İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | POLS 329 | ||||
Ders Adı İngilizce | The State, the Corporation and Human Rights | ||||
Ders Adı Türkçe | Devletler, Şirketler ve İnsan Hakları | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 132 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Devletlerin ve şirketlerin insan haklarına ilişkin rollerini öğrenmek | ||||
Ders Açıklaması | Bu dersin odak noktasını şirketler ve şirketlerin insan haklarına olan olumsuz etkileri oluşturmaktadır. Her ne kadar insan hakları genellikle kişileri devlete karşı koruyan haklar olarak görülse de, son yıllarda şirketlerin de insan haklarına olumsuz etkisi ciddi bir şekilde tartışılmaktadır. Devletler insan haklarının korunmasında en büyük rolü üstlenseler de çok uluslu şirketler gibi faaliyetleri ulusal sınırları aşan işletmeler, devletlerin insan haklarını koruma konusundaki rolünü sınırlamaktadır. Bu noktada bir yönetişim boşluğu ortaya çıkmaktadır. Aslında bazı hükümetler arası örgütler, sivil toplum kuruluşları, devletler ile özel işletmelerin bir araya gelerek oluşturduğu hibrit kuruluşlar ve hatta şirketlerin bizzat kendileri insan hakları ile ilgili bu yönetişim boşluğunu doldurduğunu iddia etmektedir. Bu ders devletlerin insan haklarının korunmasıyla ilgili olarak şirketler ve diğer özel işletmeler arasında oluşturduğu bu ilişkiye odaklanmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Devletlerin şirketlerin insan hakları ihlallerini önleme rolünü anlamak 2) Şirketlerin insan haklarıyla ilgili yükümlülükleri olup olmadığını anlamak 3) Şirketlerin insan hakları konusundaki hesap verebilirliği açısından uluslararası ve yerel gelişmeleri tanımlamak 4) Yeni özel/hibrit küresel düzenleyici kurumların inşasını anlamak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | ||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | ||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | ||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | ||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | ||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | ||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | ||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | ||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | ||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | ||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | S | Sınav |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | S | Sınav |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | S | Sınav |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | S | Derse Katılım |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | S | Sınav |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sınav |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Sınav |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Sınav |
Hazırlayan ve Tarih | BEGÜM UZUN TAŞKIN , January 2024 |
Ders Koordinatörü | BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. MEHMET ÖZYÜREK |
Hafta | Konu |
1) | İnsan haklarına giriş |
2) | İnsan Haklarına Girişi II - Şirketlerin İnsan Hakları Üzerindeki Etkisi I |
3) | Şirketlerin İnsan Hakları Üzerindeki Etkisi II |
4) | Şirket Yönetimi ve Paydaş Teorisi |
5) | İnsan haklarına saygı gösterme açısından kurumsal sosyal sorumluluk (ve sınırları) |
6) | Devletin iş ve insan haklarıyla ilgili sorumlulukları ve politika seçenekleri |
7) | Uluslararası şirketlerin kontrolünde ulusal düzenlemenin sınırları. |
8) | Uluslararası hukuk altında şirketlerin insan hakları yükümlülükleri / Ara Sınav |
9) | Şirketlerin insan hakları ihlalleri için uluslararası hukuki gelişmeler: Uluslararası şirketler ve diğer ticari işletmelerin insan haklarıyla ilgili sorumluluklarına dair Birleşmiş Milletler Normları |
10) | Hibrit organizasyonlar (kamu-özel ortaklığı): BM Küresel İlkesi. |
11) | Çok merkezli çok seviyeli hukuk-yönetim sistemi ve kurumsal insan hakları ihlallerini önlemek için uluslararası yumuşak hukuk |
12) | Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) Çok Uluslu Şirketler için Kılavuzları (ve ILO'nun çok uluslu şirketler ve sosyal politika konusundaki üçlü ilkeler beyanı). |
13) | BM İş ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri I |
14) | BM İş ve İnsan Hakları Rehber İlkeleri II |
15) | Uluslararası Halklar Antlaşması'nın Uluslararası Şirketlerin Kontrolü Üzerine Fikri |
