BUS 331 Business LawMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İşletme
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu BUS 331
Ders Adı İngilizce Business Law
Ders Adı Türkçe Ticaret Hukuku
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 120 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Günümüz küresel iş dünyasında ortaya çıkan yasal ve etik sorunları ilgili yürürlükteki yasalarla birlikte tespit edebilme yeteneğini kazanmak.
Ders Açıklaması Bu ders ticaret hukukunun genel olarak anlamı, kaynakları ve yönetilmesi kavramları üzerine yoğunlaşmış olup; ticari faaliyetler öncesinde/sırasında detaylı olarak irdelenmesi ve uygulanması gerekli olan hukuk dalları olan sözleşmeler hukuku, ticaret hukuku, fikri mülkiyet hakları, iş hukuku, etik & uyum alanlarıyla ilgili ayrıntılı bir kapsam sunmaktadır. Bu derste aynı zamanda özel hukuk konseptleri içindeki çeşitli hukuki ilişkiler, ticareti düzenleyen mevzuat ve ticari ortamı potansiyel olarak etkileyebilecek uygulamalar ele alınmaktadır. Bu ders öğrenciden avukat yaratmak üzerine tasarlanmamakla birlikte, öğrenciye hukuki kavramlar hakkında yeterli altyapı ile hukuki danışmanın varlığını gerektiren durumları idrak konusunda yeterlilik sağlamayı amaçlamaktadır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) hukukun kaynaklarını ve genel olarak Türk hukuk sistemini belirlemek
2) özellikle iş operasyonlarını etkileyen yasaların temel prensiplerini anlamak
3) şirketle ilgili farklı çıkarları ve yasal mekanizmaları özetlemek
4) sözleşmeler hukukunu, ilkelerini ve çeşitli ticari durumlara uygulanmasını ayrıntılı olarak kavramak
5) yerel ve/veya sınır ötesi işlemlerde yer alan etik ve uyumluluk kurallarını tartışmak
6) hukuki ilkeleri iş ortamında ortaya çıkabilecek ekonomik, politik ve sosyal koşullarla ilişkilendirmek
7) hukuki emsallerin oluşturulma ve uygulanma yöntemlerini açıklamak
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6 7
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi)
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak S Ödev
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir H Ödev
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular H Ödev
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler H Ödev
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir H Ödev
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir S Ödev
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) S Ödev
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir H Ödev
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir N Ödev
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir S Ödev
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler S Ödev
Hazırlayan ve Tarih HANDE KARADAĞ , September 2018
Ders Koordinatörü CEYHAN MUTLU
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. BURCU ÖZSEVİNÇ

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) • Hukuk Kuralları ve Kurallar Hiyerarşisi o Hukuk, Adalet ve Toplumsal Düzen Dünyadaki Hukuk Sistemlerine Kısa Bir Giriş: Ortak Hukuk, Medeni Hukuk, İslam Hukuku o Türk Hukukunun Kaynakları
2) • Hukukun Önemli Alanları o Kamu Hukuku ve Özel (Medeni) Hukuk o Kamu Hukukunun Dalları: Anayasa, İdari ve Ceza o Özel Hukukun Dalları: Kişiler, Mülkiyet ve Yükümlülükler
3) • Sözleşme Hukuku o Sözleşme Özgürlüğü Doktrini o Sözleşmelerin Oluşumu o Temsil o İcra Edilebilirlik o Geçersizlik Kavramı o Sözleşmelerin Feshi o Zarar Kavramı o Kişisel Güvenlik Sözleşmeleri: Kefalet Sözleşmeleri ve Garanti Anlaşmaları
