Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PSYC 338 | ||||
Ders Adı İngilizce | Gender Issues in Organizations | ||||
Ders Adı Türkçe | Örgütlerde Toplumsal Cinsiyet Konuları | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 140 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Dersin sonunda öğrenciler şunları yapabilmelidir: • Cinsiyetin çeşitli iş yönlerinde örgütsel etkilerini anlama • Cinsiyetin çalışanların kariyerleri ve iş deneyimleri üzerindeki etkisini tanıma • Çalışanların cinsiyetinin etkilediği belirli durumları ve koşulları fark etme • Kendilerinin veya diğer kişilerin varsayımlarını ve tutumlarını teorik açıklamalarla ilişkilendirme | ||||
Ders Açıklaması | Bu dersin odak noktası sosyal psikoloji ilkelerine dayalı olarak toplumsal cinsiyetin örgütsel etkileridir. Benliğin ve kimliğin bir unsuru olarak cinsiyetin etkisi, iş ve organizasyonların çeşitli yönleriyle ilgili olarak araştırılacaktır. Spesifik konular; organizasyonlarda ayrımcılık, kariyer gelişimi, iş-yaşam dengesi, yönetimde kadınlar, cinsiyete bağlı güç ve politika ile yabancıların durumunu kapsayacaktır. Ayrıca örgüt dışındaki bireylerin spesifik durumları ve bu konuların medyada temsili incelenecektir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İşyerinde cinsiyetin görünür etkilerinin ardındaki kuramsal açıklamalar 2) Cinsiyetin rol oynadığı ve davranışları ve kararları etkilediği belirli çalışma alanları |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 |
---|---|---|
1) Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | ||
2) Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | ||
3) Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | ||
4) Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | ||
5) Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | ||
6) İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | ||
7) Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | ||
8) Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | ||
9) Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | ||
10) Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | ||
11) Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | ||
12) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojik yardım sağlamak için bilimsel yeterlilik, bilgi, beceriler ve etkili öğretim yöntemleri ve stratejileri. | N | |
2) | Öğrencilerin okul ortamında karşılaştıkları sorunlarla başa çıkma becerilerini geliştirmelerini sağlayacak bilgi. | N | |
3) | Erken çocukluktan yetişkinliğe kadar olan gelişim süreçleri hakkında temel bilgiler ve her aşamaya özgü özellikler ve sorunlar. | N | |
4) | Okul rehberlik hizmetlerinde kullanılan araçlar hakkında bilgi ve ilgili programları geliştirme yeterliliği. | S | Derse Katılım |
5) | Mesleki rehberlik ve danışmanlık uygulamalarında yeterlilik. | S | Derse Katılım |
6) | İnsan ilişkileri ve etkileşimi anlama. | H | Ödev |
7) | Davranış bilimlerinde araştırma yapmak için bilimsel yöntemler konusunda bilgi, deneyim ve beceriler. | S | Derse Katılım |
8) | Yaşam boyu öğrenmenin, bilgiye ulaşmanın ve eğitim, bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip etmenin gerekliliği konusunda farkındalık. Alana ilişkin sorunları çözme yeteneği, sürekli kendini geliştirme ve yenileme, eleştirel düşünme ve sorgulama becerisi. Bilgi teknolojilerini kullanma yeteneği. | N | |
9) | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkili bir şekilde kullanma yeteneği; Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde en az İngilizce kullanabilme becerisi. | N | |
10) | Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. Alanın mesleki uygulamalarıyla ilgili geçmiş ve güncel düzenlemeler ve mevzuat hakkında bilgi ve bu alana daha fazla katkıda bulunma yeterliliği. | N | |
11) | Farklı kültürlere, değerlere ve bireylerin demokratik haklarına duyarlılık; ulusal kültür ve tarih bilgisi ve bu bilgiyi ulusal ve uluslararası sosyal, kültürel, sanatsal ve teknolojik gelişmelere farkındalık ve katılımı artırmada kullanma. | S | Derse Katılım |
12) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci ve Milli Eğitim Temel Kanunu'nda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlılık farkındalığı. | S | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi NESLİHAN TURNALAR ÇETİNKAYA |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Toplumsal Cinsiyet, Benlik ve Kimlik |
3) | Cinsiyetlendirilmiş Kurum |
4) | Kariyer Gelişimi |
5) | İş-Yaşam Dengesi |
6) | Toplumsal Cinsiyet Ayrımcılığı |
7) | Ara Sınav |
8) | Film |
9) | Yönetimde Kadınlar |
10) | Güç ve Politika |
11) | Evrensel Konular - Yurt Dışı Görevlendirme |
12) | Farklılık - "Erkeğe karşı Kadın" Konusunun Ötesi |
13) | Kurumların Dışında |
