PSYC 331 History of PsychologyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 331
Course Title in English History of Psychology
Course Title in Turkish Psikoloji Tarihi
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom,Lecture
Level of Course Introductory
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 148 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn and develop thinking, learning, and information-presentation skills crucial for success as a psychology student; to learn to prepare correctly-formatted, good quality essays, reports and presentations, and gain a clear grasp of scientific method and excellent critical thinking.
Course Description This course will consist primarily of a survey of major theoretical positions in modern psychology, in approximately chronological order. Attention will also be given to the history of the development of major ideas, viewpoints, and issues. Each position will be discussed in the context of enduring issues in psychology and in relation to other approaches.
Course Description in Turkish Bu ders öncelikle modern psikolojideki temel kuramsal konumların kronolojik sırayla incelenmesini içerir. Dikkat, büyük fikirlerin, bakış açılarının ve sorunların gelişiminin tarihine de verilecektir. Her bir pozisyon psikolojideki kalıcı konular ve diğer yaklaşımlarla bağlantılı olarak ele alınacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Exam
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. N Exam,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Exam,Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Exam,Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. N
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. N
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,Project
Prepared by and Date ÜMİT AKIRMAK , March 2022
Course Coordinator YALCIN AKIN DUYAN
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi ÜMİT AKIRMAK

Course Contents

Hafta Konu
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)
15)
16)
Required/Recommended ReadingsDuane Schultz & Sydney Ellen Schultz, A History of Modern Psychology, 11th Edition. Harcourt Brace (or an older edition of the book).
Teaching MethodsStandard lecture
Homework and ProjectsEach student needs to complete a term paper (3-5 pages) on a topic that will be provided during the semester. This assignment constitutes 30% of your grade and is due May 3rd. For this assignment, you may need to compare and contrast various schools of psychology, and provide your own critiques on certain issues we cover during the semester. The details of this assignment will be further described in the lectures. Late assignments will be graded arbitrarily
Laboratory WorkN/A
Computer UseN/A
Other ActivitiesN/A
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ara Sınavlar 1 % 30
Rapor Teslimi 1 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration akirmaku@mef.edu.tr

Although roll will not be taken, regular attendance is strongly encouraged and expected. Students are responsible for all assignments and materials covered on days they are absent, even if such assignments and activities deviate from the attached course schedule. Grades will be based on the traditional scale (100-90: A, 89-85: A-, 84-89: B+ and so on…). A curve may be employed on the grades at the end of the semester depending on the students’ grade distribution. During the semester, you are expected to do and submit your own work. Academically dishonest acts such as plagiarism (in assignments, papers and projects) and cheating (in quizzes and exams) will not be tolerated. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 3 98
Proje 1 10 10 20
Ara Sınavlar 1 12 2 2 16
Final 1 10 2 2 14
Total Workload 148
Total Workload/25 5.9
ECTS 6