İşletme | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | MGMT 337 | ||||
Ders Adı İngilizce | Business and Human Rights | ||||
Ders Adı Türkçe | İş Dünyası ve İnsan Hakları | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 119 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | İşletmelerin neden insan hakları yaklaşımına ihtiyaç duyduğu ve işletmelerin nasıl bir insan hakları politikası geliştirebileceği konusunda yeterlilik ve bilgi birikimi geliştirmek. | ||||
Ders Açıklaması | İnsan hak ve özgürlüklerine saygılı bir iş dünyasının yaratılması son yıllarda tartışılmaya başlanan yeni bir konu. 2011 yılında Birleşmiş Milletlerin İş Dünyası ve İnsan Hakları Rehber İlkelerini kabul etmesi ve Bangladeş’te gerçekleşen Rana Plaza gibi facialar bu süreci hızlandırdı. Bu derste iş dünyası ve insan hakları meselesi tüm boyutlarıyla ele alınacaktır. Öğrenciler, iş dünyasında insan hakları ne demektir, şirketler neden insan hakları sorunları ile ilgilenmelidir, firmalar insan hakları risklerini nasıl yönetebilirler, insan hakları etki değerlendirme sistemi nasıl kurulur, iş dünyası ve insan hakları konusunda hukuki düzenlemeler nelerdir vb. konularda bilgi ve uygulamada yetkinlik sahibi olacaklardır. Öğrenciler şirketlerin insan hakları risklerini nasıl yönetebileceği konusunda ve Türkiye ve dünyadan iş dünyası ve insan hakları konusunda örnek vakalara ilişkin proje gerçekleştireceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) iş dünyası ve insan haklarına ilişkin temel düzenlemeleri, yasaları ve uluslararası sözleşmeleri bilmek 2) iş hayatının insan haklarını nasıl etkileyebileceğini ve şirketlerin neden bir insan hakları politikasına ihtiyaç duyduğunu açıklayabilmek 3) bir insan hakları politikası geliştirmenin temel adımlarını tanımlamak ve açıklamak 4) bir şirketin insan hakları risklerini belirleme becerilerini sergilemek 5) İşletmeler için bir insan hakları durum tespiti sistemi geliştirmeye yönelik planlar önerme konusunda kritik beceriler sergilemek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | |||||
2) İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | |||||
3) Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | |||||
4) İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | |||||
5) Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | |||||
6) Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | |||||
7) Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | |||||
8) Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | |||||
9) Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | |||||
10) Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | |||||
11) Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Matematik, tarih, ekonomi ve sosyal bilimlere maruz kalarak geniş bir temele ve entelektüel farkındalığa sahip olmak | S | Derse Katılım |
2) | İşletmenin farklı işlevsel alanlarında (muhasebe, finans, operasyon, pazarlama, strateji ve organizasyon) bilgi ve becerilere sahip olduğunu ve bunların çeşitli endüstri sektörlerindeki etkileşimlerine ilişkin bir anlayışa sahip olduğunu gösterir | S | Derse Katılım |
3) | Karmaşık teknik veya profesyonel faaliyetleri veya projeleri yönetmek için teorik bilginin yanı sıra yaratıcı, analitik ve eleştirel düşünmeyi uygular | S | Derse Katılım |
4) | İşletme sürdürülebilirliği için küresel, çevresel, ekonomik, yasal ve düzenleyici bağlamlara ilişkin bir anlayış sergiler | H | Proje |
5) | Bireysel ve mesleki etik davranış ve sosyal sorumluluk gösterir | H | Proje |
6) | Etnik, kültürel ve cinsiyet çeşitliliği değerlerine ve konularına duyarlılık gösterir | H | Proje |
7) | Bilgi, fikir, sorun ve çözümleri iletmek için yazılı ve sözlü İngilizceyi etkili bir şekilde kullanır (en azından CEFR B2 seviyesi) | H | Proje |
