egemenliğin kullanımına ilişkin tarihsel boyutlarıyla anayasalar |
13) | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin konuyla ilgili yaklaşımı |
14) | Egemenlik ve Mali egemenlik alanında ideal hukuk bakımından yapılması gerekenlere ilişkin öneriler |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | • Murphy, Liam – Nagel, Thomas, The Myth of Ownership: Taxes and Justice, Oxford Publications • Göker, Cenker, Yönlendirici Vergilendirme, Turhan Kitabevi, Ankara. • Habermas, Jürgen, 2003, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, (Çevirenler: Tanıl Bora, Mithat Sancar), İletişim Yayınları, 5. Baskı, İstanbul. • Jones, Robert, “The Nature and The First Principles of Taxation” • Kurtkan, Amiran, 1968, Metodolojik Bir Deneme Olarak Mali Sosyoloji, İstanbul Üniversitesi Yayınlarından No: 1312, İktisat Fakültesi No: 221, Fakülteler Matbaası, İstanbul. • Besley, Timothy – Preston, Ian – Ridge, Michael, 1997, “Fiscal Anarchy in the UK: Modeling Poll Tax Noncompliance”, Journal of Public Economics, Volume: 64, s. 137-152. • Harper, Christina K., 2007, “Climate Change and Tax Policy”, Boston College International & Comparative Law Review, Volume: 30, s. 411-460. • Huber, Ernst Rudolf, 1970, “Modern Endüstri Toplumunda Hukuk Devleti ve Sosyal Devlet” (Çeviren: Dr. Tuğrul ANSAY), Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, Cilt:. 27, Sayı: 3-4, s. 27-52. • Kanbur, Ravi – Pirttilä, Jukka – Tuomala, Matti, “Non-Welfarist Optimal Taxation and Behavioural Public Economics”, Journal of Economic Surveys, Volume: 20, No: 5, s. 849-868. • Ortaylı, İlber, “Devlet’e Nasıl Bakılmalı?”, Doğu Batı Dergisi Yıl:1, Sayı:1, Kasım, Aralık, Ocak 1997, s. 11-15. • Torgler, Benno, Tax Morale, 2003, “Rule-Governed Behaviour and Trust”, Constitutional Political Economy, Volume 14, Number: 2, Hollanda, s. 114-140. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatım, konuyla ilgili mahkeme kararlarının değerlendirilmesi. | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
celikbi@mef.edu.tr +902123653600 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Final | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 60 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.4 | ||||||
AKTS | 2 |