HUK 136 Karşılaştırmalı Siyasal SistemlerMEF ÜniversitesiAkademik Programlar HukukÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Hukuk
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Law
Course Code HUK 136
Course Title in English Comparative Political Systems
Course Title in Turkish Karşılaştırmalı Siyasal Sistemler
Language of Instruction TR
Type of Course Lecture
Level of Course Seçiniz
Semester Güz
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 60 hours per semester
Number of Credits 2 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Undergraduate Students Only
Overall Educational Objective Students are expected to understand political systems around the world.
Course Description Firstly, the concepts of "political system" and "political regime" will be discussed and evaluated in terms of their definitions, different elements and differences. Then, all the elements within the concept of "political system" will be discussed and explained one by one. In this way, the differences between "democratic systems" and "non-democratic systems" will be clearly revealed. In this framework, the "can't do without" elements of democratic systems (such as pluralism - political participation - list of fundamental rights and freedoms - rule of law) will be analyzed in detail. In the light of these elements, "constitutions of different countries" and "constitutional institutions of the Republic of Turkey" will be analyzed separately.
Course Description in Turkish Derste ilk olarak kavramsal olarak, “siyasal sistem” ve “siyasal rejim” kavramları, tanımları, değişik unsurları ve farklılıkları yönü ile ele alınacak ve değerlendirilecektir. Daha sonra “siyasal sistem” kavramı kapsamında yer alan tüm unsurlar tek tek ele alınacak ve açıklanacaktır. Bu suretle, “demokratik olan sistemlerle”, “demokratik olmayan sistemler” arasındaki farklılıklar, açıkça ortaya konulacaktır. Bu çerçevede demokratik sistemlerin “onsuz olmaz” unsurları (çoğulculuk – siyasal katılma – Temel hak ve özgürlükler listesi – hukukun üstünlüğü gibi) tüm ayrıntıları ile incelenecektir. Bu unsurlar ışığında, “farklı ülkelerin Anayasaları”, ve “Türkiye Cumhuriyetinin anayasal kurumları” ayrı ayrı incelenecektir. Daha sonra da “siyasal rejimler” bağlamında, şu anda mevcut dört (4) genel rejim türü (Parlamenter – Başkanlık – Yarı Başkanlık gibi) ayrı ayrı “temel unsurları” ile ele alınacak ve değerlendirilecektir. Farklı ülkelerin Anayasaları, “bu unsurlar” ışığında değerlendirilecektir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Tarih boyunca ortaya çıkan siyasi sistemlerin temel özelliklerini ve farklılıklarını ayrıntılı biçimde bilmek
2) Siyasi düşüncelerin günümüzdeki etkilerini kavrar. Güncel siyasi gelişmleeri yorumlar ve diğer ülkelerle karşılaştırmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular.
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir.
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir.
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar.
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur.
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir.
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur.
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. N
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. N
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. N
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. N
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. S Exam
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. N
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. N
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. N
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. N
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. N
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. N
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. N
Prepared by and Date SÜHEYL BATUM , January 2024
Course Coordinator SÜHEYL BATUM
Semester Güz
Name of Instructor Prof. Dr. SÜHEYL BATUM

Course Contents

Hafta Konu
1) Siyasal sistem nedir? Siyasal rejim nedir?
2) Siyasal sistemlerin oluşmasını sağlayan temel unsurlar nelerdir?
3) Demokratik sistemler ve demokratik olmayan sistemler neye göre farklılaşır?
4) Demokratik sistemler ve demokratik olmayan sistemler neye göre farklılaşır?
5) Demokratik olmayan sistemler; “otoriter sistem - totaliter sistem” kavramı
6) Quiz haftası
7) Anayasalarda “siyasal sistemler”
8) Anayasalarda “siyasal sistemler”
9) Anayasalarda “siyasal sistemler”
10) Siyasal rejimler; özellikler
11) Siyasal rejimler; özellikler
12) Quiz haftası
13) Siyasal rejimler; özellikler
14) Siyasal rejimler; özellikler
Required/Recommended ReadingsOktay Uygun, Demokrasi, Onikilevha Yayıncılık Robert Dahl, Demokrasi Üstüne, Phoenix Yayınları Juan Linz, Totaliter ve Otoriter Rejimler, Liberte Yayınevi *It is recommended to obtain at least one of the books. *The latest editions of the books are recommended.
Teaching MethodsLecture and text discussion
Homework and ProjectsStudents are required to submit a assignment in order to determine the midterm grade.
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 8
Ödev 1 % 32
Final 1 % 60
TOTAL % 100
Course Administration batums@mef.edu.tr

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 2 42
Ara Sınavlar 1 6 1 7
Final 1 9 2 11
Total Workload 60
Total Workload/25 2.4
ECTS 2