HUK 566 Türk Anayasa Hukukunda Güncel SorunlarMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Hukuk (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Özel Hukuk (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 2 Kredi Sayısı: 120 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu HUK 566
Ders Adı İngilizce Current Issues in Turkish Constitutional Law
Ders Adı Türkçe Türk Anayasa Hukukunda Güncel Sorunlar
Öğretim Dili TR
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi İleri
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 2 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 138 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Anayasa Hukuku’na ilişkin günümüzde ortaya çıkan gerek Seçim Hukuku’na ilişkin, gerek Güçler Ayrılığı’na ilişkin, gerek Yönetim Biçimlerine ilişkin, sorunları tartışmak, anlamak ve mümkün olduğu oranda çözüm önerileri geliştirmek
Ders Açıklaması 1982 Anayasası, yapılışından itibaren birçok değişiklikler geçirmiş ve en son olarak 2017 Değişikliği ile yeni bir hükumet sistemi çerçevesinde yeniden yapılandırılmıştır. Bu değişiklikler sonrasında ortaya yeni anayasal sorunları çıkması son derece mümkün olup bu sorunlar zaten gözlemlenmektedir. Bu çerçevede, Seçim Hukukuna ilişkin sorunların, klasik anlamda Yüksek Seçim Kurulu ile çözülüp çözülemeyeceği; aynı şekilde, yargı bağımsızlığına ilişkin hususların klasik anlamda HSYK, özellikle de yeni biçimiyle HSK çerçevesinde, çözülüp çözülemeyeceği; yine aynı şekilde klasik güçler ayrılığı ilkesinin zorunlu sonucu olan organ ve yetki ayrılığının günümüzde nasıl çözüldüğü ya da gerçekleştirildiği, karşımıza çıkan anayasal sorunlar olarak tartışılacak ve gerektiğinde çözümler üretilecek olan sorunlar olarak derste işlenecektir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Anayasa Hukukunun güncel sorunlarını anlar ve tartışır.
2) Anayasal kurumların, günümüzdeki uygulamaları ile demokratik ülkelerdeki benzerlerinin uygulamalarını karşılaştırmalı olarak değerlendirebilir.
3) Güçler ayrılığı, yargı bağımsızlığı, hak ve özgürlüklerin güvenceleri, anayasa yargısı gibi temel konulardaki teori ve uygulama sorunlarını kavrar, yorumlar ve çözümler üretir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3
1) Özel hukuk alanında hukuki gerekçelendirmeyi sağlayacak; mevzuat, yasa gerekçeleri, öğretideki monografiler, yargı kararları vb. tüm bilgi kaynaklarını lisansüstü düzeyde ve bütüncül bir biçimde araştırmalarda kullanır.
2) Özel hukuk alanında karşılaşılan hukuki sorunların temelini anlamlandırma bakımından; sözleşmesel ilişkileri düzenleyen kurallar ve ilkeleri, haksız fiilleri ve hukuki çözüm yollarını, ileri düzeyde ve bütüncül olarak kavrar.
3) Özel hukuka ilişkin ilkelerin doğal yapısı, temelleri ve gelecekte uğrayabileceği değişimlere ilişkin güncel tartışmalı konuları öğrenir ve takip eder.
4) Özel hukuk alanındaki ayrıntılı bilgileri, kavramları ve kuramları; çalışılan alan bakımından bireysel olarak, eleştirel bir biçimde analiz eder ve uzman düzeyinde sentezler.
5) Çalışılan alandaki bilgi, kavramlar ve kuramları bireysel olarak araştırmayı öğrenir ve ilgili bilgileri uygulama alanında kullanır.
6) Çalışılan alanda edindiği bilgi, beceri ve düşüncelerini uzman olsun olmasın yönelteceği topluluklara bireysel olarak aktarır ve onlara karşı uzmanlık düzeyinde yorumlamalarda bulunur.
