Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | POLS 324 | |||||
Ders Adı İngilizce | Issues in Nuclear Security Policy | |||||
Ders Adı Türkçe | Nükleer Güvenlik Politikasında Konular | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 135 saat | |||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul | Yok | |||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Konu uzmanı yetiştirmek | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, Cambridge, Massachusetts’te Dr. Frank Stanton tarafından kurulmuş olan “The Stanton Foundation” tarafından Prof. Kibaroğlu’na “Uluslararası Nükleer Güvenlik Politikaları” konularında “Yeni Ders Geliştirme Programı” kapsamında sağlana fon ile desteklenmektedir. ..Dersin en temel amacı, Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler öğrencilerini 21. Yüzyılda karşılaşılan uluslararası güvenlik konuları hakkında bilgilendirmek ve nükleer silahların yayılmasının yarattığı tehlikelerin anlaşılmasını sağlamaktır. ..Bu kapsamda, nükleer silahların yayılması sorununun ortaya çıkışı ve gelişimi; İran’ın, nükleer programının Ortadoğu açısından, Hindistan ve Pakistan’ın nükleer silahlanma yarışının Asya ve Alt Kıta açısından, Kuzey Kore’nin nükleer silahlanmasının Uzak Dğu açısından yarattığı bölgesel sorunların neler olduğu; Sovyetler Birliği’nin dağılması sonrasında Orta Asya ve Kafkasya’da yaşanan güvenlik sorunları ve nükleer madde kaçakçılığının boyutları; 11 Eylül saldırıları ile güvenlik konularında değişen öncelikler ve nükleer terörizm olasılığına karşı alınan siyasi, askeri ve teknolojik önlemler; AB’nin ve ABD’nin güvenlik politikaları; Nükleer Güvenlik Zirvelerinin değerlendirilmesi gibi konular ele alınacaktır. ..Öğrenciler, dönem içinde Prof. Kibaroğlu’nun tavsiyelerini de dikkate alarak belirleyecekleri bir konuda dönem boyunca araştırma (PRP) yapacaklar ve dönem sonunda sözlü olarak sunacaklardır. ..Bu dersin önemli bir özelliği, konularında dünya çapında tanınmış akademisyenlerin dönem içinde öğrencilerimize misafir öğretim üyesi olarak ders verecek olmalarıdır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Nükleer silahların dünyanın farklı yerlerine yayılmasının kronolojisini bilmek; 2) Nükleer silah geliştirmeyi amaçlayan devletlerin temel motivasyonlarını anlamak; 3) Devletleri nükleer (silah) bir programa girişmeye motive eden faktörleri analiz etmek; 4) Nükleer bilim ve teknolojinin barışçıl ve askeri uygulamaları arasındaki temel farkları anlamak; 5) Nükleer maddenin emniyeti ve emniyeti için gerekli tedbirleri kavramak; 6) Nükleer silahların devletler veya devlet dışı aktörler tarafından olası kullanımıyla ilgili tehlikeleri anlayın. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | MUSTAFA KİBAROĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | MUSTAFA KİBAROĞLU |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. MUSTAFA KİBAROĞLU |
Hafta | Konu |
1) | Derse Genel Giriş ve Dönem Projesi Tanıtımı |
2) | Nükleer Silahların Yayılması Sorununun Ortaya Çıkışı ve Gelişimi |
3) | Nükleer Silahların Yayılması Sorununun Ortaya Çıkışı ve Gelişimi |
4) | Ortadoğu'da Nükleer Silahların Yayılması Sorunu |
5) | Güney Asya'da Nükleer Silahların Yayılması Sorunu |
6) | Nükleer Silahların Yayılmasını Geri Çevirmek İçin Olasılıklar |
7) | Nükleer Maddelerin ve Teknolojinin Güvenliği ve Emniyeti |
8) | Nükleer Silahlarla Terör Tehdidi ve Karşı Tedbirler |
9) | NPT Gözden Geçirme Konferansları: Geçmiş, Bugün ve Gelecek |
10) | Popülist Politikaların Nükleer Silahların Yayılmasının Önlenmesi Rejimine Etkileri |
11) | Nükleer Güvenlik Politikalarının Nükleerin Barışçıl Kullanımına Etkileri |
12) | Proje Sunumu |
13) | Proje Sunumu |
14) | Proje Sunumu |
15) | Final Sınavları Haftası |
16) | Final Sınavları Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Öğrencilere, MEF Üniversitesi Kara Tahta sisteminde yer alacak, alanında önde gelen otoriteler tarafından yazılmış kitap bölümleri ve dergi makaleleri sunulacak, bunların çoğuna Prof. Kibaroğlu'nun belirlediği web siteleri üzerinden on-line olarak da ulaşılabilecek. ve kişisel web sitesi (www.mustafakibaroglu.com). Seçilmiş okumalar: ..Albright, David, Frans Berkhout, William Walker, Plutonium and Highly Enriched Uranium 1996, Stockholm International Peace Research Institute, London, 1997 ..Allison, Graham T., Nuclear Terrorism: The Ultimate Preventable Catastrophe, Times Books, New York, 2004 ..Allison, Graham T., Owen R. Cote, Richard A. Falkenrath, and