Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | PSYC 339 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Exceptional Children and Special Education | ||||||
Ders Adı Türkçe | Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||||
Dönem | Güz | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 141 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
PSYC 101 - Introduction to Psychology |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojiye Giriş | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | İstisnai çocuklar ve özel eğitim hakkında bilgi edinmek. Tarihsel gelişim, engelli ayrımcılığı, istisnai çocukların özellikleri, tanımlama ve yönlendirme süreci, en az kısıtlayıcı ortam, erken müdahale, öğretim teknikleri, davranış yönetimi, geçiş planları ve özel gereksinimli öğrencilere danışmanlık gibi özel eğitimin temel konuları ve teorik geçmişi hakkında bilgi sahibi olmak. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders öğrencilere engellilik, eşit fırsatlar, aile katılımı ve özel eğitim gibi konularda bilgi ve beceriler sağlayacaktır. Ders aynı zamanda öğrencilere, özel gereksinimli çocuklara ve ailelerine rehberlik etme boyutunda katkı sağlayacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Engellilik ve özel eğitimin temel kavram ve konularını anlamak; 2) eşit fırsat ilkelerinin farkında olunması ve tartışılması; 3) yüksek sıklıkta görülen engelli öğrencilerin tanımını, etyolojisini ve özelliklerini belirlemek ve açıklamak; 4) genel eğitim ile özel eğitim arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları karşılaştırın ve zıtlıklarını ortaya koyun; 5) özel eğitim kapsamında yönlendirme ve tanımlama sürecini, Bireyselleştirilmiş Eğitim Programının (BEP) geliştirilmesi ve uygulanması dahil olmak üzere tanımlayın ve açıklayın; 6) farklılaştırılmış öğretim planlamasının ve evrensel öğrenme tasarımının temel kavramlarını tanımlayın ve açıklayın; 7) öğrencilerin, velilerin, öğretmenlerin, ilgili hizmet sağlayıcıların, diğer profesyonellerin ve özel eğitimle ilgili okulların haklarını, sorumluluklarını ve rollerini tartışın ve açıklayın. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Sınav,Derse Katılım |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Sınav,Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | S | Sınav,Derse Katılım,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , March 2022 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. DEMET KARA |
Hafta | Konu |
1) | Giriş Engellilik ve Özel Eğitimin Tarihi |
2) | Engellilik Ayrımcılığı ve Eşit Fırsat İlkeleri Engelliliğin Sosyal Modeli |
3) | İstisnai Çocukların Özellikleri – 1 - Zihinsel Engelli Çocuklar - Belirli Öğrenme Engelli Çocuklar |
4) | İstisnai Çocukların Özellikleri – 2 - Otizm Spektrum Bozukluğu (ASD) Olan Çocuklar - Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) Olan Çocuklar - Konuşma veya Dil Engelli Çocuklar - Üstün Zekalı Çocuklar |
5) | İstisnai Çocukların Özellikleri – 3 - İşitme Engelli Çocuklar - Görme Engelli Çocuklar - Çoklu Engelli Çocuklar - Ortopedik Engelli Çocuklar |
6) | Vize Sınavı |
7) | Erken Teşhis ve Müdahale – Aileleri Dahil Etme |
8) | En Az Kısıtlayıcı Ortam, Dahil Etme, Farklılaştırılmış Eğitim, Öğrenme İçin Evrensel Tasarım |
9) | Değerlendirme, Yönlendirme Süreci, Değerlendirme ve Bireyselleştirilmiş Eğitim Planı (IEP) |
10) | Özel Eğitimde Öğretim Yaklaşımları ve Yöntemleri |
11) | Davranış Sorunları ve Yönetimi |
12) | Geçiş Planları |
13) | İstisnai Çocuklara Danışmanlık |
14) | Gözden geçirme |
15) | Final Sınav Dönemi |
16) | Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Öğrencilere dönem boyunca işlenecek tüm konularla ilgili okumalar ve makaleler listesi verilecektir. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen tersine çevrilmiş formatta öğretilecektir. Öğrencilere her hafta giriş niteliğinde bir çevrimiçi ders ve kitaplardan veya makalelerden okumalar verilecektir. Ders süresince, öncelikle öğrencilerin çevrimiçi dersten temel kavramları kavrayışlarını değerlendireceğim ve pekiştireceğim. Bunu takiben, öğrencilerden eğitmenin yardımıyla okumaları İngilizce olarak tartışmaları istenecektir. Öğrencilerin hazırlık materyallerinde ustalaşmak için yeterli zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenecektir. Ayrıca, sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenmesine yardımcı olmaları beklenecektir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Öğrenciler aşağıdaki saha projelerinden birini seçecekler: Röportaj veya gözlem. Röportaj veya gözlemden sonra öğrenciler bununla ilgili bir rapor hazırlayacaklar. Tartışma dersinden önce makaleleri okumaları ve tartışma soruları hazırlamaları istenecek. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın dersini, o haftanın sınıf oturumundan önce kitaplardan ve makalelerden okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumalara ve çeşitli videolara dayanacaktır. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Tüm derslere katılım zorunludur. Geç veya hazırlıksız gelen öğrenciler o dersten men edilecektir ve bu da sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Öğrenciler, planlanan bir sınavı kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret göstermelidir. Öğrenciler ara sınavı kaçırırsa telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavları ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenir; buna ders içeriğine ve başkalarının görüşlerine saygı göstermek de dahildir. İntihal ve sınavlar sırasında kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Proje | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 12 | 2 | 14 | |||
Final | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Toplam İş Yükü | 141 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.6 | ||||||
AKTS | 6 |