School/Faculty/Institute |
Faculty of Arts, Design and Architecture |
Course Code |
ARC 461 |
Course Title in English |
Landscape as Architecture |
Course Title in Turkish |
Mimarlık Olarak Peyzaj |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Advanced |
Semester |
Fall |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
126 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II
|
Expected Prior Knowledge |
4 semesters of design studio |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To explore the contemporary concepts of landscape and nature in relation to architecture |
Course Description |
Landscape as Architecture is an elective course that focuses on the term landscape in the context of architecture. Through theoretical lectures, representational experiments, site visit and guest speakers the goal of the course is to open a field for architecture students to rethink their own design approaches. Topics around the contemporary discourse of landscape such as topography, infrastructure, ecology, terrain vague, psychogeography, landscape urbanism as well as an understanding of garden and nature concepts are in the scope of the course. |
Course Description in Turkish |
Peyzaj Olarak Mimarlık, mimarlık bağlamında peyzaja odaklanan bir seçmeli derstir. Dersin amacı, mimarlık öğrencilerine, peyzaja ilişkin teorik sunumlar, temsil denemeleri, proje gezisi ve davetli konuşmacılar aracılığıyla tasarım yaklaşımlarını yeniden düşündürmelerine olanak sunmaktır. Ders kapsamında tartışılacak ve paylaşılacak olan konular arasında topoğrafya, altyapı, ekoloji, terrain vague, psikocoğrafya, peyzaj şehirciliği, aynı zamanda da bahçe ve doğa kavramlarına yönelik değerlendirmeler yer almaktadır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1)
2)
3)
4)
5)
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
ENISE BURCU DERINBOGAZ , June 2022 |
Course Coordinator |
AKTS1 |
Semester |
Fall |
Name of Instructor |
Öğr. Gör. ENISE BURCU DERINBOGAZ |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
|
2) |
|
3) |
|
4) |
|
5) |
|
6) |
|
7) |
|
8) |
|
9) |
|
10) |
|
11) |
|
12) |
|
13) |
|
14) |
|
15) |
|
16) |
|
Required/Recommended Readings | Recommended Reading:
Belanger, P (2016) Landscape as Infrastructure
Girot, Truniger (2012) Landscape Vision Motion
Morton T (2016) Dark Ecology
Waldheim C (2008) Landscape Urbanism Reader
Wohlleben, P (2015) The Hidden Life of Trees
Required readings for each week will be posted on Blackboard.
|
Teaching Methods | Landscape as Architecture is an elective course that supports the participants to strengthen their landscape perception and imagination. Theoretical discussions as well as elaboration of particular projects will be the method of this skill development. The course puts specific subjects on the table and encourages the participant to relate them with their own design problems and process. |
Homework and Projects | 1 presentation, 1 assignment |
Laboratory Work | no |
Computer Use | yes |
Other Activities | Field trip |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
1 |
% 60 |
Sunum |
1 |
% 10 |
Final |
1 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
derinbogazb@mef.edu.tr
Enise Burcu Derinboğaz
Email: derinbogazb@mef.edu.tr
- Active participation will be essential.
- Students will choose one among the given 25 projects that are renowned for their unique landscape and architecture characteristics. They will study the project in detail. Every week these projects will be presented as a part of the course.
- As a final submission students will prepare ‘A Book of Landscape’ as a summary of their sketches, texts and collages noted during the course.
80% attendance is compulsory for a successful outcome. Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.”
|