14) | Medyadaki Temsiller |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | 1) Gender, Self & Identity Brannon, L. (2011). Gender: Psychological perspectives. Boston, MA: Pearson. Chapter 3: Gender stereotypes: Masculinity and femininity Myers, D.G. (2012). Exploring social psychology. New York, NY: McGraw Hill. Module 3: Self concept: Who am I? Module 13: Gender, genes, and culture 2) The Gendered Organization Price, K. (2008). Keeping the dancers in check: The gendered organization of stripping work in The Lion's Den. Gender & Society 22(3), 367 – 389. Sasson-Levy, O. (2011). The military in a globalized environment: Perpetuating an ‘extremely gendered’ organization. In E.L. Jeanes, D. Knights, & P.Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work, and organization (pp. 391 – 410). West Sussex, UK: Wiley. 3) Career Development Gupta, V. K., Turban, D. B., Wasti, S. A., & Sikdar, A. (2009). The role of gender stereotypes in perceptions of entrepreneurs and intentions to become an entrepreneur. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(2), 397-417. Hackett, G., & Betz, N. E. (1981). A self-efficacy approach to the career development of women. Journal of Vocational Behavior, 18(3), 326-339. 4) Work-Life Balance Burr, V. (1998). Gender and social psychology. New York, NY: Routledge. Chapter 4: Work and family Rajadhyaksha, U., Korabik, K., & Aycan, Z. (2015). Gender, gender-role ideology, and the work–family interface: A cross-cultural analysis. In M.J. Mills (Ed.), Gender and the work-family experience (pp. 99 – 117). Switzerland: Springer. 5) Gender Discrimination Cleveland, J.N., Vescio, T.K., & Barness-Farrell, J.L. (2013). Gender Discrimination in Organizations. In R.L. Dipboye & A. Colella (Eds.). Discrimination at work: The psychological and organizational bases. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Rudman, L. A., & Phelan, J. E. (2008). Backlash effects for disconfirming gender stereotypes in organizations. Research in Organizational Behavior, 28, 61 – 79. 6) Women in Management Baumgartner, M. S., & Schneider, D. E. (2010). Perceptions of women in management: A thematic analysis of razing the glass ceiling. Journal of Career Development, 37(2), 559 – 576. Eagly, A. H., & Carli, L. L. (2007). Women and the labyrinth of leadership. Harvard Business Review, 85(9), 62 – 72. 4 Sandberg, S. (2013). Lean in: Women, work, and the will to lead. Croydon, UK: WH Allen. Chapter 1: The leadership ambition gap Chapter 2: Sit at the table Schein, V. E. (2007). Women in management: reflections and projections. Women in Management Review, 22(1), 6 – 18. 7) Power and Politics Okimoto, T. G., & Brescoll, V. L. (2010). The price of power: Power seeking and backlash against female politicians. Personality and Social Psychology Bulletin, 36(7), 923-936. Salin, D., & Hoel, H. (2013). Workplace bullying as a gendered phenomenon. Journal of Managerial Psychology, 28(3), 235 – 251. 8) Global Issues – Expatriation Caligiuri, P. M., & Cascio, W. F. (1999). Can we send her there? Maximizing the success of western women on global assignments. Journal of World Business, 33(4), 394 – 416. Selmer, J., & Leung, A. S. (2003). International adjustment of female vs. male business expatriates. International Journal of Human Resource Management, 14(7), 1117 – 1131. 9) Diversity – Beyond Men vs. Women Thanem, T. Embodying transgender in studies of gender, work, and organization. In E.L. Jeanes, D. Knights, & P.Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work, and organization (pp. 191 – 204). West Sussex, UK: Wiley. Schilt, K. (2006). Just one of the guys? How transmen make gender visible at work. Gender & Society, 20(4), 465 – 490. Ozturk, M. B. (2011). Sexual orientation discrimination: Exploring the experiences of lesbian, gay and bisexual employees in Turkey. Human Relations, 64(8), 1099 – 1118. 10) Outside the Realm of Organizations Forret, M. L., Sullivan, S. E., & Mainiero, L. A. (2010). Gender role differences in reactions to unemployment: Exploring psychological mobility and boundaryless careers. Journal of Organizational Behavior, 31(5), 647 – 666. Chen, M. A. (2001). Women and informality: A global picture, the global movement. Sais Review, 21(1), 71 – 82. Williams, M. J., & Chen, S. (2014). When “mom’s the boss”: Control over domestic decision making reduces women’s interest in workplace power. Group Processes & Intergroup Relations, 17(4), 436 – 452. 11) Representations in the Media Pullen, A. & Rhodes, C. (2011). Gender, work, and organization in popular culture. In E.L. Jeanes, D. Knights, & P.Y. Martin (Eds.), Handbook of gender, work, and organization (pp. 51 – 64). West Sussex, UK: Wiley. | ||||||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Yok | ||||||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödevler, değerlendirme yazısı, ara sınav ve final sınavları, medya içerik analizi | ||||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Geçerli bir sebepten dolayı (örneğin, doktor raporu varsa) bir sınavı veya teslim tarihini kaçıran öğrencilere, eğitmenin takdirine bağlı olarak telafi sınavı verilebilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. İntihal (kopyalama, kopyala-yapıştır), cümleleri veya cümlelerin önemli bölümlerini başka kaynaklardan kopyalamayı içerir. Bu, diğer öğrencilerin çalışmalarından veya kitap, makale ve web sitesi gibi kaynaklardan olabilir, bu kaynak öğrencinin çalışmasında belirtilmiş olsa bile. Her türlü intihal veya diğer kopya çekme vakası, o ödev için sıfır notla sonuçlanacaktır. İntihal veya diğer kopya çekmenin gerçekleştiği telafi sınavları veya ödevleri için fırsat olmayacaktır. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 70 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Ödevler | 4 | 4 | 2 | 24 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Toplam İş Yükü | 140 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.6 | ||||||
AKTS | 6 |