Özel Hukuk (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | Programın Süresi: 2 | Kredi Sayısı: 120 | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF: 7. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Lisansüstü Eğitim Enstitüsü | ||||
Ders Kodu | HUK 566 | ||||
Ders Adı İngilizce | Current Issues in Turkish Constitutional Law | ||||
Ders Adı Türkçe | Türk Anayasa Hukukunda Güncel Sorunlar | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 138 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Anayasa Hukuku’na ilişkin günümüzde ortaya çıkan gerek Seçim Hukuku’na ilişkin, gerek Güçler Ayrılığı’na ilişkin, gerek Yönetim Biçimlerine ilişkin, sorunları tartışmak, anlamak ve mümkün olduğu oranda çözüm önerileri geliştirmek | ||||
Ders Açıklaması | 1982 Anayasası, yapılışından itibaren birçok değişiklikler geçirmiş ve en son olarak 2017 Değişikliği ile yeni bir hükumet sistemi çerçevesinde yeniden yapılandırılmıştır. Bu değişiklikler sonrasında ortaya yeni anayasal sorunları çıkması son derece mümkün olup bu sorunlar zaten gözlemlenmektedir. Bu çerçevede, Seçim Hukukuna ilişkin sorunların, klasik anlamda Yüksek Seçim Kurulu ile çözülüp çözülemeyeceği; aynı şekilde, yargı bağımsızlığına ilişkin hususların klasik anlamda HSYK, özellikle de yeni biçimiyle HSK çerçevesinde, çözülüp çözülemeyeceği; yine aynı şekilde klasik güçler ayrılığı ilkesinin zorunlu sonucu olan organ ve yetki ayrılığının günümüzde nasıl çözüldüğü ya da gerçekleştirildiği, karşımıza çıkan anayasal sorunlar olarak tartışılacak ve gerektiğinde çözümler üretilecek olan sorunlar olarak derste işlenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Anayasa Hukukunun güncel sorunlarını anlar ve tartışır. 2) Anayasal kurumların, günümüzdeki uygulamaları ile demokratik ülkelerdeki benzerlerinin uygulamalarını karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir. 3) Güçler ayrılığı, yargı bağımsızlığı, hak ve özgürlüklerin güvenceleri, anayasa yargısı gibi temel konulardaki teori ve uygulama sorunlarını kavrar, yorumlar ve çözümler üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Özel hukuk alanında hukuki gerekçelendirmeyi sağlayacak; mevzuat, yasa gerekçeleri, öğretideki monografiler, yargı kararları vb. tüm bilgi kaynaklarını lisansüstü düzeyde ve bütüncül bir biçimde araştırmalarda kullanır. | |||
2) Özel hukuk alanında karşılaşılan hukuki sorunların temelini anlamlandırma bakımından; sözleşmesel ilişkileri düzenleyen kurallar ve ilkeleri, haksız fiilleri ve hukuki çözüm yollarını, ileri düzeyde ve bütüncül olarak kavrar. | |||
3) Özel hukuka ilişkin ilkelerin doğal yapısı, temelleri ve gelecekte uğrayabileceği değişimlere ilişkin güncel tartışmalı konuları öğrenir ve takip eder. | |||
4) Özel hukuk alanındaki ayrıntılı bilgileri, kavramları ve kuramları; çalışılan alan bakımından bireysel olarak, eleştirel bir biçimde analiz eder ve uzman düzeyinde sentezler. | |||
5) Çalışılan alandaki bilgi, kavramlar ve kuramları bireysel olarak araştırmayı öğrenir ve ilgili bilgileri uygulama alanında kullanır. | |||
6) Çalışılan alanda edindiği bilgi, beceri ve düşüncelerini uzman olsun olmasın yönelteceği topluluklara bireysel olarak aktarır ve onlara karşı uzmanlık düzeyinde yorumlamalarda bulunur. | |||
7) Özel hukuk alanında bir öğrenci ve uygulamacı olarak; çalıştığı alanda bireysel olarak uzman düzeyinde muhakeme yapar, değişik hukuki durumlara karşı uyum sağlayıp sorumluluk alır. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Özel hukuk alanında hukuki gerekçelendirmeyi sağlayacak; mevzuat, yasa gerekçeleri, öğretideki monografiler, yargı kararları vb. tüm bilgi kaynaklarını lisansüstü düzeyde ve bütüncül bir biçimde araştırmalarda kullanır. | N | |
