Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | IR 325 | ||||
Ders Adı İngilizce | Contemporary Middle East Politics | ||||
Ders Adı Türkçe | Çağdaş Orta Doğu Politikası | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 136 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Çağdaş Orta Doğu siyasetinin, ekonomisinin ve uluslararası ilişkilerin tarihsel temellerini anlamak. | ||||
Ders Açıklaması | Ortadoğu doğal kaynakları ve coğrafi konumu nedeniyle tarih boyunca büyük güçlerin ilgisini çekmiştir. Bölgede yaşayan toplumlar da birbirleriyle güç ve nüfuz edinmek için yarışmışlardır. Bu ders bölge devletlerinin ve bölge dışı güçlerin Ortadoğu’nun siyasi ekonomik temellerini nasıl attığını tarihsel ve tematik bir yaklaşımla vermektedir. Bölgenin coğrafi ve demografik özelliklerinden başlayarak Batı emperyalizmini Osmanlı döneminin çöküş döneminden itibaren ele almaktadır. Kronolojik olarak ele aldığı konular koloniyalizm, devlet oluşum süreçleri, Arap milliyetçiliği, Soğuk Savaş, petrol, Arap-İsrail çatışması, otokrasi ve Siyasal İslam’dır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Batı emperyalizminin Orta Doğu'yu şekillendirmedeki rolünü anlayacak; 2) Orta Doğu devletlerinin tek tek ve birbirleriyle ilişkiler halinde nasıl şekillendiğini analiz edebilecek; 3) On dokuzuncu yüzyılın başlarından bu yana bölgedeki başlıca fay hatlarını ve ekonomi politiğin gelişimini ayırt edebilecek; 4) Geçmişteki davranışlara, tarihsel çıkarlara ve ulusal zorunluluklara dayanarak bölgedeki güncel gelişmeleri değerlendirebilecektir |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | ||||
2) Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | ||||
3) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | ||||
4) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | ||||
5) Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | ||||
6) Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | ||||
7) Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | ||||
8) Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | ||||
9) Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Günümüz Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularını anlamak ve etkili bir şekilde değerlendirmek için gerekli olan yeterli siyasi tarih bilgisi. | N | |
2) | Sosyal ve davranış bilimleri alanlarında var olan temel kavramları ve bu kavramlar arasındaki ilişkiyi anlama. | H | Sınav |
3) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanındaki temel teorileri analiz etme ve bu teorilerin pratikteki yansımalarını değerlendirme yeteneği. | S | Ödev |
4) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkilerdeki teorilerin ve gelişmelerin farklı yönlerini hem bireysel olarak hem de sınıf içi tartışmalar sırasında grup çalışmaları kapsamında eleştirel bir şekilde tartışma yeteneği. | H | Ödev |
5) | Uluslararası alanda meydana gelen gelişmeler hakkında bağımsız olarak veya bir ekip ile araştırma yapma, dış politika analizleri yapma, araştırmaya dayalı çatışma çözüm modelleri geliştirme ve bilgisayar ve ilgili yazılımları kullanarak kapsamlı raporlar hazırlama yeteneği. | H | Sınav |
6) | Lisans eğitimi sırasında edinilen alan bilgisi ve becerileri kullanarak kararlar alma ve bu kararları uygulama yeteneği. | S | Derse Katılım |
7) | Bilimsel düşünce ile etik davranış arasındaki ilişkileri tanıma; farklı fikirleri, ideolojileri ve inanç sistemlerini hoşgörüyle karşılayıp uygun şekilde savunmaya özen gösterme yeteneği. | S | Derse Katılım |
8) | Lisans eğitimi sırasında edinilen farklı kültürler, toplumlar, siyasi sistemler bilgisi ve dil becerileri sayesinde uluslararası kurumlarda ve çok kültürlü ortamlarda çalışma yeteneği. | N | |
9) | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler konularında meslektaşlarıyla tartışacak düzeyde, en az B2 seviyesinde İngilizce dil becerilerini ve günlük hayatta iletişim kuracak düzeyde, en az A2 seviyesinde ikinci bir yabancı dil becerilerini sergileme yeteneği. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi sürdürme ve yurt içi ve yurt dışındaki akademik kurumlarda Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler ile diğer sosyal bilimler disiplinlerinde ileri düzey/lisansüstü çalışmalar yapma yeteneği. | N |
Hazırlayan ve Tarih | AYŞEGÜL KİBAROĞLU , January 2024 |
Ders Koordinatörü | AYŞEGÜL KİBAROĞLU |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. JOHN V. BOWLUS |
Hafta | Konu |
1) | Giriş: Coğrafya ve Demografi |
2) | İslam, Batı Emperyalizmi ve Oryantalizm |
3) | Birinci Dalga: Kuzey Afrika (Odak Ülke: Cezayir) |
4) | Petrol ve Arap İsyanı (Odak Ülke: Ürdün) |
5) | İngiliz-Fransız Mandası (Odak Ülke: Lübnan) |
6) | Ulus Devlet Oluşumu (Odak Ülke: Mısır) |
7) | Soğuk Savaş (Odak Ülke: Türkiye) |
8) | Arap-İsrail Çatışması (Odak Ülke: İsrail) |
9) | Ara sınav |
10) | Pan-Arap Milliyetçiliği ve Ayrılık (Odak Ülke: Suriye) |
11) | Petrol Krizleri ve ABD'ye Giriş (Odak Ülke: Suudi Arabistan) |
12) | Siyasal İslam'ın Yükselişi (Odak Ülke: İran) |
13) | Lübnan İç Savaşı ve İran-Irak Savaşı (Odak Ülke: Irak) |
14) | Soğuk Savaşın Sonu ve Yeni Muhafazakârlık |
15) | Final Sınavları Haftası |
16) | Final Sınavları Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | William L. Cleveland and Martin Bunton, A History of the Middle East (Colorado: Westview Press, 2013). Eugene Rogan, The Arabs: A History (London: Penguin Books, 2009). | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Ters-yüz öğrenme | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Blackboard ödevler | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
aysegul.kibaroglu@mef.edu.tr 0212 395 36 00 Katılım ve aktif katılım zorunludur. Sağlık raporu verilmediği sürece geç sunum ve telafi sınavları yapılmayacaktır. MEF Üniversitesi akademik dürüstlüğe değer vermektedir. Bu nedenle tüm öğrenciler kopya çekmenin, intihalin ve diğer akademik suçların öğrenci davranış kuralları ve disiplin prosedürleri kapsamındaki anlamını ve sonuçlarını anlamalıdır. Her türlü uygunsuz davranış, akademik sahtekarlık veya intihal YÖK Disiplin Yönetmeliğine tabidir. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 2 | 4 | 2 | 2 | 16 | ||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Final | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Toplam İş Yükü | 136 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.4 | ||||||
AKTS | 5 |