İnsan Hakları Hukuku (YL) (Tezsiz) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 1.5 | Kredi Sayısı: 90 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||||
Ders Kodu | HUK 501 | ||||||
Ders Adı İngilizce | International Arbitration Law | ||||||
Ders Adı Türkçe | Uluslararası Tahkim Hukuku | ||||||
Öğretim Dili | TR | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 138 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul | Yok | ||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yok | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Uluslararası ticarî uyuşmazlıkların çözüm yöntemlerinden biri olan tahkimin, avantaj ve dezavantajlarını, çeşitli türlerini ve işleyişini, hakem kararlarına ne şekilde etki tanınabileceğini öğrenmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Gerek Türk mevzuatı gerekse de “ICSID Konvansiyonu”, “Yabancı Hakem Kararlarının Tanınması ve Tenfizine ilişkin New-York Konvansiyonu” gibi belli başlı uluslararası düzenlemeler ışığında, kurumsal tahkim ile ad hoc tahkim, ticarî tahkim ile yatırım tahkimi arasındaki farkları, ticarî uyuşmazlıkların tahkim yoluyla çözümlenmesi iradesinin ortaya konması, bir tahkim davasının işleyişi ile iptal davaları ve hakem kararlarının tanınması tenfizi konuları ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Tahkim yargılamasının amacını, avantaj ve dezavantajlarını bilmek 2) Başarılı bir tahkim klozunun nasıl kaleme alınacağını bilmek 3) Kurumsal ve ad hoc tahkim arasındaki farkları, hangi durumlarda hangi tür tahkimin tercih edilmesinin daha yerinde olacağını bilmek 4) Yatırım uyuşmazlığının ne demek olduğunu ve yatırım uyuşmazlığı tahkiminin, ticarî uyuşmazlıklara ilişkin tahkimden farklarını bilmek 5) Tahkim yargılamasına ilişkin Türk mevzuatı hakkında bilgi sahibi olacağı gibi, HMK’nın tahkime ilişkin hükümleri ile 4686 s.’lı Milletlerarası Tahkim Kanunu hükümleri arasında tahkim usulüne ilişkin farkları bilmek 6) Hakem kararlarına karşı açılabilecek iptal davalarını, bu davalarda yapılacak incelemeyi bilmek 7) Hakem kararlarına ne şekilde etki tanınacağını bilmek |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. | |||||||
2) Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. | |||||||
3) İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. | |||||||
4) Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. | |||||||
5) İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. | |||||||
6) İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. | |||||||
7) Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. | |||||||
8) Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | İnsan hakları hukuku alanına giren konularda lisans eğitimi sırasında edinilen kuramsal ve uygulamaya yönelik becerileri geliştirmek. | N | |
2) | Yargı çözümleri ve yasal düzenlemelerdeki gelişmelere ilişkin güncel bilgi edinilmesi. | N | |
3) | İnsan hakları hukuku alanında ortaya çıkan hukuksal uyuşmazlıkların kaynaklarının tespiti ve bu uyuşmazlıkların çözümü için kural ve düzenlemelerin uygulanması yeteneğinin kazanılması. | N | |
4) | Var olan düzenlemeleri ve kuramları eleştirel bir biçimde çözümleme ve insan hakları hukuku alanında ortaya çıkan eski ve yeni sorunlara yeni anlayışlar önerme yetkinliğinin sağlanması. | N | |
5) | İnsan hakları hukuku alanındaki süreçleri ve kuramları ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü ve yazılı olarak anlatabilme becerisinin kazanılması. | N | |
6) | İnsan hakları hukuku alanıyla ilgili tüm mesleki etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerlere ilişkin ayrımındalık kazanılması. | N | |
7) | Avrupa Dil Portfolyosu B2 seviyesinde sözlü ve yazılı olarak İngilizce iletişim kurma becerisinin sağlanması. | N | |
8) | Yasama ve yargı erklerine ait önlemlerin ve kuramların toplumsal ve çevresel yönlerinin anlaşılması. | N |
Hazırlayan ve Tarih | INCI ATAMAN FIGANMESE , January 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi INCI ATAMAN FIGANMESE |
Hafta | Konu |
1) | Açılış Dersi, Uluslararası Tahkimin Genel Olarak Tanıtılması, tahkim yargılamasının tercih nedenleri. |
2) | Tahkimin örgütlenme biçimi bakımından, kurumsal tahkim ile ad hoc tahkim arasındaki farklar |
3) | Tahkime elverişlilik sorunu |
4) | Tahkim iradesinin ortaya konması. Tahkim sözleşmesinin bağımsızlığı. |
5) | Patolojik tahkim klozlarının yarattığı sorunlar. Tahkim itirazı. |
6) | Tahkime ilişkin HMK hükümleri ile 4686 s.’lı Milletlerarası Tahkim Kanunu hükümlerinin kıyaslanarak ele alınması |
7) | Hakem kararlarının milliyeti sorunu |
8) | Tahkim yargılamasının usulü bakımından “lex arbitri” kavramı ve önemi. |
9) | Tahkimde izlenecek usule ilişkin ayrıntılar. Bazı kurumsal tahkim örgütlerinin (bilhassa ICC’nin) tahkim yargılaması kurallarının özellikleri. |
10) | Hakem kararları için icra edilebilirlik belgesi verilmesi veya iptali aşamaları |
11) | Yabancı hakem kararlarının tanınması ve tenfizi |
12) | Hakem kararlarının iptali davası ile tenfiz davasının karşılaştırılması |
13) | Yatırım uyuşmazlıkları ve bu uyuşmazlıkların tahkim yoluyla çözümü. |
14) | ICSID hakem kararlarının yerine getirilmesi |
15) | Finaller |
16) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Cemal Şanlı; Uluslararası Ticari Akitlerin Hazırlanması ve Uyuşmazlıkların Çözümü Ziya Akıncı; Milletlerarası Tahkim, İstanbul 2013 İnci Ataman-Figanmeşe; Ticarî Tahkim ile Yatırım Tahkimi Arasındaki Farklar, MHB (2011) S.1 İnci Ataman-Figanmeşe; Milletlerarası Ticarî Hakem Kararlarının İptal ve Tenfiz davaları Yoluyla Mahkemelerce Mükerrer Denetimi, MHB (2011), S.2 | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Öğretim üyesinin ders anlatımı, öğretim üyesi ile öğrencinin konusunu birlikte kararlaştıracakları seminer ödevlerinin bireysel olarak her bir öğrenci tarafından hazırlanması ve öğrenci tarafından sunulması, bu sunumdan evvel ilgili seminer ödevinin diğer öğrenciler tarafından da okunmasının sağlanması, sunum gününde öğretim üyesi ve öğrencilerle birlikte seminer ödevinin değerlendirilerek, konunun öğrenilmesi. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenci tarafından seminer ödevi hazırlanır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
|
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Ödevler | 1 | 20 | 1 | 1 | 22 | ||
Final | 1 | 20 | 1 | 21 | |||
Toplam İş Yükü | 138 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.5 | ||||||
AKTS | 6 |