BDA 552 Model Building and ValidationMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Büyük Veri Analitiği (İngilizce) (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Gradutate School of Science and Engineering
Course Code BDA 552
Course Title in English Model Building and Validation
Course Title in Turkish Model Kurma ve Doğrulama
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Yaz Okulu
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 171 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites None
Expected Prior Knowledge None
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Graduate Students
Overall Educational Objective
Course Description This course will teach the students how to start from scratch in answering questions about the real world using data. The model building process involves setting up ways of collecting data, understanding and paying attention to what is important in the data to answer relevant business questions, finding a statistical, mathematical or a simulation model to gain understanding and make predictions. This process involves asking questions, gathering and manipulating data, building models, and ultimately testing and evaluating them. R is the primary programming tool for reading datasets and model building and validation.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilere verileri kullanarak gerçek dünyayla ilgili soruları yanıtlamaya sıfırdan nasıl başlayabileceklerini öğretecektir. Model oluşturma süreci, veri toplamanın yollarını oluşturmayı, ilgili iş sorularını yanıtlamak için verilerde neyin önemli olduğunu anlamayı ve bunlara dikkat etmeyi, anlayış kazanmak ve yapmak için istatistiksel, matematiksel veya bir simülasyon modeli bulmayı içerir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) QMV Sürecini Anlamak
2) Sorgulama Fazını Anlamak
3) Modelleme fazında model kurgulamaya giriş
4) Model Doğrulama Fazını Anlamak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) N
2) N
3) N
4) N
5) N
6) N
7) N
8) N
9) N
10) N
Prepared by and Date ,
Course Coordinator ÖZGÜR ÖZLÜK
Semester Yaz Okulu
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi ŞİRİN ÖZLEM

Course Contents

Hafta Konu
1) Temel kavramlar (temel eda ve model doğrulama ile basit bir örnek)
2) Temel kavramlar (temel eda ve model doğrulama ile basit bir örnek)
3) Python ile Doğrusal Regresyon modeli oluşturma (eda, özellik mühendisliği ve çapraz doğrulama ile daha ayrıntılı bir örnek)
4) Python ile Doğrusal Regresyon modeli oluşturma (eda, özellik mühendisliği ve çapraz doğrulama ile daha ayrıntılı bir örnek)
5) Python ile Ağaç Tabanlı Regresyon modeli oluşturma (model ayarlama, model değerlendirme, zaman serisi verilerinin çapraz doğrulanması ile bir örnek)
6) Python ile Ağaç Tabanlı Regresyon modeli oluşturma (model ayarlama, model değerlendirme, zaman serisi verilerinin çapraz doğrulanması ile bir örnek)
7) Python ile Güçlendirilmiş Ağaç Sınıflandırıcı modeli oluşturma (roc_auc, metrikler, karışıklık matrisi ile bir örnek)
8) Python ile Güçlendirilmiş Ağaç Sınıflandırıcı modeli oluşturma (roc_auc, metrikler, karışıklık matrisi ile bir örnek)
9) Python ile MLP modeli oluşturma (sinir ağlarıyla temel bir uygulama örneği)
10) Python ile MLP modeli oluşturma (sinir ağlarıyla temel bir uygulama örneği)
11) Değerlendirmesi, Yorumlanması ve Açıklanabilirliği (özellik önemlerini, şeklini, farklı model çıktılarının karşılaştırılması ile bir örnek)
12) Değerlendirmesi, Yorumlanması ve Açıklanabilirliği (özellik önemlerini, şeklini, farklı model çıktılarının karşılaştırılması ile bir örnek)
13) Bir modeller topluluğu oluşturmak (çeşitlilik kontrolü, topluluklar, yığınlar)
14) Bir modeller topluluğu oluşturmak (çeşitlilik kontrolü, topluluklar, yığınlar)
15) Proje/Sunum Dönemi
16) Proje/Sunum Dönemi
Required/Recommended ReadingsJames, G., Witten, D., Hastie, T., & Tibshirani, R. (2013). An introduction to statistical learning (Vol. 6). New York: springer. For the free book in pdf, programs and datasets are available at http://www-bcf.usc.edu/~gareth/ISL/ ● Stanford University Professor Andrew Ng’s Class Notes http://www.holehouse.org/mlclass/ ● Udacity Online Course : Model Building and Validation https://classroom.udacity.com/courses/ud919
Teaching MethodsThe lectures will be formatted as readings and powerpoint presentations; these will be available on Blackboard or Google Drive
Homework and ProjectsHomework and Projects
Laboratory WorkNone
Computer UseRequired
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Küçük Sınavlar 1 % 25
Ödev 1 % 25
Projeler 1 % 50
TOTAL % 100
Course Administration
02123953600

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 1.5 49
Laboratuvar 14 2 1.5 49
Proje 1 30 3 33
Ödevler 9 2 4 54
Total Workload 185
Total Workload/25 7.4
ECTS 7.5