EE 472 Antennas and PropagationMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 472
Course Title in English Antennas and Propagation
Course Title in Turkish Antenler ve Yayılım
Language of Instruction EN
Type of Course Select
Level of Course Select
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: None Lab: None Other: None
Estimated Student Workload 150 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EE 304 - Electromagnetic Fields
Expected Prior Knowledge Prior knowledge in Electromagnetic Fields
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to: 1. Gain knowledge about fundamental principles of antennas 2. Analyse and design antennas and antenna arrays for some given specifications 3. Describe fundamental principles of electromagnetic wave propagation
Course Description This course provides a a comprehensive understanding of antennas and propagation. The following topics are covered: Basic antenna definitions and terms: directivity, efficiency, gain, polarization, beamwidth, isotropic radiator, far-field region, Voltage Standing Wave Ratio (VSWR), beam steering, broadside, endfire, phased arrays, array factor and pattern multiplication. The electric dipole and the magnetic dipole, image theory, small antennas & short dipoles, resonant antennas and their radiation patterns, travelling wave antennas, rhombic antennas, Log Periodic Dipole Arrays (LPDA), uniformly excited-equally spaced linear arrays, free space propagation, Friis formula and free space path loss, ground reflection and 2-ray model, knife edge diffraction, Split Step Parabolic Equation (SSPE) method.
Course Description in Turkish Bu derste antenler ve yayılımın temel kavramları şu konu başlıkları altında kapsamlı bir şekilde incelenmektedir: Temel anten tanım ve terimleri: yönlendiricilik, verim, kazanç, polarizasyon, demet genişliği, yönbağımsız ışıyıcı, uzak alan bölgesi, gerilim duran dalga oranı, demet yönlendirme, enine ışımalı anten, uçtan ışımalı anten, faz farklı anten dizileri, dizi faktörü, örüntü çarpması. Elektrik dipol ve manyetik dipol, görüntü teorisi, küçük antenler ve kısa dipoller, rezonans antenler ve bunların ışıma örüntüsü, yürüyen dalga antenler, Rombik antenler ve bunların ışıma örüntüsü, Log Periyodik Dipol Diziler (LPDA), eş genlikle uyarılan eşit aralıklı doğrusal diziler, boşlukta yayılım, Friis formülü ve boşlukta yol kaybı, yer yansıması ve 2-ışınlı model, bıçak sırtı kırınım, parça parça parabolik denklem yöntemi.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Comprehend fundamental principles of antennas;
2) Analyse and design antennas and antenna arrays for some given specifications;
3) Describe fundamental principles of electromagnetic wave propagation.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date ,
Course Coordinator EGEMEN BİLGİN
Semester Spring
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Introduction : Review of coordinate systems, vector algebra and Maxwell’s equations
2) Basic antenna definitions and terms: directivity, efficiency, gain, polarization, beamwidth, isotropic radiator, far-field region, Voltage Standing Wave Ratio
3) The Electric (Hertzian or Ideal) Dipole: magnetic vector potential, magnetic and electric field vectors, complex poynting vector
4) The Electric (Hertzian or Ideal) Dipole: radiated power, radiation resistance, antenna efficiency, gain, directivity, radiation pattern
5) The Magnetic Dipole: magnetic vector potential, magnetic and electric field vectors, complex poynting vector, radiated power, radiation resistance, antenna efficiency, gain, directivity, radiation pattern.
6) Image theory, small antennas & short dipoles, resonant antennas and their radiation patterns.
7) Travelling wave antennas : Rhombic antennas and their radiation patterns
8) Log Periodic Dipole Arrays (LPDA)
9) Uniformly excited, equally spaced linear arrays. Element pattern, array factor, pattern multiplication, Half-Power BeamWidth (HPBW) and BeamWidth between First Nulls (BWFN) for the broadside and endfire cases
10) ANTEN-GUI : A Matlab-based visualisation package for planar arrays of isotropic radiators. The antenna simulator : NEC-WIN Professional
11) Fundamentals of radiowave propagation: polarisation, reflection, refraction, diffraction Free space propagation, Friis formula and free space path loss
12) Ground reflection and 2-ray model, knife edge diffraction.
13) Numerical propagation simulators: Ray approaches, Split Step Parabolic Equation (SSPE) method, Method of Moments (MoM)
14) Microstrip filter design, microstrip lines
15) Final Exam/Project/Presentation Period
16) Final Exam/Project/Presentation Period
Required/Recommended Readings1. C. A. Balanis, Antenna Theory - Analysis & Design, 2nd Ed., John Wiley & Sons, NY 1997 2. J. D. Kraus, Antennas, 2nd Ed., MacGraw-Hill Book Co., NY 1988 3. R. E. Collins, Antennas and Radiowave Propagation, MacGraw-Hill Book Co., NY 1985 4. D. K. Cheng, Field and Wave Electromagnetics, Second Ed., Addison-Wesley, New York, 1992
Teaching MethodsLectures/contact hours using “flipped classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsNone
Laboratory WorkNone
Computer UseNone
Other ActivitiesNone
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 3 % 90
TOTAL % 100
Course Administration

Instructor’s office: TBD office hours: TBD email address: culuisik@dogus.edu.tr Rules for attendance: : - Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given for each missed midterm. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Regulations Statement on plagiarism: YÖK Regulations

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 3 3 84
Ödevler 1 3 6 9
Ara Sınavlar 3 17 2 57
Total Workload 150
Total Workload/25 6.0
ECTS 6