7) Özel hukuk alanında bir öğrenci ve uygulamacı olarak; çalıştığı alanda bireysel olarak uzman düzeyinde muhakeme yapar, değişik hukuki durumlara karşı uyum sağlayıp sorumluluk alır.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Özel hukuk alanında hukuki gerekçelendirmeyi sağlayacak; mevzuat, yasa gerekçeleri, öğretideki monografiler, yargı kararları vb. tüm bilgi kaynaklarını lisansüstü düzeyde ve bütüncül bir biçimde araştırmalarda kullanır. N
2) Özel hukuk alanında karşılaşılan hukuki sorunların temelini anlamlandırma bakımından; sözleşmesel ilişkileri düzenleyen kurallar ve ilkeleri, haksız fiilleri ve hukuki çözüm yollarını, ileri düzeyde ve bütüncül olarak kavrar. N
3) Özel hukuka ilişkin ilkelerin doğal yapısı, temelleri ve gelecekte uğrayabileceği değişimlere ilişkin güncel tartışmalı konuları öğrenir ve takip eder. N
4) Özel hukuk alanındaki ayrıntılı bilgileri, kavramları ve kuramları; çalışılan alan bakımından bireysel olarak, eleştirel bir biçimde analiz eder ve uzman düzeyinde sentezler. N
5) Çalışılan alandaki bilgi, kavramlar ve kuramları bireysel olarak araştırmayı öğrenir ve ilgili bilgileri uygulama alanında kullanır. N
6) Çalışılan alanda edindiği bilgi, beceri ve düşüncelerini uzman olsun olmasın yönelteceği topluluklara bireysel olarak aktarır ve onlara karşı uzmanlık düzeyinde yorumlamalarda bulunur. N
7) Özel hukuk alanında bir öğrenci ve uygulamacı olarak; çalıştığı alanda bireysel olarak uzman düzeyinde muhakeme yapar, değişik hukuki durumlara karşı uyum sağlayıp sorumluluk alır. N
Hazırlayan ve Tarih SÜHEYL BATUM , February 2024
Ders Koordinatörü AKTS1
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Prof. Dr. SÜHEYL BATUM

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) 1982 Anayasası (2017 Değişiklikleriyle)’nın ortaya çıkardığı temel sorunlar üzerinde tartışmalar
2) İlk haftadaki tartışmalar çerçevesinde en önemlileri hakkında ödev konuları tespit etme ve tartışma
3) İlk haftadaki tartışmalar çerçevesinde en önemlileri hakkında ödev konuları tespit etme ve tartışma
4) İlk haftadaki tartışmalar çerçevesinde en önemlileri hakkında ödev konuları tespit etme ve tartışma
5) İlgili sorunlar çerçevesinde yürütmenin üstünlüğüne ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme
6) İlgili sorunlar çerçevesinde yargı bağımsızlığına ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme
7) İlgili sorunlar çerçevesinde anayasa yargısına ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme
8) İlgili sorunlar çerçevesinde seçim hukukuna ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme
9) İlgili sorunlar çerçevesinde Anayasanın ilk dört maddesine ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme
10) İlgili sorunlar çerçevesinde temel hak ve özgürlüklerin güvencelerine ilişkin sorunlar hususunda ödevler hakkında tartışma, sunumu değerlendirme
11) Sunumların Değerlendirilmesi
12) Sunumların Değerlendirilmesi
13) Sunumların Değerlendirilmesi
14) Sunumların Değerlendirilmesi
15) Sunumların Değerlendirilmesi
16) Sunumların Değerlendirilmesi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarBülent Tanör / Necmi Yüzbaşıoğlu, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, 21. Bası, Beta, 2023. İbrahim Kaboğlu, Anayasa Hukuku Dersleri (Genel Esaslar), 17. Baskı, Legal, 2021. Süheyl Batum / Didem Yılmaz / Serkan Köybaşı, Anayasa Hukuku - Temel Kavramlar ve Genel Esaslar, On İki Levha, 2021. Constitute Project internet sitesinden Anayasalar
Öğretme TeknikleriDers anlatımı, sunumların değerlendirilmesi ve tartışma
Ödev ve ProjelerDönem sonu notunun belirlenmesinde derste yazılan ödevler ve final ödevi dikkate alınacaktır.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 20
Ödev 1 % 40
Rapor Teslimi 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi batums@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 2 2 84
Sunum / Seminer 1 20 2 2 24
Ödevler 1 30 30
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü/25 5.5
AKTS 6