Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PSYC 337 | ||||
Ders Adı İngilizce | Moral Psychology | ||||
Ders Adı Türkçe | Ahlaki Psikoloji | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 160 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
PSYC 101 - Introduction to Psychology |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojiye Giriş | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Hem etik konular hem de sosyal yaşantımız ve ilişkilerimiz için doğrudan etkileri olan bir dizi ilgili konuyu keşfetmek. | ||||
Ders Açıklaması | Ahlakın ne olduğunu, sosyal hayatımızda nasıl işlediğini anlamak için ahlak felsefesinin yanı sıra sosyal, bilişsel ve gelişimsel psikoloji alanlarını da entegre ederek ahlaki psikoloji alanındaki geniş bir konu yelpazesine ilişkin teori ve araştırmaları gözden geçireceğiz. Ahlaksızlığın ne olduğu, ahlaklı ile ahlaksız ayrımının nereden geldiği ve ahlakın sosyal ilişkilerimizdeki rolüne odaklanacağız. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) ahlak psikolojisindeki temel teorileri anlamak 2) Uygulanan araştırma yöntemleri ve teorilerle ilgili bilimsel makaleleri felsefi bakış açılarını değerlendirmek 3) İngilizceyi anlama ve bilimsel bir şekilde iletişim kurma konusunda yetkinlik kazanmak 4) Yeni araştırma fikirleri oluşturmak; bir araştırma önerisi hazırlamak ve bunları bilimsel bir şekilde sunmak 5) Psikolojik, evrimsel ve felsefi teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | |||||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | |||||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | |||||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | |||||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | |||||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | |||||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | |||||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | |||||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | |||||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | |||||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | |||||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | S | Sınav |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | S | Derse Katılım |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | H | Sınav |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | H | Sınav |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | S | Derse Katılım |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | H | Sınav |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | S | Sınav |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | S | Ödev |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | S | Ödev |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | H | Ödev |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | S | Ödev |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | BEYZA TEPE ÇOMOĞLU , March 2022 |
Ders Koordinatörü | MELİKE ACAR |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR |
Hafta | Konu |
1) | Ahlak nedir? |
2) | Ahlaki Karar verme 1: Akıl ve Duygular |
3) | Ahlaki karar verme 2: Ahlaki duygular |
4) | Makale Tartışması: Gutierrez & Giner-Sorolla. (2007) Güncel Bulgular: Wagemans et al. (2018) |
5) | Ahlaki karar verme 3: Sosyal Sezgi Modeli |
6) | Makale tartışması: Tepe et al. (2016) Güncel bulgular: Stanley et al. (2018) |
7) | Ahlaki yargıyı güncelleme mümkün mü? |
8) | Makale tartışması: Monroe et al. (2018) Güncel bulgular: Tepe & Byrne (2022) |
9) | Vize |
10) | Ahlakın işlevi nedir? Güncel bulgular: Tepe & Aydınlı-Karakulak (2019) |
11) | İlişkili olmadığımız kişileri önemsemek mümkün mü? Güncel bulgular: Weidman et al. (2020) |
12) | Yanlış davranan yakınlarımızı korur muyuz yoksa cezalandırır mıyız? Makale tartışması: Tepe & Faber, 2023 |
13) | Araştırma önerileri sunumları Geri bildirim oturumu |
14) | Final Sınavı Dönemi |
15) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Çeşitli kaynaklardan derlenmiş zorunlu okumaları içeren bir okuma listesi mevcuttur. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters yüz formatında öğretilecektir. Öğrencilere tartışma haftalarında bir ampirik makale atanacaktır. Ders sırasında, ilk olarak öğrencilerin temel kavramları anlama seviyesini değerlendirecek ve güçlendireceğim. Ders materyallerini takiben, öğrencilerden ampirik makaleleri grup tartışması şeklinde ele almaları istenecektir. Tartışma derslerinden önce öğrencilere bir ampirik makale atanacak ve dört-beş kişilik gruplara ayrılacaklardır. Her grubun bir tartışma sorusu bulması gerekmektedir. Öğrencilerin hazırlık materyallerini öğrenerek derse yeterince zaman ayırmaları beklenmektedir. Ayrıca, ders tartışmalarına uygun bir şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenmelerine yardımcı olmaları beklenmektedir. Eğitmen olarak her ders için kaliteli materyaller hazırlamayı ve seçmeyi, uygun ve zorlayıcı olmayan bir İngilizce seviyesinde sunmayı hedeflemekteyim. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Tartışmalar: Öğrencilerin, dersin tartışma oturumlarında makaleleri okuyup tartışma dersinden önce tartışma soruları hazırlamaları gerekecektir. Ara Sınav: Öğrencilerin kazandıkları bilgiyi değerlendirmek amacıyla bir ara sınav planlanmıştır. Araştırma Önerisi: Öğrenciler, tartışma derslerinde ele aldığımız makalelere dayanarak, ahlak psikolojisi alanında bir soruyu ele alan iyi bir araştırma önerisi hazırlamalıdırlar. Sunum: Araştırma önerilerini teslim etmeden önce, önerilerini sunacak ve araştırma tasarımları hakkında geri bildirim alacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
tepebe@mef.edu.tr Öğrenciler, planlanmış bir sınava katılamadıklarında geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmalıdır. Ara sınavı kaçırmaları durumunda telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar. Kopya çekme, yalan söyleme ve aldatmanın her türlü çeşidi, örneğin intihal, yapay zeka kullanımı ve sınav sırasında kopya çekme gibi eylemler dürüstlük dışıdır ve kabul edilmeyecektir. Kopya çekerken yakalanan herhangi bir öğrenciye sıfır not verilecektir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 5 | 3 | 8 | |||
Proje | 3 | 8 | 24 | ||||
Ödevler | 5 | 2 | 2 | 20 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü | 160 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.4 | ||||||
AKTS | 6 |