8) | Veri ve bilgi edinme, analiz etme, yorumlama ve raporlama konusunda beceriler gösterir | S | Derse Katılım |
9) | Problem çözme ve karar vermeyi desteklemek için bilgisayar yeterliliğini gösterir | S | Derse Katılım |
10) | Takım çalışması, liderlik ve girişimcilik becerilerini gösterir | S | Derse Katılım |
11) | Yüksek derecede özerklikle ileri çalışmalar için gerekli öğrenme becerilerini sergiler | H | Proje |
Hazırlayan ve Tarih | HANDE KARADAĞ , May 2023 |
Ders Koordinatörü | CEYHAN MUTLU |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NURCAN BAYSAL |
Hafta | Konu |
1) | İş dünyası ve insan haklarına giriş |
2) | İş dünyası ve insan haklarına ilişkin ulusal ve uluslararası düzenleme ve standartlar. (BM İş Dünyası ve İnsan Haklarına İlişkin Yol Gösterici İlkeler) |
3) | İşletmeler için insan hakları sorunları nelerdir? İnsan hakları sorunlarını çözmek için neden harekete geçmelisiniz? |
4) | Şirketler için temel insan hakları riskleri |
5) | Örnek Olay 1: İnsan hakları risk haritalaması |
6) | Konuk Konuşmacı 1 |
7) | Ara dönem sınavı 1: proje sunumları |
8) | Konuk konuşmacı 2 |
9) | Bir insan hakları politikası geliştirmenin temel adımları (paydaşlar, tedarikçiler, ortaklar vb.) |
10) | Örnek Olay 2-Türk şirketlerinin davranış kuralları, etik kuralları, insan hakları taahhütlerinin incelenmesi |
11) | İnsan hakları durum tespiti sisteminin oluşturulması 1 (siyasi taahhüt, entegrasyon) |
12) | İnsan hakları durum tespiti sisteminin kurulması 2 (çözüm ve şikayet mekanizmaları, ilerleme ölçüm göstergeleri, raporlama) |
13) | Konuk Konuşmacı 3 |
14) | Zorluklar, geleceğe yönelik yönler ve lider şirketlerden tavsiyeler |
15) | Final projeleri dönemi |
16) | Final projeleri dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Zorunlu: Guiding Principles on Business and Human Rights, United Nations(2011) Önerilen: Desiree Abrahams&Yann Wyss, Guide to Human Rights Impact Assesment and Management (HRIAM), the International Busineess Forum and International Finance Cooperation. How to Develop a Human Rights Policy, United Nations Global Compact, Second Addition, 2015. Adressing Human Rights in Business, KPMG. 5 Steps towards managing the human rights impacts of your business, Network Germany&twentyfifty Company case studies, The Danish Institute for Human Rights. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Sınıf içi sunumları, okumalar, dersler, problem çözme etkinlikleri, konuk konuşmacılar, vaka çalışmaları, tartışmalar, etkileşimli sohbetler, bireysel ve takım çalışması etkinlikleri, projeler. | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Dönem içerisinde detaylı olarak açıklanacaktır. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Kişisel bilgisayar | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
karadagh@mef.edu.tr Bu derste aktif katılım, öğrenmenin ve uygulamanın anahtarıdır; Bu nedenle katılımın notlandırılması, öğrencinin aktif katılımının ve sınıf içi etkinliklere katkısının niteliğine göre yapılacaktır. Öğrencilerin tüm oturumlara katılmaları ve zamanında derste bulunmaları beklenmektedir. Hastalık (tam donanımlı bir hastaneden rapor gerektirir) veya MEF yönetmeliklerimde kabul edilen bir mazeret nedeniyle katılamayacakları durumlarda, eğitmenlere posta yoluyla bilgi vermeleri gerekmektedir. Geri bildirim ve sorular, dersi farklı bir öğrenme deneyimi haline getirmek için çok değerli olduğundan, öğrenciler dersle ilgili her türlü sorun için mesai saatleri içinde eğitmenleri ziyaret edebilir veya e-posta gönderebilirler. Akademik sahtekarlık ve intihal YÖK disiplin yönetmeliğine tabi olacaktır. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Final | 1 | 15 | 2 | 17 | |||
Toplam İş Yükü | 119 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 4.8 | ||||||
AKTS | 5 |