Elektrik Elektronik Mühendisliği | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||||
Ders Kodu | EE 476 | ||||||
Ders Adı İngilizce | Introduction to Speech and Language Processing | ||||||
Ders Adı Türkçe | Konuşma ve Dil İşlemeye Giriş | ||||||
Öğretim Dili | EN | ||||||
Ders Türü | Seçiniz | ||||||
Dersin Düzeyi | Seçiniz | ||||||
Dönem | Bahar | ||||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 150 saat | ||||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||||
Ön Koşul |
EE 204 - Signals and Systems |
||||||
Yan Koşul | Yok | ||||||
Beklenen Ön Bilgi | Ayrık zamanlı Fourier Dönüşümü, olasılık ve istatistik temel bilgisine sahip olunması beklenmektedir. | ||||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||||
Genel Eğitim Hedefi | Konuşma ve dil işleme temellerini öğrenmek ve gerçek dünyadaki konuşma ve dil işleme uygulamalarını keşfetmek. | ||||||
Ders Açıklaması | Bu ders konuşma ve dil işlemeye ve özellikle otomatik konuşma tanıma, yazılanı otomatik düzeltme, bilgi geri getirim ve konuşma sentezi gibi konuşma ve dil işlemenin gerçek hayatta kullanılan uygulamalarına kapsamlı bir giriş sağlamaktadır. Derste işlenen konular şu şekildedir: konuşma için sinyal işleme, Saklı Markov Modelleri, akustik ve dil modellemesi, gerçek hayatta kullanılan konuşma ve dil işleme uygulamalarını oluşturan temel kısımlar. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Konuşma üretimi ve algısının temel mekanizmalarını anlar; 2) Konuşma sinyalini zaman ve frekans alanı temsilleri ile analiz eder ve modellemek için kullanılabilecek diğer temsilleri inceler; 3) Dil işleme alanında kullanılan temel yöntemleri ve modelleri anlar; 4) Konuşma ve dil işleme sistemleri oluşturmak için algoritmalar kullanır; 5) Gerçek dünya konuşma ve dil işleme sistemlerinde kullanılan istatistiksel tekniklerin bazı uygulamalarını tanımlar; 6) Bir konuşma ve dil işleme uygulama uygulaması için iyi organize edilmiş yazılı bir rapor ve sunum hazırlar; 7) Konuşma ve dil işleme uygulaması sırasında takım çalışması yetkinliği gösterir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1) Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | |||||||
2) Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | |||||||
3) Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | |||||||
4) Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | |||||||
5) Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | |||||||
6) Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | |||||||
7) Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Mühendislik, bilim ve matematik prensiplerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | H | Sınav,Ödev,Proje |
2) | Halk sağlığı, güvenlik ve refahın yanı sıra, küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri dikkate alarak, ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi | S | Sınav,Ödev,Proje |
3) | Farklı kitlelerle etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi | S | Proje |
4) | Mühendislik durumlarında etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli kararlar verme becerisi | N | |
5) | Takım üyeleriyle birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam oluşturan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve hedeflere ulaşan bir ekipte etkili bir şekilde çalışma becerisi | S | Proje |
6) | Uygun deneyler geliştirme ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve mühendislik değerlendirmesi yaparak sonuçlara ulaşma becerisi | N | |
7) | Gerekli olduğunda yeni bilgileri edinme ve uygun öğrenme stratejilerini kullanarak bu bilgileri uygulama becerisi | S | Ödev,Proje |
Hazırlayan ve Tarih | EBRU ARISOY SARAÇLAR , January 2020 |
Ders Koordinatörü | MEHMET FEVZİ ÜNAL |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi EBRU ARISOY SARAÇLAR |
Hafta | Konu |
1) | Konuşma ve Dil İşlemeye Giriş |
2) | Temeller: Ses ve İnsan Konuşma Üretimi -- Konuşma Üretiminin Akustik Modeli |
3) | Temeller: İşitme ve Konuşma Algısı |
4) | Konuşma Sinyali Temsilleri |
5) | Konuşma Sinyali Temsilleri |
6) | Konuşma Sinyali Temsilleri |
7) | Konuşma Parametrelerini Tahmin Etmek için Algoritmalar |
8) | Düzenli İfadeler, Metin Normalizasyonu, Edit Mesafesi |
9) | N-gram ile Dil Modelleme |
10) | Vektör Semantiği |
11) | Saklı Markov Modelleri |
12) | Saklı Markov Modelleri |
13) | Konuşma ve Dil İşleme Uygulamaları: Sesli Yazım (Konuşma Tanıma) |
14) | Konuşma ve Dil İşleme Uygulamaları: Yazım Düzeltme & Gürültülü Kanal |
15) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
16) | Final Sınavı/Proje/Sunum Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Ders Kitapları: 1) Rabiner and Schafer, Theory and Applications of Digital Speech Processing, Pearson Prentice Hall, 2011. 2) Jurafsky and Martin, Speech and Language Processing, 2nd edition. (See https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/ for 3rd edition draft) Referans Ders Kitapları: Benesty, Sondhi, and Huang (Eds.), Springer Handbook of Speech Processing, Springer. Deller, Proakis, and Hansen, Discrete Time Processing of Speech Signals,IEEE Press. Huang, Acero and Hon, Spoken Language Processing, Prentice Hall. [HAH] Quatieri, Discrete-Time Speech Signal Processing, Prentice Hall. [Q] Rabiner and Juang, Fundamentals of Speech Recognition, Prentice Hall. [RJ] Rabiner and Schafer, Digital Processing of Speech Signals, Prentice Hall. | |||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Aktif bir öğrenme yöntemi olarak Tersyüz Derslik ve görüşme saatleri | |||||||||||||||
Ödev ve Projeler | 4-5 ödev ve bir final projesi verilecektir. | |||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler ödevler ve projede yazılım kullanacaktır. | |||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||
Ders Yönetimi |
saraclare@mef.edu.tr (0212) 3953677 |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 56 | |||
Proje | 1 | 29 | 2 | 31 | |||
Ödevler | 5 | 4 | 4 | 40 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 10 | 1.5 | 23 | |||
Toplam İş Yükü | 150 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.0 | ||||||
AKTS | 6 |