Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 333 | ||||
Course Title in English | Gender and Politics in Comparative Perspective | ||||
Course Title in Turkish | Karşılaştırmalı Toplumsal Cinsiyet ve Siyaset | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Introductory | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 129 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only Undergraduate Students | ||||
Overall Educational Objective | To provide an overview of some key topics in politics and gender. | ||||
Course Description | This course aims to analyze the intersection between gender and politics by exploring the ways in which gender influences wider political, economic and social structures in a global context. The course first introduces a broad survey of some of the major theoretical debates, and then continues with empirical knowledge of particular cases on gender and politics. In order to understand how gender is constructed through historical, socio-cultural and structural processes, the course will adopt an interdisciplinary approach and borrow from the disciplines of history, sociology, anthropology, among others. Many substantive themes will be covered in the course including gender and the politics of marriage and reproduction, asylum and immigration, rape in war contexts, the global sex trade and the construction of military masculinities. | ||||
Course Description in Turkish | Bu ders toplumsal cinsiyet ve siyaset arasındaki kesişimi toplumsal cinsiyetin politik, ekonomik ve sosyal yapıları küresel bağlamda nasıl etkilediğini inceleyerek analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ders ilk olarak temel teorik tartışmalara odaklanacak daha sonra toplumsal cinsiyet ve siyasetle ilgili ampirik vaka incelemeleriyle devam edecektir. Toplumsal cinsiyetin tarihsel, sosyo-kültürel ve yapısal süreçlerle nasıl inşa edildiğini anlamak için disiplinler arası bir yaklaşım benimsenecek ve tarih, sosyoloji, antropoloji disiplinlerinden faydalanılacaktır. Toplumsal cinsiyetin evlilik ve üreme, iltica ve göç politikaları, savaş bağlamında tecavüz, küresel seks ticareti ile ilişkisi derste ele alınacak konulardan bazılarıdır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) siyaset ve toplumsal cinsiyetle ilgili başlıca teorileri ve politika sorularını tanımlamak 2) poplumsal cinsiyet ve siyaset çalışmalarıyla ilgili temel kavramları, fikirleri ve sorunları analiz edebilmek 3) küresel bağlamda siyasi, ekonomik ve sosyal yapılarda toplumsal cinsiyet eşitliği lehinde ve aleyhindeki argümanları değerlendirmek için eleştirel beceriler geliştirmek. 4) Küresel Kuzey ve Güney'de toplumsal cinsiyet ve siyasete ilişkin başlıca güncel tartışmaları anlayacak becerileri edinmek. |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | EVRİM GÖRMÜŞ , December 2023 |
Course Coordinator | EVRİM GÖRMÜŞ |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Doç. Dr. EVRİM GÖRMÜŞ |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) |
Required/Recommended Readings | Joan W. Scott (1986) “Gender: A Useful Category of Historical Analysis,” American Historical Review 91.5, 1053-1075. Mary Hawkesworth (2005) “Engendering Political Science: An Immodest Proposal,” Politics & Gender 1.1, 141-156. Moghadam, Valentine (1999) “Gender, National Identity and Citizenship: Reflections on the Middle East and North Africa”. Comparative Studies of South Asia, Africa and the Middle East, XIX (1): 137-156. Beth Baron (2005) Egypt as a Woman: Nationalism, Gender and Politics Mansbridge, Jane (1999) “Should Blacks Represent Blacks and Women Represent Women? A Contingent 'Yes'.” Journal of Politics 61:628-57. (CP) Bacchi, Carol (2006) Arguing For and Against Quotas: Theoretical Issues.” In Women, Quotas, and Politics, ed. Drude Dahlerup. New York: Routledge. Mala Htun (203) Sex and the State: Abortion, Divorce, and the Family under Latin American Dictatorships and Democracies. Pande, Amrita (2010) "Commercial Surrogacy in India: Manufacturing a Perfect Mother-Worker." Signs 35, no. 4: 969-992. Heath, Melanie (2009) “State of our Unions: Marriage Promotion and the Contested Power of Heterosexuality” Gender & Society, 23 (1): 27-48. Judith Stacey and Tey Meadow (2009) “New Slants on the Slippery Slope: The Politics of Same-Sex Marriage and Polygamy in the US and South Africa” Politics and Society 37(2): 167-202. John D’Emilio (1993) “Capitalism and Gay Identity,” in The Lesbian and Gay Studies Reader, eds. Abelove, Barale, and Halperin, New York: Routledge. Jeffreys, Sheila (2008) “From Pimping to a Profitable Market Sector”, The Industrial Vagina: The Political Economy of the Global Sex Trade. Routledge. Arwen Swink (2006) “Queer Refuge: A Review of the Role of Country Condition Analysis” in Asylum Adjudications for Members of Sexual Minorities, 29 Hastings Int’l & Comp. L.Rev. 251. Human Rights First (2010) Persistent Needs and Gaps: The Protection of Lesbian, Gay, Bisexual, Transgender and Intersex (LGBTI) Refugees: An Overview of UNHCR’s Response to LGBTI Refugees and Recommendations to Enhance Protection. Hunter, Mic. (2007) “A Band of Brothers’: The Code of Hypermasculinity.” In Honor Betrayed: Sexual Abuse in America's Military. Fort Lee: Barricade, 33-44. Sasson-Levy, Orna (2003) “Feminism and Military Gender Practices: Israeli Women Soldiers in ‘Masculine’ Roles.” Sociological Inquiry 73 (3): 440-465. Allison, Miranda (2007) “Wartime Sexual Violence: women’s human rights and questions of masculinity,” Review of International Studies, 33, 75-90 Baaz, Maria Eriksson and Maria Stern (2009) “Why do Soldiers Rape? Masculinity, Violence and Sexuality in the Armed Forces in the Congo,” International Studies Quarterly 53, 495-518 | |||||||||||||||||||||
Teaching Methods | It would be used interactive format, combining professor lecture presentations with intense student participation and dynamic multi-media sessions. | |||||||||||||||||||||
Homework and Projects | Each student is required to complete weekly blackboard assignments and a group project presentation on time. | |||||||||||||||||||||
Laboratory Work | ||||||||||||||||||||||
Computer Use | ||||||||||||||||||||||
Other Activities | ||||||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
|||||||||||||||||||||
Course Administration |
gormuse@mef.edu.tr 02123953600 Attendance and active participation are required. There would be no late submission and make up exam unless medical report provided.Plagiarism including “the unauthorized use or close imitation of the language and thoughts of another author and the representation of them as one's own original work” and multiple submissions (submitting the same paper for more than one course) would be accepted as violation of the honor code and will be reported to the dean. |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Proje | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Ödevler | 12 | 1 | 12 | ||||
Ara Sınavlar | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 2 | 3 | 5 | |||
Total Workload | 129 | ||||||
Total Workload/25 | 5.2 | ||||||
ECTS | 5 |