School/Faculty/Institute |
Graduate School |
Course Code |
HUK 546 |
Course Title in English |
The Effects of Neurophilosophy on Legal Philosophy and Political Theory |
Course Title in Turkish |
Nörofelsefenin Hukuk Felsefesi ve Siyaset Kuramına Ektileri |
Language of Instruction |
TR |
Type of Course |
Lecture |
Level of Course |
Seçiniz |
Semester |
Güz |
Contact Hours per Week |
Lecture: 2 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
148 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
None |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Graduate Students Only |
Overall Educational Objective |
It is undeniable that the branch of neurophilosophy has a content that affects the general theories of all scientific disciplines. This impact is also felt in the fields of political theory and philosophy of law. Examining the different dimensions of this effect is the subject of this course. |
Course Description |
Progress in the field of neuroscience brings new perspectives for some discussion points that exist in general philosophy for ages. These new insights of neurophilosophy concerning the discussion on the existence of free-will in humans bear a potential to alter classical stances in legal philosophy and political theory. This course aims to examine neurophilosophys new approaches from the angle whether they are able to change classical frameworks of these old disciplines.
|
Course Description in Turkish |
Nörobilimin kaydettiği ilerleme, felsefe alanında antik çağdan bu yana süregelen bazı kadim tartışmalarda yeni perspektifler açılmasını sağladı. Kısaca nörofelsefe olarak adlandırılabilecek bu yeni perspektiflerin özellikle insanın özgür iradesinin varlığı tartışmasına ilişkin boyutu hukuk felsefesini ve siyaset kuramını dönüştürecek bir nitelik taşıyor. Bu ders kapsamında nörofelsefe düzleminde yürütülen tartışmaların içeriği ve kadim meseleleri yeniden ele alma potansiyeli inceleniyor.
|
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Nörobilimdeki gelişmeleri kavramak
2) Nörobilimin hukuk alanına etkisini ölçmek
3) Nörobilimin siyaset kuramına etkisini ölçmek
4) Klasik çerçevede hukuk felsefesinin ve siyaset kuramının nasıl değişeceğini öngörmek
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) |
|
|
|
|
2) |
|
|
|
|
3) |
|
|
|
|
4) |
|
|
|
|
5) |
|
|
|
|
6) |
|
|
|
|
7) |
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
|
N |
|
2) |
|
N |
|
3) |
|
N |
|
4) |
|
N |
|
5) |
|
N |
|
6) |
|
N |
|
7) |
|
N |
|
Prepared by and Date |
ZEYNEP ÖZEN , February 2024 |
Course Coordinator |
AKTS1 |
Semester |
Güz |
Name of Instructor |
|
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Giriş ve Ders içeriğinin tanıtılması |
2) |
Davranışsal ve bilişsel nörobilim hakkında genel bilgi |
3) |
Hukuk düzenlerinde insan varsayımı ve nörobilim |
4) |
Nörobilimin hukuk sistemlerine bilirkişi hizmeti düzeyinde katkısı |
5) |
Nörobilimin hukuk sistemlerine sorumluluk kurgusunu dönüşterecek şekilde müdahalesi |
6) |
Nörobilimin verileri ışığında yeni ceza düzeni nasıl olabilir? |
7) |
Nörobilimin hukukun kaynağına ilişkin önermeleri ne olabilir? |
8) |
Ödev konularının belirlenmesi |
9) |
Ödev takibi |
10) |
Ödev takibi |
11) |
Ödev takibi |
12) |
Sunum |
13) |
Sunum |
14) |
Sunum |
15) |
Sunum |
16) |
Sunum |