İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PSYC 305 | ||||
Ders Adı İngilizce | Industrial and Organizational Psychology | ||||
Ders Adı Türkçe | Endüstri ve Örgüt Psikolojisi | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 162 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Kurumlarda ve çalışma ortamlarında insan davranışına uygulanan psikoloji ilkelerini öğrenmek, iş yerlerinin ihtiyaçları hakkında eleştirel düşünmek ve E/Ö Psikolojisi alanının bu ihtiyaçları karşılamaya nasıl yardımcı olduğunu anlamak ve alanın ülkemizdeki varlığının farkında olmak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, işyerinde insan davranışlarını inceleyen bilimsel bir disiplin olan Endüstri ve Örgüt Psikolojisi'ne bilim insanı-uygulayıcı bakış açısı sunacaktır. Öğrencilerin iş analizi, eğitim ve gelişim, performans değerlendirmesi gibi farklı personel psikolojisi işlevlerini ve aynı zamanda motivasyon, iletişim ve liderlik gibi bazı örgütsel davranış kavramlarını kavramasını sağlayacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Endüstri ve Örgüt Psikolojisinin tarihsel gelişimini tanır 2) Endüstri ve Örgüt Psikolojisinin temelini oluşturan kavramları ve araştırma alanlarını tanımlar 3) Psikoloji alanında edindiği temel kuramsal ve uygulamalı bilgileri endüstriyel alana uyarlayabilir 4) Farklı örgütsel yapılarda çalışma davranışının altında yatan ilke ve güdüleri anlar 5) çalışanlrla ilgili krizleri psikolojik açıdan analiz edebilir ve bazı çözümler önerebilir |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | Derse Katılım,Proje,Sınav |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım,Proje,Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | ARZU KARAKULAK , June 2025 |
Ders Koordinatörü | ARZU KARAKULAK |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NİL MADİ |
Hafta | Konu |
1) | E/Ö psikolojisine giriş |
2) | E/Ö psikolojisinde araştırma yöntemleri |
3) | Teknoloji ve personel psikolojisi |
4) | İş analizi |
5) | Çalışan arama, değerlendirme, seçme ve yerleştirme |
6) | Performans yönetimi |
7) | Eğitim & geliştirme |
8) | Vize sınavı |
9) | Kariyer yönetimi |
10) | İş tutumları ve duygular. Üretken ve üretkenlik karşıtı çalışan davranışları. |
11) | Çalışan stresi / Mobbing |
12) | Çalışan motivasyonu |
13) | Liderlik |
14) | Örgütlerde iletişim ve Müzakere |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final değerlendirme dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Riggio, R.E. (2013). Introduction to Industrial/Organizational Psychology (6th edition). Prentice Hall. Önerilen Conte, J. M., & Landy, F. J. (2019). Work in the 21st century: An introduction to industrial and organizational psychology (6th ed.). Wiley. Önerilen | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders sırasında ters yüz eğitim formatı kullanılacaktır. Öğrenciler video izleyerek, slaytları gözden geçirerek ve haftanın konusu hakkında önerilen makaleleri okuyarak derse hazırlanacaklardır. Ders süresi boyunca, çeşitli alıştırmalar üzerinde gruplar halinde ve/veya tek başlarına çalışacaklardır. Bazı haftalarda, öğrencilerin gerçek dünya uygulamalarını anlamalarını sağlamak için ilgili alandan bazı Konu Uzmanları sınıfa davet edilecektir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenciler bir grup ödevini tamamlayacaklardır. Öğrenciler gruplar halinde çalışacak ve bir şirketin insan kaynakları uygulamalarının teşhisini yapacaklardır. Kuruluşun mevcut uygulamalarını anlamaya çalışacak ve derste öğrendiklerine dayanarak daha iyi çözümler önereceklerdir. Bir ara sınav ve tamamlanması gereken üç MOOC kursu olacaktır. Ayrıca 3 adet ders içi ödev tamamlanacaktır. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrencilerin ders öncesi, sırası ve sonrasında bilgi teknolojilerini kullanmaları beklenecektir. | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
karakulaka@mef.edu.tr Geçerli bir neden (örneğin, doktor raporu) ile sınavı kaçıran öğrenciler, eğitmenin takdirine bağlı olarak telafi sınavı yapabilirler. Öğrencilerin her zaman üniversite personeline ve birbirlerine saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermeyi de kapsamaktadır. İntihal (kopya çekme, kopyala-yapıştır), diğer kaynaklardan cümlelerin veya önemli cümle bölümlerinin kopyalanmasını içerir. Bu, diğer öğrencilerin çalışmalarından veya kitaplar, makaleler ve web siteleri gibi kaynaklardan olabilir; bu kaynak öğrenci çalışmasında atıf yapılmış olsa bile. İntihalin veya diğer hilelerin her örneği, o ödev için sıfır notla sonuçlanacaktır. İntihal veya diğer hilelerin yapıldığı durumlarda telafi sınavı veya ödev fırsatı olmayacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 3 | 112 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 6 | 0 | 1 | 6 | |||
Proje | 1 | 1 | 3 | 10 | 14 | ||
Ödevler | 3 | 0 | 3 | 3 | 18 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 1 | 1 | 12 | ||
Toplam İş Yükü | 162 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.5 | ||||||
AKTS | 6 |