BDA 505 Big Data ManagementMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu BDA 505
Ders Adı İngilizce Big Data Management
Ders Adı Türkçe Büyük Veri Yönetimi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Başlangıç
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 188 saat
Ders Kredileri 7.5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi RDBMS sistemlerinde sorgulama
Kayıt Kısıtlamaları Sadece Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İlişkisel veri tabanı ve büyük veri sistemlerinin temel tasarımının öğrenilmesi.
Ders Açıklaması Bu ders büyük veri analizine giriş olarak tasarlanmıştır. Günümüzde gittikçe önem kazanan ve aynı zamanda bir problem olarak karşımıza çıkan büyük veri yapılarının tasarlanması ve üzerinde çalışılması hedeflenmektedir. Derse bir kaç soru ile başlayacağız. Gerçek dünyanın veri dünyasındaki problemleri nelerdir ve bu problemler için hangi teknolojiler mevcuttur. Hangi problemde hangi teknolojileri ve muadillerini kullanmalıyız. Veritabanı ve büyük veri ekosistemindeki ürünlerin tasarlanması ve sorgulanması için gerekli programlama dillerinin öğrenilmesi ve ürünlerin kurulumlarının gerçekleştirilerek üzerinde gerçek dünya ile ilgili problemlerin çözümlerinin sunulması.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) OLTP Sistemlerinin, bazı NoSQL Ürünlerinin ve Hadoop ürünlerinin tasarlanması ve sorgulanması.
2) Sorunlarla ilgili doğru ürünleri seçmek (diğer ürünleri karşılaştırmak).
3) Modern veri ambarı mimarisinin tasarlanması.
4) Gerçek dünya sorunları ve veri sistemleri üzerinde uygulama
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4
1) Lisans derecesi sırasında edinilen beceriler üzerine inşa edilen, makine öğrenimiyle ilgili büyük veri analitiği alanında geliştirilmiş ve derinleştirilmiş bir uzmanlık düzeyi.
2) Makine öğrenimiyle ilgili istatistik, hesaplama ve bilgisayar bilimi alanlarında derinlemesine teorik ve pratik bilgi uygulanmıştır.
3) Makine öğreniminde kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri ve bunların sınırlamaları hakkında kapsamlı bilgi.
4) Analitik, modelleme ve deneye dayalı keşifsel araştırma tasarlama ve gerçekleştirme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumlara çözümler üretme ve sonuçları yorumlama becerisi.
5) Analitik süreci ve sonuçlarını makine öğrenimi alanı içinde veya dışında ulusal ve uluslararası platformlarda hem sözlü hem de yazılı olarak tanımlayabilme.
6) Makine öğrenimi, işleme, kullanım, yorumlama ve yayma aşamaları ve ilgili tüm mesleki faaliyetlerle ilgili sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olma.
7) Makine öğrenimi alanındaki yeni ve ortaya çıkan uygulamalar hakkında profesyonel farkındalık ve bunların kullanımlarını gösterme becerisi.
8) Çok disiplinli takımlarda lider olarak hareket etme, karmaşık durumlara büyük veri odaklı çözümler geliştirme yeteneği; sorumluluk almak.
9) Avrupa Dil Portföyü Genel Seviye B2'de hem sözlü hem de yazılı olarak İngilizce iletişim kurabilme yeteneği.
10) Makine öğrenimi uygulamalarının sosyal ve çevresel yönlerini anlama.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Lisans derecesi sırasında edinilen beceriler üzerine inşa edilen, makine öğrenimiyle ilgili büyük veri analitiği alanında geliştirilmiş ve derinleştirilmiş bir uzmanlık düzeyi. H
2) Makine öğrenimiyle ilgili istatistik, hesaplama ve bilgisayar bilimi alanlarında derinlemesine teorik ve pratik bilgi uygulanmıştır. H
3) Makine öğreniminde kullanılan analiz ve modelleme yöntemleri ve bunların sınırlamaları hakkında kapsamlı bilgi. S
4) Analitik, modelleme ve deneye dayalı keşifsel araştırma tasarlama ve gerçekleştirme; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumlara çözümler üretme ve sonuçları yorumlama becerisi. S
5) Analitik süreci ve sonuçlarını makine öğrenimi alanı içinde veya dışında ulusal ve uluslararası platformlarda hem sözlü hem de yazılı olarak tanımlayabilme. H
6) Makine öğrenimi, işleme, kullanım, yorumlama ve yayma aşamaları ve ilgili tüm mesleki faaliyetlerle ilgili sosyal, bilimsel ve etik değerlerin farkında olma. H
7) Makine öğrenimi alanındaki yeni ve ortaya çıkan uygulamalar hakkında profesyonel farkındalık ve bunların kullanımlarını gösterme becerisi. H
8) Çok disiplinli takımlarda lider olarak hareket etme, karmaşık durumlara büyük veri odaklı çözümler geliştirme yeteneği; sorumluluk almak. N
