Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | PSYC 208 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Adult Psychopathology | |||||||
Ders Adı Türkçe | Yetişkin Psikopatolojisi | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ders | |||||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||||
Dönem | Bahar | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 144 saat | |||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul |
PSYC 101 - Introduction to Psychology |
|||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojiye Giriş | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Çeşitli davranış problemleri ve etiyolojileri için teorik arka planı öğrenmek; tanının karmaşık ve genellikle öznel bileşenlerine değer vermek; her klinik problem sınıfıyla ilişkili teori ve araştırmayı eleştirel bir şekilde değerlendirebilme yeteneği kazanmak. | |||||||
Ders Açıklaması | Dersin amacı, yetişkinlerde görülen psikolojik sorunları biyolojik, sosyal-kültürel ve psikolojik etmenleri gözeterek entegretif bir çerçevede incelemektir. Ders akışında, ruhsal sorunlar tartışılırken, en güncel tanı kitabı olan DSM-5’in (APA, 2013) tanı kategorilerini referans alınacaktır. Bu bağlamda, yetişkinlerde sıklıkla rastlanan psikopatolojik örüntülere bakıldığında, stres ve kaygı temelli bozukluklar, duygudurum bozuklukları, yeme bozuklukları, madde kullanım bozuklukları, kişilik bozuklukları, ve şizofreni ve psikotik bozukluklar, ders kapsamında üzerinde dıurulanacak ana modüller olarak görülebilir. Ayrıca, yetişkin psikopatolojisi hakkında temel bilgiler incelenirken, klinik bakış açısı ve toplumdaki değişimin incelenmesi ve buna ilişkin teorik çerçeve ve araştırma bulgularının tartışılması dersin önemli bir kısmını oluşturacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Normal ve anormal arasındaki ayrımı tartışmak 2) Klinik problemlerin teşhisini eleştirel bir şekilde sorgulayabilmek 3) Klinik semptomları sosyal-çevresel faktörlerle ilişkilendirebilmek 4) Semptom sunumu açısından “bireyin” benzersizliğini anlamak 5) Ruhsal sorunu olan bireylerin deneyimlerini anlayabilmek 6) Farklı sınıflandırma sistemlerini bilmek ve bunları avantaj ve dezavantajlarıyla tartışabilmek 7) Kültürel ve sosyal farklılıkların psikopatoloji üzerindeki etkisini ilişkilendirebilmek 8) Psikolojik teorileri eleştirel bir biçimde sorgulayabilmek ve yeni araştırma fikirleri önerebilmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sunum |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | FULYA ÖZCANLI , November 2023 |
Ders Koordinatörü | FULYA ÖZCANLI |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi FULYA ÖZCANLI |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Anormal nedir? |
2) | Bozuklukların Tarihçesi ve Tanısal Meseleler |
3) | Şizofreni Spektrum ve Diğer Psikotik Bozukluklar |
4) | Depresif ve Bipolar Bozukluklar |
5) | Kaygı Bozuklukları--Bölüm 1 |
6) | Kaygı Bozuklukları--Bölüm 2 & TSSB |
7) | Obsesif kompulsif ve ilişkili bozukluklar |
8) | Vize sınavı |
9) | Yeme Bozuklukları |
10) | Disosiyatif ve Somatik Semptom Bozuklukları |
11) | Parafilik Bozukluklar, Cinsel İşlev Bozuklukları ve Cinsiyet Disforisi |
12) | Madde kullanım bozukluğu ve Bağımlılık |
13) | Kişilik Bozuklukları |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final sınavı dönemi |
16) | Final sınavı dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Whitbourne, S. K. (2020). Abnormal psychology: Clinical perspectives on psychological disorders (9th ed.). New York, NY: McGraw-Hill. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Derslere katılmadan önce, öğrencilerin ödevlerini (bölümü/makalesi okumak ve/veya videoyu izlemek) tamamlamaları beklenmektedir. Sınıflar, ders, klinik vaka öyküleri, videolar, sınıf içi etkinlikler ve tartışmaların bir karışımından oluşacaktır. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Gelecek haftanın ders materyaliyle ilgili olarak Blackboard üzerinde düzenli paylaşımlar yapılacaktır. Bu paylaşımlar, eğitimsel veya ilham verici videolar ve makaleleri içerebilir. Öğrencilerin ders öncesi materyalle etkileşimi, küçük quizler veya açık uçlu sorularla değerlendirilecektir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozcanlifu@mef.edu.tr Öğrencilerin tüm derslere katılmaları ve sınıf tartışmalarına aktif olarak katılmaları gerekmektedir. Öğrenciler, planlanmış bir sınav veya sunumu kaçırdıklarında geçerli bir mazeret sunmalıdır. Telafi sınavlarının formatı, ara sınav veya final sınavından farklı olabilir. Öğrencilerin her zaman saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir. Kopya çekme, yalan söyleme ve hile yapma gibi her türlü dürüstlük ihlali, intihal veya sınav sırasında kopya çekmek, dishonest olarak kabul edilir ve tolerans gösterilmeyecektir. Kopya çekerken yakalanan her öğrenci, sıfır not alacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Küçük Sınavlar | 1 | 10 | 10 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 144 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.8 | ||||||
AKTS | 6 |