MGMT 337 Business and Human RightsMEF ÜniversitesiAkademik Programlar İşletmeÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
İşletme
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu MGMT 337
Ders Adı İngilizce Business and Human Rights
Ders Adı Türkçe İş Dünyası ve İnsan Hakları
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: Laboratuvar : Diğer:
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 119 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İşletmelerin neden insan hakları yaklaşımına ihtiyaç duyduğu ve işletmelerin nasıl bir insan hakları politikası geliştirebileceği konusunda yeterlilik ve bilgi birikimi geliştirmek.
Ders Açıklaması İnsan hak ve özgürlüklerine saygılı bir iş dünyasının yaratılması son yıllarda tartışılmaya başlanan yeni bir konu. 2011 yılında Birleşmiş Milletlerin İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkelerini kabul etmesi ve Bangladeş’te gerçekleşen Rana Plaza gibi facialar bu süreci hızlandırdı. Bu derste iş dünyası ve insan hakları meselesi tüm boyutlarıyla ele alınacaktır. Öğrenciler, iş dünyasında insan hakları ne demektir, şirketler neden insan hakları sorunları ile ilgilenmelidir, firmalar insan hakları risklerini nasıl yönetebilirler, insan hakları etki değerlendirme sistemi nasıl kurulur, iş dünyası ve insan hakları konusunda hukuki düzenlemeler nelerdir vb. konularda bilgi ve uygulamada yetkinlik sahibi olacaklardır. Öğrenciler şirketlerin insan hakları risklerini nasıl yönetebileceği konusunda ve Türkiye ve dünyadan iş dünyası ve insan hakları konusunda örnek vakalara ilişkin proje gerçekleştireceklerdir.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) iş dünyası ve insan haklarına ilişkin temel düzenlemeleri, yasaları ve uluslararası sözleşmeleri bilmek
2) iş hayatının insan haklarını nasıl etkileyebileceğini ve şirketlerin neden bir insan hakları politikasına ihtiyaç duyduğunu açıklayabilmek
3) bir insan hakları politikası geliştirmenin temel adımlarını tanımlamak ve açıklamak
4) bir şirketin insan hakları risklerini belirleme becerilerini sergilemek
5) İşletmeler için bir insan hakları durum tespiti sistemi geliştirmeye yönelik planlar önerme konusunda kritik beceriler sergilemek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi)
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak S Derse Katılım
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir S Derse Katılım
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular S Derse Katılım
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler H Proje
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir H Proje
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir H Proje
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) H Proje
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir S Derse Katılım
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir S Derse Katılım
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir S Derse Katılım
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler H Proje
Hazırlayan ve Tarih HANDE KARADAĞ , May 2023
Ders Koordinatörü CEYHAN MUTLU
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. NURCAN BAYSAL

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) İş dünyası ve insan haklarına giriş
2) İş dünyası ve insan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası düzenleme ve standartlar. (BM İş Dünyası ve İnsan Haklarına İlişkin Yol Gösterici İlkeler)
3) İşletmeler için insan hakları sorunları nelerdir? İnsan hakları sorunlarını çözmek için neden harekete geçmelisiniz?
4) Şirketler için temel insan hakları riskleri
5) Örnek Olay 1: İnsan hakları risk haritalaması
6) Konuk Konuşmacı 1
7) Ara dönem sınavı 1: proje sunumları
8) Konuk konuşmacı 2
9) Bir insan hakları politikası geliştirmenin temel adımları (paydaşlar, tedarikçiler, ortaklar vb.)
10) Örnek Olay 2-Türk şirketlerinin davranış kuralları, etik kuralları, insan hakları taahhütlerinin incelenmesi
11) İnsan hakları durum tespiti sisteminin oluşturulması 1 (siyasi taahhüt, entegrasyon)
12) İnsan hakları durum tespiti sisteminin kurulması 2 (çözüm ve şikayet mekanizmaları, ilerleme ölçüm göstergeleri, raporlama)
13) Konuk Konuşmacı 3
14) Zorluklar, geleceğe yönelik yönler ve lider şirketlerden tavsiyeler
15) Final projeleri dönemi
16) Final projeleri dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarZorunlu: Guiding Principles on Business and Human Rights, United Nations(2011) Önerilen: Desiree Abrahams&Yann Wyss, Guide to Human Rights Impact Assesment and Management (HRIAM), the International Busineess Forum and International Finance Cooperation. How to Develop a Human Rights Policy, United Nations Global Compact, Second Addition, 2015. Adressing Human Rights in Business, KPMG. 5 Steps towards managing the human rights impacts of your business, Network Germany&twentyfifty Company case studies, The Danish Institute for Human Rights.
Öğretme TeknikleriSınıf içi sunumları, okumalar, dersler, problem çözme etkinlikleri, konuk konuşmacılar, vaka çalışmaları, tartışmalar, etkileşimli sohbetler, bireysel ve takım çalışması etkinlikleri, projeler.
Ödev ve ProjelerDönem içerisinde detaylı olarak açıklanacaktır.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıKişisel bilgisayar
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Devam 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi karadagh@mef.edu.tr

Bu derste aktif katılım, öğrenmenin ve uygulamanın anahtarıdır; Bu nedenle katılımın notlandırılması, öğrencinin aktif katılımının ve sınıf içi etkinliklere katkısının niteliğine göre yapılacaktır. Öğrencilerin tüm oturumlara katılmaları ve zamanında derste bulunmaları beklenmektedir. Hastalık (tam donanımlı bir hastaneden rapor gerektirir) veya MEF yönetmeliklerimde kabul edilen bir mazeret nedeniyle katılamayacakları durumlarda, eğitmenlere posta yoluyla bilgi vermeleri gerekmektedir. Geri bildirim ve sorular, dersi farklı bir öğrenme deneyimi haline getirmek için çok değerli olduğundan, öğrenciler dersle ilgili her türlü sorun için mesai saatleri içinde eğitmenleri ziyaret edebilir veya e-posta gönderebilirler. Akademik sahtekarlık ve intihal YÖK disiplin yönetmeliğine tabi olacaktır.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 1 84
Ara Sınavlar 1 16 2 18
Final 1 15 2 17
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü/25 4.8
AKTS 5