9) Avrupa Dil Portföyü Genel Seviye B2'de hem sözlü hem de yazılı olarak İngilizce iletişim kurabilme yeteneği. S
10) Makine öğrenimi uygulamalarının sosyal ve çevresel yönlerini anlama. N
Hazırlayan ve Tarih ,
Ders Koordinatörü ÖZGÜR ÖZLÜK
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. SEMRA AĞRALI

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) 1. Verilerin Geçmişi 1.1 OLTP Sistemlerinin Tanımı 1.2 Veri ambarı sistemlerine neden ihtiyacımız var? 1.3 Gerçek dünya sorunları (hacim, hız, çeşitlilik, değişkenlik) 2. Büyük Verinin Sağlayıcıları 2.1 Veri Dönüştürme Ürünleri 2.2 Veri Görselleştirme Ürünleri 2.3 Veri Analitiği Ürünleri 2.4 Bulut Odaklı MPP Sistemleri 2.5 Hacim Sorununa Odaklı Sağlayıcılar (Bulut Ürünleri ve Açık Kaynak) 2.6 Hız Sorununa Odaklı Sağlayıcılar (Bulut Ürünleri ve Açık Kaynak) 2.7 Çeşitli Sorun Odaklı Tedarikçiler (Bulut Ürünleri ve Açık Kaynak) 2.8 Değişkenlik Sorununa Odaklı Sağlayıcılar (Bulut Ürünleri ve Açık Kaynak) 2.9 Veri Madenciliği Sağlayıcıları (Bulut Ürünleri ve Açık Kaynak) 2.10 Otomatik Raporlama Ürünleri
2) 2. Veri Depolama ve İş Zekası İçgörüleri 2.1 Veri ambarının tasarlanması ve uygulanması 2.3 Veri Erişimi ve Dönüşüm Katmanının (ETL) Geliştirilmesi 2.4 Raporlama Katmanı 2.5 Analitik Katmanı 2.6 Veri Kalitesi Çözümleri Oluşturmak 2.6 Veri ambarı için senaryolar ve çözümler
3) 3. OLTP Sistemlerinde Tasarlama ve Sorgulama 3.1 Veritabanı Tasarımı 3.2 SQL Sorgusunu Öğrenmek (CRUD İşlemleri) 3.3 Mantıksal Sorgu İşleme 3.3 Programlanabilir SQL Nesneleri 3.4 Toplamalar ve Analiz 3.5 Sorgu Optimizasyonu ve Bellek İçi Tabloları Anlamak 3.6 İş Zekası Uygulayıcıları için T-SQL
4) 4. ETL Katmanını Tasarlama 4.1 Entegrasyon Hizmetlerine Giriş 4.2 Kontrol Akışı ve Veri Akışı Görevlerinin Öğrenme Öğeleri Listesi 4.3 Değişkenleri, Parametreleri ve İfadeleri Kullanmak 4.4 Hata ve Olay İşleme 4.3 Gerçek Dünyanın Kirli Verileriyle Veri Temizleme Demoları 4.4 ETL paketi izleme ve optimizasyonu 4.5 Özel Tasarım Senaryoları
5) 3. Hadoop'ta SQL 5.1 Hadoop Ekosistemlerine ve Azure HDInsight'a Giriş 5.2 Kovan Mimarisi ve İlkeleri 5.4 Hive Sorgu Dili Kullanılarak Veri Tanımı, Açıklama ve Seçimi 5.3 Hive Kullanarak Gelişmiş Veri Analizi
6) 3. Gerçek Zamanlı Analiz 3.7 Gerçek Zamanlı Analitiklerin Tanımı 3.2 Verileri Event Hub'lara Alma 3.8 Azure Event Hub ve Stream Analytics'in avantajları ve kullanım örnekleri 3.4 Azure Stream Analytics'te Sorgulama 3.5 Örnek Olay İncelemesi: Gerçek Zamanlı Sosyal Medya Analizi 3.6 Power BI'da Veri Akışı için Veri Görselleştirme
7) 4. Yapılandırılmamış Verilerle Çalışmak 4.1 Pig'in mantığını anlamak 4.2 Değerlendirme ve Filtre Fonksiyonlarının Yazılması 4.3 Pig Latince Komut Dosyalarının Geliştirilmesi ve Test Edilmesi 4.4 Gerçek Dünya Senaryoları: Dizi Analizi
8) 5. Devasa Paralel İşleme Ürünleri 5.1 MPP Sistemlerine Giriş 5.2 Amazon Veri Ambarı ve Amazon Redshift Entegrasyon Projeleri 5.3 Azure Veri Ambarına Genel Bakış
9) 5. Devasa Paralel İşleme Ürünleri 5.4 MPP Sistemlerinde Veri Tasarlama ve Sorgulama 5.5 Amazon Redshift ve Azure SQL Veri Ambarı için Ölçeklenebilirlik ve esneklik
10) 6. Veri Görselleştirme 6.1 Görselleştirme ve Kontrol Paneli Mimarisi Oluşturma 6.2 Microsoft Power BI ile Görsel Analiz 6.3 Qlikview kullanarak Bellek İçi Analiz
11) 6. İleri Analitik 6.4 Azure Machine Learning'e başlarken 6.5 Azure ML Studio'yu Kullanma
12) 6. İleri Analitik 6.6 ML Studio'ya Veri Alma ve Çıkarma 6.7 AWS Machine Learning ve Azure Machine Learning karşılaştırması 6.8 R Komut Dosyasını Kullanarak SQL Server 2016'da Gelişmiş Analiz
13) 8. Büyük Veri Gölü Analitiği 8.1 Veri Gölü İhtiyacı 8.2 ADLA, Hadoop sistemlerini tamamlar
14) 8. Büyük Veri Gölü Analitiği 8.3 U-SQL ile C# Kullanımı
15) Proje/Sunum Dönemi
16) Proje/Sunum Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarYok
Öğretme TeknikleriFlipped Sınıf/Uygulama/Laboratuvar/Proje
Ödev ve ProjelerÖğrencilerin final sınavına girebilmeleri için bir portfolyo doldurmaları gerekmektedir.
Laboratuvar ÇalışmasıVar
Bilgisayar KullanımıGerekli
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Küçük Sınavlar 8 % 20
Ödev 1 % 30
Projeler 1 % 10
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi
02123953600

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 1.5 49
Laboratuvar 14 2 1.5 49
Ödevler 9 2 1 27
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 30 3 33
Toplam İş Yükü 188
Toplam İş Yükü/25 7.5
AKTS 7.5