BDA 501 Applied StatisticsMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Gradutate School of Science and Engineering
Course Code BDA 501
Course Title in English Applied Statistics
Course Title in Turkish Uygulamalı İstatistik
Language of Instruction EN
Type of Course Exercise,Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Intermediate
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: 0 Lab: 0 Other: 0
Estimated Student Workload 174 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge Basic probability knowledge
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Graduate Students
Overall Educational Objective To learn the basic statistical concepts with on hands applications using modern tools to summarize and analyze data via graphical and quantitative tools, to drive conclusions using statistical analysis and modern tools.
Course Description The aim of the course is to give the fundamentals of statistical analysis. This course introduces the basics of statistics for engineers to summarize numerical and categorical data obtained from surveys, experiments, etc. The topics include different data types, measures of location, variability, shape, and association between variables. The students are expected to learn the fundamental concepts of estimation, confidence intervals, hypothesis testing and apply appropriate tests for population mean, proportion, variance and difference, independence, and goodness to fit. Students will be able to apply Analysis of Variance and Linear Regression using modern tools.
Course Description in Turkish Bu ders istatistiksel analize giriş dersi olarak tasarlanmıştır. Dersin amacı farklı kaynaklardan elde edilen verilerin analiz yöntemleri konusunda öğrencileri geliştirmektir. Dersin içeriği farklı veri tiplerini, bunların merkezi eğilim, dağılım ve şekil parametrelerinin tespiti, birden fazla değişken arasındaki ilişkinin incelenmesini de içermektedir. Öğrencilerin dersi başarıyla tamamlamaları halinde evren ortalaması, varyansı, ilişkili ve ilişkisiz örneklemler ortalama farkları gibi parametreler için güvenirlik aralığı hesaplayabilmeleri, hipotez testlerini yapabilmeleri ve bu testlerin sonuçlarını yorumlayabilmeleri beklenmektedir. Ayrıca öğrencilerin bağımsızlık testlerini yapabilmeleri, doğrusal regresyon modellerini kurabilmeleri, model parametrelerini hesaplayabilmeleri ve bunları kullanarak istatistiksel tahmin yapabilmeleri beklenmektedir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Sayısal ve kategorik verileri frekans dağılımı, histogramlar ve tanımlayıcı istatistiklerin (ortalama, medyan, varyans) hesaplanmasıyla elle ve/veya Excel ve/veya Google E-Tablolar kullanarak özetlemek. Kovaryans ve korelasyon katsayısını kullanarak iki değişken arasındaki ilişkiyi elle ve/veya Excel ve/veya Google E-Tablolar kullanarak analiz etme ve yorumlamak
2) Örnekleme dağılımları, tahmin, güven aralıkları ve hipotez testi (tip I ve II hatalar) ile ilgili temel kavramları anlamak, çeşitli istatistiksel teknikler arasındaki farkları açıklamak ve belirli bir değişkenler ve araştırma soruları seti için uygun bir teknik belirlemek.
3) Popülasyon ortalaması, popülasyon oranı, popülasyon farklılıkları, uyum iyiliği, bağımsızlık testleri ve popülasyon varyanslarına ilişkin hipotez testlerinin (t-testi, z-testi, ki-kare testi, F-testi) sonuçlarını tasarlamak, çözmek ve yorumlamak.
4) Popülasyon ortalamalarını karşılaştırmak için Varyans Analizi (ANOVA) sonuçlarını tasarlamak, çözmek ve yorumlamak. Sayısal verileri grafiklerle analiz etmek, Excel kullanarak basit ve çoklu doğrusal regresyon modellerinin geçerliliğini oluşturmak ve test etmek. Tahmin ve tahminde regresyon modellerinin kullanımını anlamak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) H
2) H
3) H
4) H
5) S
6) S
7) S
8) N
9) S
10) N
Prepared by and Date UTKU KOÇ ,
Course Coordinator UTKU KOÇ
Semester Güz
Name of Instructor Öğr. Gör. SERKAN CERAN