16) | Final dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | John Ruggie, Just Business: Multinational Corporations and Human Rights, W.W. Norton &Company, 2013. Dorothée Baumann-Pauly and Justine Nolan (eds.), Business and Human Rights; From Principlesto Practice, Routledge, 2016. Olivier de Schutter (ed.), Transnational Corporations and Human Rights, Hart, 2006. David Kinley, Human Rights and Corporations, Ashgate, 2009. Andrew Clapham, Human Rights Obligations of Non-State Actors, Oxford University Press, 2006. Surya Deva and David Bilchitz (eds), Human Rights Obligations of Business: Beyond theCorporate Responsibility to Respect, Cambridge, 2013. Articles and other recommended readings Peter T. Muchlinksi, ‘Human Rights and Multinationals: is there a problem?’ 77 InternationalAffairs 1 (2001) 31. Beth Stephens, ‘The Amorality of Profit: Transnational Corporations and Human Rights’, 20 Berkeley Journal of International Law (2002) 45-91. Scott Greathead, ‘The Multinational and the "New Stakeholder": Examining the Business Case forHuman Rights’, 35 Vanderbilt Journal of Transnational Law (2002) 719. Peter T. Muchlinksi, ‘Human Rights and Multinationals: is there a problem?’ 77 International Affairs 1 (2001) 31. Robert McCorquodale and Penelope Simons, ‘Responsibility Beyond Borders: State Responsibility for Extraterritorial Violations by Corporations of International Human Rights Law’, 70 Modern Law Review (2007) 598. Upendra Baxi, ‘Market Fundamentalisms: Business Ethics at the Altar of Human Rights’, 5 Human Rights Review (2005), 1-26. David Kinley and Rachel Chambers, ‘The UN human rights norms for corporations: the private implications of public international law’, 2 Human Rights Law Review (2006) 447. Beth Stephens, ‘The Amorality of Profit: Transnational Corporations and Human Rights’, 20 Berkeley Journal of International Law (2002) 45-91. Christopher McCrudden, ‘Human Rights Codes for Transnational Corporations: What can the Sullivan and McBride Principles Tell Us?’ 19 Oxford Journal of Legal Studies (1999) 167. Scott Greathead, ‘The Multinational and the "New Stakeholder": Examining the Business Case for Human Rights’, 35 Vanderbilt Journal of Transnational Law (2002) 719. Steven R. Ratner, ‘Corporations and Human Rights: A Theory of Legal Responsibility’, 111Yale Law Journal (2001) 443, pp. 489-524. Markos Karavias, Corporate Obligations under International Law, Oxford University Press, 2013. Philip Alston, ‘‘Core Labour Standards’ and the Transformation of the International Labour Rights Regime’, 15 European Journal of International Law 3 (2004) 457 Olga Martin-Ortega, ‘Human Rights Due Diligence for Corporations: From Voluntary Standards to Hard Law at Last?’ 31(4) Netherlands Quarterly of Human Rights (2013) 44. Guiding Principles for Business and Human Rights: Implementing the United Nations “Protect, Respect and Remedy” Framework, March 2011: http://www.ohchr.org/Documents/Publications/GuidingPrinciplesBusinessHR_EN.pdf. Tony Royle, ‘The ILO’s Shift to Promotional Principles and the ‘Privatization’ of Labour Rights: An Analysis of Labour Standards, Voluntary Self-Regulation and Social Clauses’, 26 International Journal of Comparative Labour Law 3 (2010) 249. Norms on the responsibilities of transnational corporations and other business enterprises with regard to human rights, UN Sub-commission on Promotion and Protection of Human Rights, August 2003, available at: http://www.unhchr.ch/huridocda/huridoca.nsf/%28Symbol%29/E.CN.4.Sub.2.2003.12.Rev.2.En John G. Ruggie, ‘A UN Business and Human Rights Treaty?’, January 2014, available at: http://business-humanrights.org/sites/default/files/media/documents/ruggie-on-un-business-human-rights-treaty-jan-2014.pdf | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Flipped classroom (ters yüz öğrenme) yöntemi kullanarak aktif öğrenme tekniğiyle ders anlatımı ve sınıf etkileşimi | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Blackboard ödevleri | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozyurekm@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Devam ve aktif katılım gereklidir. Tıbbi rapor sunulmadıkça, geç sunumlar, sınavlar ve ödev teslimatları kabul edilmeyecektir. MEF Üniversitesi, akademik dürüstlüğe önem vermektedir. Bu nedenle, tüm öğrencilerin hile, intihal ve diğer akademik suçların anlamını ve sonuçlarını anlamaları gerekmektedir. Öğrenciler, akademik dürüstlük ihlalleri ve intihal için Yükseköğretim Kurulu’nun (YÖK) Disiplin Yönetmeliklerine tabidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 15 | 2 | 3 | 1 | 90 | ||
Küçük Sınavlar | 2 | 10 | 1 | 22 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 18 | 2 | 20 | |||
Toplam İş Yükü | 132 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.3 | ||||||
AKTS | 5 |