İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | IE 307 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Modeling and Methods in Optimization | ||||||
Ders Adı Türkçe | Modelleme ve Optimizasyonda Yöntemler | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme,Laboratuvar Çalışması,Ders | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 175 saat | ||||||
Ders Kredileri | 7 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
IE 202 - Operations Research I |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Deterministik yöneylem araştırması metodolojileri hakkında ön bilgi | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Matematiksel modellemeyi derinlemesine öğrenmek ve çözüm yöntemlerini kullanmak/geliştirmek | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders, matematiksel modellemenin çeşitli yönlerini ve gerçeğe uygun, büyük boyutlu, karmaşık problemlerin çözümü için kullanılan problem çözme stratejilerini tanıtır. Ders boyunca en kısa yol problemi; tam sayılı programlama ile modelleme; dal-sınır yöntemi ; ileri düzey doğrusal programlama modelleri kurma; doğrusallığın önemi; bazı doğrusal olmayan problemlerin doğrusallaştırılması; hedef programlama; en kısa yol problemi; minimum örten ağaç problemi; en büyük akış problemi; kombinatoryal optimizasyon problem örnekleri; açgözlü sezgiseller yerel arama gibi kombinatoryal problemler için sezgiseller; tek değişkenli doğrusal olmayan modeller; dışbükeylik; doğrusal olmayan programlamada kısıtsız ve kısıtlı optimizasyon konuları işlenir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) optimizasyon problemlerinde ağ yapısını tanımlar ve uygun çözüm yöntemlerini kullanır; 2) iyi matematiksel modeller oluşturur; 3) optimizasyon algoritmalarını inceler; 4) optimizasyon problemleri için uygun algoritmalar tasarlar, sonuçları analiz eder ve yorumlar ve sonuçlar çıkarır; 5) tasarlanan bir algoritmanın gösterimini yapar; 6) bir ekip üyesi olarak etkili bir şekilde çalışır; 7) doğrusal olmayan problemler için çözüm tekniklerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | N | |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | N | |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | N | |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | N | |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | N | |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | N | |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | S | Sunum |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | N | |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | S | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | HANDE KÜÇÜKAYDIN , March 2024 |
Ders Koordinatörü | HANDE KÜÇÜKAYDIN |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi HANDE KÜÇÜKAYDIN |
Hafta | Konu |
1) | Tam Sayılı Programlama ile Modelleme |
2) | Tam Sayılı Programlama ile Modelleme |
3) | Tam Sayılı Programlama ile Modelleme, Dal-Sınır Yöntemi |
4) | Dal-Sınır Yöntemi, İleri Seviye Doğrusal Programlama Modelleri |
5) | İleri Seviye Doğrusal Programlama Modelleri, Ağ Optimizasyon Modelleri: En Kısa Yol Problemi, Minimum Örten Ağaç Problemi |
6) | Ağ Optimizasyon Modelleri: En Kısa Yol Problemi, Minimum Örten Ağaç Problemi, En Büyük Akış Problemi |
7) | Ağ Optimizasyon Modelleri: En Büyük Akış Problemi, Kombinatoriyal Optimizasyon Problemleri |
8) | Kombinatoriyal Optimizasyon için Sezgiseller: Giriş, Yeniden Formülasyon, Yuvarlama ve Ayrıştırma, Liste İşleme Sezgiselleri |
9) | Kombinatoriyal Optimizasyon için Sezgiseller: Liste İşleme Sezgiselleri, Komşuluklar ve Komşular |
10) | Komşuluklar ve Komşular, Yerel Arama |
11) | Yerel Arama, Tek Değişkenli Doğrusal Olmayan Modeller |
12) | Tek Değişkenli Doğrusal Olmayan Modeller, Doğrusal Olmayan Modeller: Dışbükeylik ve Kısıtsız Optimizasyon |
13) | Doğrusal Olmayan Modeller: Dışbükeylik ve Kısıtsız Optimizasyon, Doğrusal Olmayan Modeller: Kısıtlı Optimizasyon |
14) | Doğrusal Olmayan Modeller: Kısıtlı Optimizasyon |
15) | Final Sınavı/Projeler/Sunum dönemi |
16) | Final Sınavı/Projeler/Sunum dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | • Williams, H. P. (2013). Model Building in Mathematical Programming (5th Edition). Wiley • Hillier, F.S., Lieberman, G. J. (2015). Introduction to Operations Research (10th Edition). McGraw-Hill Education | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Aktif öğrenme tekniği olarak "ters yüz sınıf" kullanılarak dersler/iletişim saatleri | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenci grup halinde bir proje tamamlayacaktır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Evet | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
hande.kucukaydin@mef.edu.tr 212 3953631 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 4 | 1 | 84 | ||
Proje | 1 | 40 | 2 | 42 | |||
Küçük Sınavlar | 3 | 6 | 1 | 21 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 3 | 28 | |||
Toplam İş Yükü | 175 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.0 | ||||||
AKTS | 7 |