Course Contents

Hafta Konu
1) 1. Veri ve İstatistik 1.1 Veriler, veri türleri, veri kaynakları 2. Tanımlayıcı İstatistikler 2.1 Kategorik değişkenlere ilişkin verilerin özetlenmesi
2) 2. Tanımlayıcı İstatistikler 2.2 Nicel değişkenlere ilişkin verilerin özetlenmesi 2.3 Konum ölçüleri 2.4 Değişkenlik ölçüleri 2.5 Dağılım şeklinin ölçüleri
3) 2. Tanımlayıcı İstatistikler 2.6 Kutu grafikleri 2.7 İki değişken arasındaki ilişkinin ölçümleri 2.8 İki değişken için verilerin özetlenmesi 2.9 Ağırlıklı ortalama ve gruplandırılmış verilerle çalışma
4) 3. Örnekleme Dağılımları ve Aralık Tahmini 3.1 Nokta tahmini 3.2 Örnek ortalamasının örnekleme dağılımı 3.3 Büyük sayılar kanunu ve merkezi limit teoremi 3.4 Örnek oranının örnekleme dağılımı
5) 3. Örnekleme Dağılımları ve Aralık Tahmini 3.5 Popülasyon ortalaması, bilinen varyans için aralık tahmini 3.6 Popülasyon ortalaması, bilinmeyen varyans için aralık tahmini 3.7 Popülasyon farklılıkları için aralık tahmini
6) 3. Örnekleme Dağılımları ve Aralık Tahmini 3.7 Popülasyon farklılıkları için aralık tahmini (devamı) 3.8 Popülasyon varyansı için aralık tahmini
7) 4. Hipotez Testinin Temelleri 4.1 Boş ve alternatif hipotez 4.2 Tip I ve II hataları 4.3 Hipotez testi için istatistiksel teknikler
8) 5. Tek Örneklem İçeren Hipotez Testi 5.1 Popülasyon ortalamasının, bilinen varyansın test edilmesi 5.2 Popülasyon ortalamasının, bilinmeyen varyansının test edilmesi 5.3 Nüfus oranının test edilmesi 5.4 Popülasyon varyansının test edilmesi
9) 6. Çoklu Örneklem İçeren Hipotez Testi 6.1 Nüfus farklılıklarının ve bilinen varyansların test edilmesi 6.2 Popülasyon farklılıklarının, bilinmeyen varyansların test edilmesi 6.3 Popülasyon farklılıklarının, eşleştirilmiş örneklerin test edilmesi
10) 6. Çoklu Örneklem İçeren Hipotez Testi 6.4 Nüfus varyanslarının oranının test edilmesi 6.5 Uyum İyiliği testi ve Testin bağımsızlığı
11) Varyans Analizi
12) 8. Doğrusal Regresyon 8.1 Basit doğrusal regresyon 8.2 Doğrusal regresyon kullanarak tahmin ve tahmin
13) 8. Doğrusal Regresyon 8.3 Çoklu regresyon 8.4 Lojistik regresyon
14) Farklı problemler için uygun testlere karar vermenin gözden geçirilmesi
15) Proje/Sunum Dönemi
16) Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsNone
Teaching MethodsFlipped classroom/Exercise/Laboratory/Active learning
Homework and ProjectsStudents are required to complete a portfolio to be able to enter the final exam
Laboratory WorkStudents will apply the methods they learned using Excel or Google Sheets at the laboratory hours
Computer UseStudents will apply the methods they learned using Excel or Google Sheets at the laboratory hours
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 8 % 20
Ödev 1 % 30
Projeler 1 % 10
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration kocu@mef.edu.tr
02123953600
Course Instructor: Asst. Prof. Utku KOÇ, email: utku.koc(at)mef.edu.tr., office: A block, 5th floor Grading and evaluation: Evaluation will be based on the student learning outcomes. All the students are required to hand in a complete portfolio to able to enter the final exam. The portfolio will include the proofs of student abilities to perform the minimal tasks provided in this course. Note that quizzes and portfolio constitute 50% of the total grade. It is strongly recommended to complete all the work in a timely fashion. Late responses will be graded in a reduced scale. The deadline for completing the portfolios is the day before the last day of the courses. Students who cannot complete the portfolio on time cannot enter the final exam, thus their grade will be FZ. Portfolio: The course portfolio will include all the material you have created during this course. The term “proven ability” in the following items means that the student “can do” the items individually during laboratory hours or a quiz. The instructor and teaching assistants will guide the students to complete each item in the portfolio. The portfolio will include: 1. Proven ability to summarize categorical data (Student outcome 1) 2. Proven ability to summarize quantitative data (Student outcome 1) 3. Proven ability to detect outliers (Student outcome 1) 4. Proven ability to use statistical tables correctly (Student outcome 2) 5. Proven ability to calculate confidence interval for single population (Student outcome 2) 6. Proven ability to perform hypothesis test and comment on the results for single population (Student outcome 2,3) 7. Proven ability to perform hypothesis test and comment on the results for population differences (Student outcome 3) 8. Proven ability to differentiate matched and unmatched samples (Student outcomes 2,3) 9. Proven ability to perform ANOVA and comment on the results (Student outcome 4) 10. Proven ability to employ estimation/prediction using linear regression models (Student outcome 4)

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 1.5 49
Laboratuvar 14 2 1.5 49
Ödevler 9 2 1 27
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 3 33
Total Workload 188
Total Workload/25 7.5
ECTS 7.5