Steven E. Miller, Avoiding Nuclear Anarchy, The MIT Press, Massachusetts, MA., 1996 ..Aytaç, Osman and Mustafa Kibaroğlu (Eds.), Defense Against Weapons of Mass Destruction Terrorism, IOS Press, Amsterdam, 2009 ..Blackaby, Frank, Joseph Rotblat, Jack Steinberger, and Bhalchandra Udgaonkar, A Nuclear-Weapon-Free World: Desirable? Feasible? Westview Press, Boulder, Colorado, 1993 ..Fischer, David, Towards 1995: The Prospects for Ending the Proliferation of Nuclear Weapons, United Nations Institute for Disarmament Research, Dartmouth, 1993 ..Muller, Harald, David Fischer, and Wolfgang Kotter, Nuclear Non-Proliferation and Global Order, Oxford University Press, London, 1994 ..Prawitz, Jan and James F. Leonard (Eds.), A Zone Free of Weapons of Mass Destruction in the Middle East, UNIDIR Research Report, No. 96/24, New York & Geneva, 1996 ..Reiss, Mitchell and Robert S. Litwak (Eds.), Nuclear Proliferation After the Cold War, Woodrow Wilson Center, Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1994 ..Sagan, Scott D., and Kenneth N. Waltz, The Spread of Nuclear Weapons: A Debate, W. W. Northon Company, New York, 1995 ..Shields, John and William C. Potter (Eds.), Dismantling the Cold War, The MIT Press, Cambridge, Massachusetts, MA., 1997 Recommended Web Portals: ..Arms Control Association www.armscontrol.org ..Bulletin of the Atomic Scientists www.bullatomsci.org ..Carnegie Endowment for International Peace www.ceip.org ..Center for Nonproliferation Studies cns.miis.edu ..Center for Strategic and International Studies www.csis.org ..Comprehensive Test Ban Treaty Organization www.ctbto.org ..Council on Foreign Relations www.cfr.org ..Federation of American Scientists www.fas.org ..Henry L. Stimson Center www.stimson.org ..International Atomic Energy Agency www.iaea.org ..International Institute for Strategic Studies www.iiss.org ..Nuclear Suppliers Group www.nsg-online.org ..Nuclear Threat Initiative www.nti.org ..The Stanton Foundationwww.thestantonfoundation.org ..Stockholm International Peace Research Institute www.sipri.se ..Union of Concerned Scientists www.ucsusa.org | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Prof. Kibaroğlu'nun vereceği/önereceği dersler ve okuma materyalleri, öğrenciler için ana bilgi kaynağını oluşturacak ve öğrencilerden isterlerse tartışılacak okuma makaleleri de önermeleri istenecektir ve sınıfta tartışılacaktır. ..Her öğrenci, konusu Prof. Kibaroğlu'nun önereceği konular arasından öğrenciler tarafından seçilecek bir Politika Araştırma Projesi (PRP) üstlenecektir. ..Öğrenciler, Prof. Kibaroğlu'nun gerekirse görevlerinin nasıl ilerleyeceği konusunda yorum ve önerilerde bulunabilmesi için her üç haftada bir projeleri hakkında kısa ilerleme raporları hazırlayacaklardır. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | PRP'yi başarıyla tamamlamak için öğrencilerden, birçok ülkenin (Kuzey Amerika, Avrupa, Orta Doğu, Latin Amerika, Afrika ve Asya-Pasifik'ten) mevcut ve olası konumları hakkında kapsamlı bir araştırma yapmaları beklenecektir. 202x NPT Gözden Geçirme Konferansı öncesinde ve sırasında tartışılacak konularla ilgili olarak her biri farklı öğrenciler tarafından üstlenilecek. Öğrencilere araştırma projelerini yüksek konsantrasyonla yürütmeleri için yeterli zaman sağlamak amacıyla, dönem sonuna doğru yapılacak tek bir yazılı sınav olacaktır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
mustafa.kibaroglu@mef.edu.tr Rectorate Building Öğrencilerin geçer veya daha yüksek harf notu alabilmesi için temel olarak yerine getirmesi gereken üç koşul vardır. ..İlk şart derslere katılmak ve sınıf içi tartışmalara katılmaktır, bu da öğrencilerin genel notunun %10'unu etkileyecektir. Sınıfta verimli bir tartışma için öğrencilerden derse gelmeden önce kendilerine verilen makaleleri ve bölümleri okumaları beklenecektir; ..İkinci koşul, Mayıs 2018'de öğrencilerin genel notunun %40'ını etkileyecek olan Ara Sınava girmektir; ..Üçüncü şart, çok fazla araştırma gerektiren ve öğrencilerin genel notunun %50'sini etkileyecek bir Politika Araştırma Projesine (PRP) katılmaktır. ..PRP ile ilgili ilerleme raporlarının her üç haftada bir öğretim elemanına sunulması ve dönem sonunda, büyük olasılıkla final sınavları haftasında sınıf içi bir sunumun yapılması gerekecektir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ödevler | 11 | 3 | 33 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 135 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
AKTS | 5 |