4) • Sözleşme Hukuku o Sözleşme Özgürlüğü Doktrini o Sözleşmelerin Oluşumu o Temsil o İcra Edilebilirlik o Geçersizlik Kavramı o Sözleşmelerin Feshi o Zarar Kavramı o Kişisel Güvenlik Sözleşmeleri: Kefalet Sözleşmeleri ve Garanti Anlaşmaları
5) • Şirketler Hukuku o “Şirket” Kavramı o Türk Hukukunda Şirket Türleri o Şirket Kuruluşu o Anonim Şirket ve Limited Şirket Ortaklığı o Sorumluluk
6) • Şirketler Hukuku o “Şirket” Kavramı o Türk Hukukunda Şirket Türleri o Şirket Kuruluşu o Anonim Şirket ve Limited Şirket Ortaklığı o Sorumluluk
7) Ara Sınav
8) • Şirketlerin Yeniden Yapılandırılması o Birleşmeler ve Satın Almalar o Bölünme o Ticari İşletmenin Devri
9) • Şirketlerin Yeniden Yapılandırılması o Birleşmeler ve Satın Almalar o Bölünme o Ticari İşletmenin Devri o Due Diligence Kavramı
10) • İş Hukuku o 4857 Sayılı Kanunun Amacı ve Kapsamı o Eşit Muamele İlkesi o İş Sözleşmelerinin Türleri o İşin Organizasyonu o İşyeri Uygulamaları o İş Sözleşmelerinin Feshi
11) • İş Hukuku o 4857 Sayılı Kanunun Amacı ve Kapsamı o Eşit Muamele İlkesi o İş Sözleşmelerinin Türleri o İşin Organizasyonu o İşyeri Uygulamaları o İş Sözleşmelerinin Feshi
12) • Fikri Mülkiyet o Fikri Mülkiyet Korumasına Kısa Bir Giriş o Patentler o Ticari Markalar o Telif Hakları
13) • Fikri Mülkiyet o Fikri Mülkiyet Korumasına Kısa Bir Giriş o Patentler o Ticari Markalar o Telif Hakları
14) • Rekabet Hukuku o Türk Rekabet Sistemine Kısa Bir Giriş o Türk Rekabet Hukuku o Haksız Rekabet Hukuku ve Rekabet Hukuku o İşletmeler Arası Anlaşmalar/Uyumlu Eylemler o Hakim Durumun Kötüye Kullanılması o Birleşme Kontrolü o Para Cezaları
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarBu ders için bir okuma listesi öğrencilere dönem boyunca sağlanacaktır. Diğer yararlı okumalar (ancak zorunlu değildir) şunlardır: • The Legal Environment of Business: Don Mayer, Daniel Warner, George Siedel, Jethro K. Lieberman • The Business Ethics Workshop: James Brusseau • Good to Great: Why Some Companies Make the Leap…and Others Don’t. Jim Collins
Öğretme TeknikleriBu ders, aktif ve işbirlikçi bir öğrenme algısından geliştirilmiştir. Aktif öğrenme perspektifi, öğrencilerin mevcut bilgi birikimlerine aktif olarak dahil oldukları işbirlikçi, sorgulamaya dayalı, öğrenci merkezli öğretim yaklaşımına dayanmaktadır. Ders, temel terminoloji ve teorik yapıyı, ilişkili pratik çıkarımlarla birlikte ele alacaktır. Kullanılacak yöntemler, genel olarak yasal kavramlara giriş, vaka çalışmaları ve sınıf içi tartışmalardır.
Ödev ve ProjelerYok
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıKişisel Bilgisayar
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ozsevincb@mef.edu.tr

Bu derste aktif katılım, öğrenmenin ve uygulamanın anahtarıdır; Bu nedenle katılımın notlandırılması, öğrencinin aktif katılımının ve sınıf içi etkinliklere katkısının niteliğine göre yapılacaktır. Öğrencilerin tüm oturumlara katılmaları ve zamanında derste bulunmaları beklenmektedir. Hastalık (tam donanımlı bir hastaneden rapor gerektirir) veya MEF yönetmeliklerinde kabul edilen bir mazeret nedeniyle katılamayacakları durumlarda, eğitmenlere posta yoluyla bilgi vermeleri gerekmektedir. Geri bildirim ve sorular, dersi farklı bir öğrenme deneyimi haline getirmek için çok değerli olduğundan, öğrenciler dersle ilgili her türlü sorun için mesai saatleri içinde eğitmenleri ziyaret edebilir veya e-posta gönderebilirler. Akademik sahtekarlık ve intihal YÖK disiplin yönetmeliğine tabi olacaktır.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü/25 4.8
AKTS 5