2) | Özel hukuk alanında karşılaşılan hukuki sorunların temelini anlamlandırma bakımından; sözleşmesel ilişkileri düzenleyen kurallar ve ilkeleri, haksız fiilleri ve hukuki çözüm yollarını, ileri düzeyde ve bütüncül olarak kavrar. | N | |
3) | Özel hukuka ilişkin ilkelerin doğal yapısı, temelleri ve gelecekte uğrayabileceği değişimlere ilişkin güncel tartışmalı konuları öğrenir ve takip eder. | N | |
4) | Özel hukuk alanındaki ayrıntılı bilgileri, kavramları ve kuramları; çalışılan alan bakımından bireysel olarak, eleştirel bir biçimde analiz eder ve uzman düzeyinde sentezler. | N | |
5) | Çalışılan alandaki bilgi, kavramlar ve kuramları bireysel olarak araştırmayı öğrenir ve ilgili bilgileri uygulama alanında kullanır. | N | |
6) | Çalışılan alanda edindiği bilgi, beceri ve düşüncelerini uzman olsun olmasın yönelteceği topluluklara bireysel olarak aktarır ve onlara karşı uzmanlık düzeyinde yorumlamalarda bulunur. | N | |
7) | Özel hukuk alanında bir öğrenci ve uygulamacı olarak; çalıştığı alanda bireysel olarak uzman düzeyinde muhakeme yapar, değişik hukuki durumlara karşı uyum sağlayıp sorumluluk alır. | N |
Hazırlayan ve Tarih | SÜHEYL BATUM , February 2024 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. SÜHEYL BATUM |
Hafta | Konu |
1) | 1982 Anayasası (2017 Değişiklikleriyle)’nın ortaya çıkardığı temel sorunlar üzerinde tartışmalar |
2) | İlk haftadaki tartışmalar çerçevesinde en önemlileri hakkında ödev konuları tespit etme ve tartışma |
3) | İlk haftadaki tartışmalar çerçevesinde en önemlileri hakkında ödev konuları tespit etme ve tartışma |
4) | İlk haftadaki tartışmalar çerçevesinde en önemlileri hakkında ödev konuları tespit etme ve tartışma |
5) | İlgili sorunlar çerçevesinde yürütmenin üstünlüğüne ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme |
6) | İlgili sorunlar çerçevesinde yargı bağımsızlığına ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme |
7) | İlgili sorunlar çerçevesinde anayasa yargısına ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme |
8) | İlgili sorunlar çerçevesinde seçim hukukuna ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme |
9) | İlgili sorunlar çerçevesinde Anayasanın ilk dört maddesine ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme |
10) | İlgili sorunlar çerçevesinde temel hak ve özgürlüklerin güvencelerine ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme |
11) | Sunumların Değerlendirilmesi |
12) | Sunumların Değerlendirilmesi |
13) | Sunumların Değerlendirilmesi |
14) | Sunumların Değerlendirilmesi |
15) | Sunumların Değerlendirilmesi |
16) | Sunumların Değerlendirilmesi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Bülent Tanör / Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, 21. Bası, Beta, 2023. İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), 17. Baskı, Legal, 2021. Süheyl Batum / Didem Yılmaz / Serkan Köybaşı, Anayasa Hukuku - Temel Kavramlar ve Genel Esaslar, On İki Levha, 2021. Constitute Project internet sitesinden Anayasalar | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ders anlatımı, sunumların değerlendirilmesi ve tartışma | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Dönem sonu notunun belirlenmesinde derste yazılan ödevler ve final ödevi dikkate alınacaktır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
batums@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 2 | 2 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 20 | 2 | 2 | 24 | ||
Ödevler | 1 | 30 | 30 | ||||
Toplam İş Yükü | 138 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.5 | ||||||
AKTS | 6 |