POLS 432 State in the Capitalist WorldMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code POLS 432
Course Title in English State in the Capitalist World
Course Title in Turkish Kapitalist Dunyada Devlet
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Select
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 132 hours per semester
Number of Credits 5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only undergradaute students
Overall Educational Objective To learn the role and the nature of the state in the capitalist world.
Course Description This course depicts the evolving architecture of the State in the process of rapid neo-liberal economic globalization over the last few decades. Since the 1970s the rise of neoliberalism has increasingly challenged the role of the state in the global political economy. Undoubtedly, this fashion played a crucial role in the shift of power from states to financial institutions and other non-state organizations. From this point of view, the primary focus of this course will be the impact of capitalist economic system on the functions of the state.
Course Description in Turkish Bu ders son 20-30 yıllık süreçte neo-liberal küreselleşmenin devlet kavramının doğasında ve işleyişinde yarattığı değişimi konu almaktadır. Neo-liberalizmin devletin küresel ekonomi politiği üzerindeki etkisi 1970’lerden günümüze hız kesmeden devam etmekte. Şüphesiz, bu etki devletin sahip olduğu otoriteyi diğer devlet-dışı aktörler ve uluslararası finans kuruluşlarıyla paylaşmasına neden olmakta. İşte kapitalist ekonomik sistemin devlet fonksiyonları üzerinde yarattığı bu gibi değişimler bu dersin öncelikli ilgi alanının oluşturuyor.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) xxx
2) xxx
3) xxx
4) xxx
5) xxx
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date BEGÜM UZUN TAŞKIN , January 2024
Course Coordinator BEGÜM UZUN TAŞKIN
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsRecommended Books Plant, R., 2010. The neo-liberal state. Oxford University Press on Demand. Hoffman, J., 1995. Beyond the state. Polity. Hall, J. A., 1994. The state: critical concepts. London, Routledge. Clarke, S., 1991. The state debate. In The state debate (pp. 1-69). Palgrave Macmillan UK. Schmidt, V.A., Hay, C., Lister, M. and Marsh, D., 2006. The State: Theories and Issues. Doornbos, M.R., 2006. Global Forces and State Restructuring. Dynamics of State Formation and Collapse. London. Hall, J. A., & Ikenberry, G. J., 1989. The state. Minneapolis, University of Minnesota Press. Recommended Articles and other Readings Cameron, A. and Palan, R., 1999. The imagined economy: mapping transformations in the contemporary state. Millennium, 28(2), pp.267-288. Bonefeld, W., 2010. Free economy and the strong state: Some notes on the state. Capital &Class, 34(1), pp.15-24. Picciotto, S., 1991. The internationalisation of the state. Capital & Class, 15(1), pp.43-63. Dugger, W., 1992. An evolutionary theory of the state and the market. The Stratified state, Radical Institutionalist Theories of Participation and Duality, London, ME Sharp Bonefeld, W., 2006. Democracy and dictatorship: Means and ends of the state. Critique, 34(3), pp.237-252. Cerny, P., 2001. From" Iron triangles" to" golden pentangles"? Globalizing the policy process. Global Governance, 7(4), pp.397-410. Lipietz, A., 2003. The national and the regional: their autonomy vis-à-vis the capitalist world crisis. State/Space: a reader, pp.239-255. Gamble, A., 1988. The free economy and the strong state: the politics of Thatcherism. Duke university press. Block, F., 1977. The ruling class does not rule: Notes on the Marxist theory of the state. Socialist Revolution, 33(7), pp.6-28. Evans, P., Haggard, S. and Kaufman, R., 1992. The state as problem and solution: predation, embedded autonomy, and structural change. Clarke, S., 1991. State, class struggle, and the reproduction of capital. In the State Debate (pp.183-203). Palgrave Macmillan UK. Gerstenberger, H. and Fernbach, D., 2007. The Rise Of Bourgeois States: Preconditions For An Explanation. In Impersonal Power (pp. 1-36). Brill.
Teaching MethodsLectures-Contact hours using flipped classroom as an active learning technique.
Homework and ProjectsTake-home papers
Laboratory Work
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration ozyurekm@mef.edu.tr

Attendance: Students are supposed to follow the announcements made in class. Missing a quiz or midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed quiz.
 Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations ( http://3fcampus.mef.edu.tr/uploads/cms/webadmin.mef.edu.tr/4833_2.pdf ) Disclaimer: The instructor reserves the right, when necessary, to alter the grading policy, change examination dates, and modify the syllabus and course content. Modifications will be announced in class. Students are responsible for the announced changes. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 84
Küçük Sınavlar 2 4 1 10
Ara Sınavlar 1 14 2 16
Final 1 20 2 22
Total Workload 132
Total Workload/25 5.3
ECTS 5