Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 328 | |||||
Ders Adı İngilizce | Forensic Psychology | |||||
Ders Adı Türkçe | Adli Psikoloji | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 144 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Adli psikoloji hakkında genel bir bakış kazanmak ve suç davranışının altında yatan potansiyel psikolojik faktörleri analiz etme konusunda yetkin hale gelmek. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders adli psikoloji temeli olmayan lisans öğrencilerine suç davranışı üzerine yapılan psikoloji araştırmalarını tanıtmak amacıyla tasarlanmıştır. Bu nedenle, ders konularının çoğu suç teorileri (psikososyal, psikobiyolojik, vb.), suçlu profile çıkarma, değerlendirme ve iyileştirme gibi adli psikolojinin temel konularını içermektedir. Ayrıca, akıl sağlığı yerinde olmayan suçlular, görgü tanıklığı (örn., çocuklar ve yaşlılar) ve suç kurbanları gibi önemli konulara da odaklanılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Hukuki davaların psikolojik yönlerini daha iyi anlama 2) Psikoloji ile hukuk arasındaki bağlantıyı tanımlama 3) Farklı suç kuramlarını uygulama 4) Adli psikolojiyle ilgili bilimsel terminolojiyi kullanma 5) Adli psikoloji vakalarını daha kolay okuma, anlama ve tartışma 6) Belirli adli vakaların sonuçlandırılmasında psikolojik bilginin önemli rolünü ve katkısını anlama ve tartışma |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | ||||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | ||||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | ||||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | ||||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | ||||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | ||||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | ||||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | ||||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | ||||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | ||||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | ||||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | N | |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | N | |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | N | |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | N | |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | N | |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | S | Derse Katılım,Ödev |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | S | Derse Katılım,Ödev |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | S | Derse Katılım,Ödev |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | N | |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | N | |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | N | |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | N |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. OKTAY ÇAVUŞ |
Hafta | Konu |
1) | İzlence ve Adli Psikolojinin Tarihi |
2) | Suçun Psikobiyolojik Kuramları |
3) | Suçun Psikososyal Kuramları |
4) | Cinsel Suç Kuramları |
5) | Özet ve Birinci Ara Sınav |
6) | Ciddi Suç İşlemenin Psikolojisi |
7) | Ruhsal Bozukluğu Olan Suçlular |
8) | Psikoloji ve Hukuk |
9) | Görgü Tanığı İfadesi |
10) | Özet ve İkinci Ara Sınav |
11) | Suçlu Profili |
12) | Suç Mağdurları |
13) | Değerlendirme ve Tedavi |
14) | Vaka Tartışmaları, Geleceğe Yön Verici Noktalar ve Final için Özet |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Caulfield, L & Wilkinson, D. (2014). Psychology Express: Forensic Psychology (Undergraduate Revision Guide), 1st Edition, Pearson Education Limited. Bazı ders konuları için ek gerekli okumalar önceden Blackboard'a yüklenecektir. Tartışma oturumları bu atanan okumalara dayanacaktır. Her okuma için ayrıntılı bilgi ve tartışma oturumlarıyla ilgili beklentiler bir önceki hafta sağlanacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Flipped derslik | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödevlerin amacı, öğrencilerin dikkatini yaklaşan ders konusuna çekmek veya öğrencilerin önceki derslerle ilgili anlayış düzeylerini değerlendirmelerini sağlamaktır. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Sınavlarda kopya çekme, intihal ve kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Ödevler | 1 | 5 | 1 | 6 | |||
Küçük Sınavlar | 1 | 5 | 3 | 8 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 8 | 2 | 20 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 144 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.8 | ||||||
AKTS | 6 |