Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 326 | ||||
Course Title in English | Politics and Society in the Middle East | ||||
Course Title in Turkish | Orta Dogu'da Siyaset ve Toplum | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Fieldwork | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Spring | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 137 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To learn historically contextualize the main political, social and ideological dynamics in the Middle East during the last century. | ||||
Course Description | This course will discuss the main historical, political, and social developments, which took place in the Middle East since the end of the 19th century as an outcome of the impact of “the West” and “modernization”. The main topics will include Imperialism, Nationalism, Revolutionary regimes (i.e. Nasserism, Islamic revolution in Iran), economic and political impact of oil resources, lack of democracy in the Middle East. The course will also discuss current issues such as the “Arab Spring, the civil war in Syria and the Arab-Israeli conflict. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders 19. yüzyılın sonlarından itibaren Ortadoğu'da "Batı" ve "modernleşme"nin bir sonucu olarak ortaya çıkan başlıca tarihi, siyasi ve toplumsal gelişmeleri ele alacaktır. Başlıca konular arasında Emperyalizm, Milliyetçilik, Devrimci rejimler (örn. Nasırcılık, İran'da İslam Devrimi), petrol kaynaklarının ekonomik ve siyasi etkisi, Ortadoğu'da demokrasi eksikliği yer almaktadır. Ders aynı zamanda "Arap Baharı, Suriye'deki iç savaş ve Arap-İsrail çatışması" gibi güncel konuları tartışacaktı |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Orta Doğu'nun modern tarihindeki ana olayları anlamak 2) Orta Doğu'daki temel siyasi, sosyal ve ideolojik gelişmeleri değerlendirebilmek 3) Orta Doğu'daki mevcut çatışmaların içgörüsünden ve derin tarihsel arka planından yararlanmak 4) Orta Doğu ve Batı Modernitesi arasındaki karşılaşmanın siyasi, ekonomik, sosyal ve ideolojik sonuçlarını anlamak 5) Çeşitli kaynakları analiz edebilecek ve Orta Doğu siyaseti ve toplumundaki güncel konulara ilişkin çeşitli yorumları tartışabilmek |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | EVRİM GÖRMÜŞ , December 2023 |
Course Coordinator | EVRİM GÖRMÜŞ |
Semester | Spring |
Name of Instructor | Doç. Dr. EVRİM GÖRMÜŞ |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) |
Required/Recommended Readings | Required and recommended bibliography will be posted on the Blackboard. | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | Teaching will be done, using the Flipped Learning methods, with Pre-Class activity (reading, video etc.); In-Class activity with focus on discussions and case studies examination; Post-Class activities (homework, summary writing, etc.). Students are expected to prepare their pre-class activities and take active part in class discussions. In addition, students are expected to work in small groups (3-5) students) on their course project, which will be introduced in the first lesson | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Home-work will include: Pre-class readings and activities, which will be loaded on the blackboard; individual presentation work, which will be submitted by mid-term; and a group-work project. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
gormuse@mef.edu.tr 02123953600 Rules for attendance – students are expected to attend classes according to the rules of MEF University. Since this is a discussion-oriented course – students are expected to participate actively in class-discussions. Late submissions and Missing Exam - If you miss the assignments due to illness, you are required to submit a doctor’s report. If for other reasons, please communicate with the instructor in advance. A reminder of proper classroom behavior - The instructor aims to encourage and facilitate a democratic and participatory class environment. Therefore, sexist, racist or any insulting comments are NOT allowed in class. Code of student conduct – students are expected to follow and respect the code of student conduct in accordance to the rules of MEF University. Statement on plagiarism - While the instructor does not expect to encounter instances of cheating in this class, you should be aware that academic integrity is taken very seriously, and that there are significant consequences if you are caught cheating or engaging in academic misconduct, or plagiarism. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 1 | 9 | |||
Proje | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Total Workload | 137 | ||||||
Total Workload/25 | 5.5 | ||||||
ECTS | 5 |