ELE 304 Methods of Teachings Mathematics IIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Education
Course Code ELE 304
Course Title in English Methods of Teachings Mathematics II
Course Title in Turkish Methods of Teachings Mathematics II
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 137 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites ELE 303 - Methods of Teaching Mathematics I
Expected Prior Knowledge ELE 303 ( Mathematics Teaching Methods I)
Co-requisites None
Registration Restrictions None
Overall Educational Objective This course is an extension of Methods of Teaching Mathematics I where prospective teachers learn different teaching methods, curriculum and assessment methods in mathematics education. In this course, prospective teachers will focus on specifically on producing lesson plans, exams, curriculum materials to be used in their field experiences. They will focus on children’s thinking, collaborative learning, learning with problem solving and project-based learning.
Course Description This course will provide opportunities for prospective middle school mathematics teachers to gain the skills to understand and apply the principles of effective mathematics teaching. In the course, special approaches and strategies will be taught to the subjects of mathematics taught in secondary school. In particular, subjects such as lesson planning, question writing, and assessment and evaluation will be examined.
Course Description in Turkish Bu ders ortaokul matematik öğretmeni adaylarına etkili matematik öğretiminin prensiplerini anlamayı ve bunları uygulama becerilerini kazandırmak için fırsatlar sunacaktır. Derste ortaokulda okutulan matematik konularına özel yaklaşım ve stratejiler öğretilecektir. Özellikle, ders planlaması, soru yazımı ve ölçme ve değerlendirme gibi konular incelenecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) .
2) .
3) .
4) .
5) .
6) .
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date CENGİZ ALACACI ,
Course Coordinator BENGİ BİRGİLİ
Semester Fall
Name of Instructor Prof. Dr. CENGİZ ALACACI

Course Contents

Hafta Konu
1) Oryantasyon
2) Sınıfiçi Söylem
3) Sınıfiçi Söylem
4) Özel eğitimde matematik öğretimi
5) Matematiksel görevlerin farklılaştırılması
6) Somut araçlarla matematik öğretimi
7) Ortaokul matematiği öğretiminde sınıfiçi değerlendirme
8) Ödev değerlendirme
9) Teknoloji tabanlı öğretim
10) Sanatla matematik öğretimi
11) Tarih ile matematik öğretimi
12) Vize
13) Mikroöğretim
14) Mikroöğretim (matematik ve tarih)
15) Final
Required/Recommended ReadingsVan De Walle, J., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2010). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally (7th ed.). Boston: Allyn & Bacon. Libr call number: QA135.5 .V335 2001. Alacaci, C.,&Erbas, A.K. (2010). Unpacking the inequality among Turkish schools: Findings from PISA 2006. International Journal of Educational Development. 30(2), 182-192. Alacaci, C. & McDonald, G. (2012). The impact of technology on high school mathematics curriculum. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 3(1), 21-34. Barger, R.T. (2009). Gifted, Talented and High Achieving. Teaching Children Mathematics, 154-161. Lovin, L., Kyger, M. & Allsopp, (2004). Differentiation for Special Needs Learners. Teaching Children Mathematics, 158-167. McGatha, M.B. & Darcy, P. (2010). Rubrics as formative assessment tools. Mathematics Teaching in the Middle School, 15(6), 328-336. Smith, M.S., Stein, M.K., Arbaugh, F., Brown, C.A., &Mossgrove, J. (2004). Characterizing the cognitive demands of mathematical tasks. In G.W. Bright and R.N. Rubenstein (Eds.), Professional development guidebook for perspectives on the teaching of mathematics (pp ). Reston, VA: NCTM. Wieman, R. &Arbaugh, F. (2014). Making Homework More Meaningful. Mathematics Teaching in the Middle School, 20(3), 160-165.
Teaching MethodsLecture, class discussions and reflections, in class mictoteaching, writing assignments, field observations and projects.
Homework and ProjectsIt should be noted that an important base and part of course activities is reading the required textbook. This is an expectation that some students may not be accustomed to, but is essential to thoroughly understanding the course. Students should do assigned pre-class work (such as watching case videos, reading papers and chapters of the textbook) and come to class prepared to discuss and contribute to class deliberations. Also, students are expected to write weekly field observation logs on assigned themes, plan lessons (sometimes collaboratively), enact teaching in class and at field schools and write reflections on these experiences. Students are expected to get engaged in activities that are of benefit to students of the schools that they are placed and document and report on these activities.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesMicroteaching in the classroom, field school placements, field observations, field teaching.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 45
Ara Sınavlar 1 % 15
Final 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 0 4 2 84
Proje 3 12 36
Ara Sınavlar 1 4 2 6
Final 1 8 3 11
Total Workload 137
Total Workload/25 5.5
ECTS 5