School/Faculty/Institute |
Graduate School of Social Sciences |
Course Code |
LSC 553 |
Course Title in English |
Advanced Educational Psychology |
Course Title in Turkish |
İleri Eğitim Psikolojisi |
Language of Instruction |
TR |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Advanced |
Semester |
Güz |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: - |
Lab: - |
Other: - |
|
Estimated Student Workload |
130 hours per semester |
Number of Credits |
5 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
None |
Expected Prior Knowledge |
Undergraduate level educational psychology |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Graduate Students |
Overall Educational Objective |
This course aims to help teachers or counselors continue to seek a career or further professional development, reconsider their theoretical knowledge about human development and learning issues, and renew their knowledge in line with the latest research. |
Course Description |
Throughout the semester, theoretical frameworks will be discussed, focusing on developmental school psychological counseling and developmental teacher education. In addition, concepts such as the construction of knowledge, psycho-social educational practices, school-society relationship, psychologist-society relationship, and measurement-evaluation will be questioned with a multidisciplinary approach. |
Course Description in Turkish |
Dönem boyunca gelişimsel okul psikolojik danışmanlığı ve gelişimsel öğretmen eğitimi konularına odaklanılarak teorik çerçeveler tartışılacaktır. Ayrıca bilginin inşası, psiko-sosyal eğitim uygulamaları, okul-toplum ilişkisi, psikolog-toplum ilişkisi, ölçme-değerlendirme gibi kavramlar multidisipliner bir yaklaşımla sorgulanacaktır. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Öğrenci hem PDR/Psikoloji öğrencisi hem de bu alanlardaki uygulayıcı olarak bugüne kadar yaşadığı süreçler hakkında eleştirel düşünebildiğini ortaya koyar.
2) Yazılı ve sözlü teorik yaklaşımlar arasındaki farkları ve benzerlikleri anlar ve tartışır.
3) Teorik bilgi, araştırma sonuçları ve uygulamalar arasındaki bağlantıları anlar.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
Prepared by and Date |
, |
Course Coordinator |
MELİKE ACAR |
Semester |
Güz |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi MELİKE ACAR |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Derse giriş ve ders müfredatının gözden geçirilmesi |
2) |
Teori nedir? |
3) |
Davranışçılık, sosyal öğrenme teorisi ve sosyal bilişsel öğrenme teorisi |
4) |
Yapılandırmacılık ve Piaget'nin Bilişsel Gelişim Teorisi |
5) |
Vygotsky'nin bilişsel gelişime sosyo-kültürel tarihsel yaklaşımı |
6) |
Piaget ve Vygotsky'nin karşılaştırılması |
7) |
Sosyal ve ahlaki gelişime yapısal yaklaşımlar |
8) |
Sosyal ve ahlaki gelişime yapısal yaklaşımlar |
9) |
Yapısal Yaklaşımların Sınıf Ortamlarına Uygulanması |
10) |
Motivasyon |
11) |
Okuldaki stereotip tehditleri |
12) |
Kapsayıcı eğitim |
13) |
Türkiye'de çocukluk ve eğitim politikalarına ilişkin hakim anlayış |
14) |
Eğitim psikolojisi ve sosyoloji arasındaki bağlantı |
15) |
Son hafta |
16) |
Final week |