Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Engineering | |||||
Course Code | IE 433 | |||||
Course Title in English | Decision Analysis | |||||
Course Title in Turkish | Karar Analizi | |||||
Language of Instruction | EN | |||||
Type of Course | Flipped Classroom,Lecture | |||||
Level of Course | Introductory | |||||
Semester | Fall | |||||
Contact Hours per Week |
|
|||||
Estimated Student Workload | 151 hours per semester | |||||
Number of Credits | 6 ECTS | |||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | |||||
Pre-requisites | None | |||||
Expected Prior Knowledge | none | |||||
Co-requisites | None | |||||
Registration Restrictions | none | |||||
Overall Educational Objective | To learn to apply a scientific approach to decision problems that require quantitative factors. | |||||
Course Description | Decision analysis provides a logical framework for structuring and evaluating a decision scenario with the goal of obtaining clarity of action. This framework involves formulating creative alternatives, characterizing uncertain events, and incorporating the decision-makers values and preferences. This course introduces a set of coherent tools used for framing problems and performing logical analyses, and provides a foundation for decision analytic modeling in Excel, R, etc. Topics covered include decision trees, influence diagrams, value of information, sensitivity analysis, utility theory and the applications of decision analysis on real life cases. | |||||
Course Description in Turkish | Karar analizi, karar verme süreçlerindeki belirsizliği ortadan kaldırmak amacıyla, herhangi bir karar senaryosunun mantıksal bir çerçeve ile yapılandırılması ve değerlendirilmesini sağlar. Bu çerçeveye yaratıcı alternatiflerin oluşturulması, belirsiz olayların karakterize edilmesi ve tüm bu süreçlere karar vericilerin değer ve tercihlerinin dahil edilmesi gerekir. Bu derste problemleri yapılandırmaya, mantıksal analizler yapmaya ve Excel, R gibi yazılımlar kullanarak analitik modeller oluşturmaya dair çeşitli araçlar öğretilmektedir. Derste, karar ağaçları, etki diyagramları, bilginin değeri, hassasiyet analizi, fayda teorisi ve karar analizinin gerçek hayat vakalarına uygulanması gibi çeşitli konulara değinilir. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) Karar analizi temellerini anlama ve gösterme; 2) Karar verme modelleri geliştirme ve karar verme sürecinde alternatifleri belirlemek için analitik teknikleri uygulama; 3) Karar analizinde kullanılan temel araçları ve yöntemleri uygulama; 4) Uygun karar analizi araçlarını seçme ve bunları bazı gerçek yaşam vakalarına uygulayarak bir proje raporunda raporlama; 5) Bir ekip üyesi olarak etkili bir şekilde işlev gösterme; 6) Etkili sözlü, yazılı, sanal ve grafik iletişimleri organize etme ve iletme. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | EVREN GÜNEY , December 2023 |
Course Coordinator | TUBA AYHAN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Doç. Dr. EVREN GÜNEY |
Hafta | Konu |
1) | Karar analizine giriş |
2) | Analitik Hiyerarşi Süreci |
3) | Analitik Hiyerarşi Süreci |
4) | Deneysiz Karar Verme / Kazanç Matrisleri |
5) | Eksiksiz Bilginin Beklenen Değeri |
6) | Deneysiz Karar vermede Alternatif Karar Kriterleri |
7) | Karar ağaçlarına giriş |
8) | Karar ağaçları üzerinde Analiz Yapma |
9) | Deneyli Karar Verme |
10) | Bayes Kuralı ile Deneyli Karar Verme |
11) | Fayda Teorisi ve Karar Ağaçlarında Fayda Kullanımı |
12) | Oyun Teorisi - Giriş |
13) | Oyun Teorisi - Doğrusal Programlama |
14) | Vaka Çalışmaları ve Proje sunumları |
15) | Final sınavı ve sunum dönemi |
16) | Final sınavı ve sunum dönemi |
Required/Recommended Readings | Recommended: - F.S.Hillier, G.J. Lieberman, Introduction to Operations Research, 9th Ed. - H.A. Taha, Oğerations Research: An Introduction, 10th Ed. - R.T. Celmen, T. Reily, Making Hard Decisions with decision Tools, Pasific Grove, CA : Duxbury/Thomson Learning, 3rd Ed. | |||||||||||||||
Teaching Methods | Lectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique | |||||||||||||||
Homework and Projects | • Problems from textbook (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). • A term project that covers all topics learned in this course | |||||||||||||||
Laboratory Work | none | |||||||||||||||
Computer Use | none | |||||||||||||||
Other Activities | none | |||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||
Course Administration |
guneye@mef.edu.tr Instructor’s -office and phone number: 5th floor, 212 3953740 -office hours: TBA -email address: guneye@mef.edu.tr Exams and quizzes: Closed book and closed notes. Homework: Problems from textbook will be given as extra course material (they will not be collected and not graded, quiz questions will be very similar or identical to the problems). Rules for attendance: YÖK regulations. Rules for late submission of assignments: N/A Missing a quiz: No make-up will be given for the missed quizzes. For certain excuses (decided by the instructor) the percentage of the missed quiz may be added to the midterm or to the final. Missing a midterm: You are expected to be present without exception and to plan any travel around these dates accordingly. Medical emergencies are of course excluded if accompanied by a doctor’s note. A note indicating that you were seen at the health center on the day of the exam is not a sufficient documentation of medically excused absence from the exam. The note must say that you were medically unable to take the exam. Provided that proper documents of excuse are presented, missed midterm by the student will be given the grade of the final exam. No make-up will be given. If you fail to take the exam on the assigned day and do not have a valid excuse, you will be given zero (0) on the exam. Employment interviews, employer events, weddings, vacations, etc. are not excused absences. Eligibility to take the final exam: YÖK regulations. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Regulations |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Proje | 1 | 40 | 1 | 41 | |||
Küçük Sınavlar | 4 | 5 | 1 | 24 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 15 | 1 | 16 | |||
Total Workload | 151 | ||||||
Total Workload/25 | 6.0 | ||||||
ECTS | 6 |