Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||||
Ders Kodu | PSYC 302 | |||||||
Ders Adı İngilizce | Clinical Psychology | |||||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikoloji | |||||||
Öğretim Dili | EN | |||||||
Ders Türü | Ders | |||||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||||
Dönem | Güz | |||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 142 saat | |||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||||
Yan Koşul | Yok | |||||||
Beklenen Ön Bilgi | Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi ve Yetişkin Psikopatolojisi | |||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | |||||||
Genel Eğitim Hedefi | Bu dersin genel amacı, klinik psikolojinin tanımını yapmak, klinik psikologların nasıl eğitim aldığını incelemek ve klinik psikologların profesyonel faaliyetleri ile çalıştıkları ortamları gözden geçirmektir. Öğrenciler ayrıca, klinik psikologların tüm yaş gruplarındaki müşterilere farklı ortamlarda sundukları değerlendirme ve psikoterapi hizmetlerinin çeşitliliğini anlamış olacaklardır. | |||||||
Ders Açıklaması | Bu ders öğrencilere klinik psikoloji alanında genel bilgi sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilere, klinik bilimlerin tarihi kadar güncel klinik psikoloji uygulamaları hakkında da bilgi verilecektir. Ayrıca, klinik psikologların çalışma rutinlerinde kullandıkları çeşitli ölçme ve değerlendirme teknikleri ile psikoterapötik tedavi yöntemleri de ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Klinik psikolojinin tanımının 1900'lerin başından günümüze kadar geçirdiği evrimi betimlemek 2) Klinik psikologların mevcut mesleki faaliyetlerini ve istihdam ortamlarını özetlemek 3) Klinik psikolojideki güncel sorunları ele almak için etik stratejiler önermek 4) Farklı değerlendirme ve teşhis sistemlerini karşılaştırmak 5) Klinik görüşme türleri arasında ayrım yapabilmek 6) Farklı psikoterapi yaklaşımlarını karşılaştırmak ve bunların etkililiği üzerine tartışmak 7) Klinik psikolojideki başlıca teorileri ve uygulamaları analiz etmek ve eleştirmek 8) Gelecekte psikolojik hizmetlerin sunumunda teknolojinin nasıl kullanılabileceğini tartışmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav,Ödev,Sunum,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Derse Katılım,Sunum,Proje |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım,Proje |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Derse Katılım,Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sunum,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Sınav,Ödev,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Seçiniz,Sunum,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | FULYA ÖZCANLI , November 2023 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi SENA CÜRE ACER |
Hafta | Konu |
1) | Klinik Psikoloji: Tanımı ve Eğitimi |
2) | Klinik Psikolojinin Evrimi Klinik Psikolojide Güncel Tartışmalar ve Yönelimler |
3) | Klinik Psikolojide Çeşitlilik ve Kültürel Sorunlar Klinik Psikolojide Etik ve Mesleki Konular |
4) | Klinik Psikolojide Araştırma Yapmak |
5) | Tanı ve Sınıflandırma Sorunları: DSM-5 ve Daha Fazlası Klinik Görüşme |
6) | Entelektüel ve Nöropsikolojik Değerlendirme Kişilik Değerlendirmesi ve Davranış Değerlendirmesi |
7) | Vize sınavı |
8) | Psikodinamik Psikoterapi |
9) | Humanist ve Varoluşçu Psikoterapi |
10) | Davranışçı Psikoterapi |
11) | Bilişsel Psikoterapi ve Farkındalık Temelli Terapiler |
12) | Aile Terapisi |
13) | Şema Terapi |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final sınav haftası |
16) | Final sınav haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Pomerantz, A. M. (2019). Clinical psychology: Science, practice, and diversity. Thousand Oaks, CA: Sage. Haftalık olarak Blackboard üzerinden okumalar ve videolar paylaşılacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters yüz formatında verilecektir. Eğitmen, her haftanın içeriğini önceden sunacak ve öğrencilerin ders öncesinde ilgili bilgileri edinmeleri beklenecektir. Sınıf süresi, akranlarla etkileşim (tartışma, rol oynama vb.) yoluyla kavramları ve fikirleri pratiğe dökme ve uygulama amacıyla kullanılacaktır. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Derse Ön Hazırlık Katılımı: Öğrencilerin, ders öncesi materyalleri okumaları/izlemeleri ve çevrimiçi bir mesaj panosuna dersle ilgili konular hakkında mesajlar yazarak birbirleriyle tartışmaları beklenecektir. Her hafta belirlenen bir öğrenci grubu, yüksek kaliteli tartışma soruları oluşturarak tartışmayı yönlendirecektir. Ödev: Öğrenciler, klinik psikolog olarak rol oynayarak, kurgusal bir psikolojik bozukluk sergileyen simüle bir müşteri (örneğin, bir sınıf arkadaşı, arkadaş) ile bir seans gerçekleştirmekle yükümlüdür. Her öğrenci, belirli bir sorunu ele almak için kanıta dayalı tedavi kullanarak kısa bir video (maksimum 5-6 dakika) hazırlamak üzere bir terapötik teknik/müdahale (örneğin, maruz kalma terapisi, istek yüzme, motivasyonel görüşme) seçmelidir. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sınıf İçi Katılım: Sınıf içi katılım, klinik rol oynama ve terapötik iletişim becerilerini öğrenme üzerine yansımalar, test gösterimleri ve akran değerlendirmeleri gibi çeşitli görevlerden oluşmaktadır. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
ozcanlifu@mef.edu.tr Dönem boyunca, öğrenciler duyuruları takip etmek, yüklenen materyaller üzerinde çalışmak ve her hafta Blackboard üzerindeki tartışmalara yanıt vermekle sorumludurlar. Derse hazırlıklı gelmek, dersi takip edebilmek ve sınıf içinde etkileşimde kalabilmek için zorunludur. Öğrenciler, resmi bir sağlık raporunu fakülte sekreterliğine sunmaları durumunda, erteleme tarihi olan bir ödev teslim edebilir ve telafi sınavlarına girebilirler. Telafi sınavlarının formatı, zamanında yapılan sınavdan farklı olabilir. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve her zaman öğretim ve öğrenim ortamına saygılı olmaları beklenmektedir. Akademik sahtekarlığa tolerans gösterilmeyecek ve bu durum sıkı bir şekilde cezalandırılacaktır. Akademik sahtekarlık; intihal veya sınav sırasında kopya çekme gibi her türlü aldatma, yalan söyleme ve hile yapmayı içermektedir. Öğrenciler, başkalarına veya diğer temsilcilere ait olan eserleri değil, kendi eserlerini teslim etmekle sıkı bir şekilde sorumludurlar. Başkalarının eserlerinin tam alıntısı gereklidir. Akademik sahtekarlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Uygulama | 1 | 20 | 20 | ||||
Sunum / Seminer | 1 | 0 | 1 | 1 | |||
Ödevler | 5 | 4 | 20 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 142 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.7 | ||||||
AKTS | 6 |