Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | ||||
Ders Kodu | PSYC 344 | ||||
Ders Adı İngilizce | Human-Computer Interaction | ||||
Ders Adı Türkçe | İnsan-Bilgisayar Etkileşimi | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 150 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece lisans öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | İnsan-bilgisayar etkileşiminin temel ilkelerini ve özelliklerini öğrenmek, doğrudan manipülasyon, kullanılabilirlik imkânları ve etkileşim tasarımı ölçütleri gibi konuları kavramak, kullanıcı odaklı tasarımlar oluşturma ve değerlendirme sürecini, ihtiyaç tespitinden prototip oluşturma ve değerlendirmeye kadar anlamak ve artırılmış gerçeklik, giyilebilir cihazlar ve robotik gibi insan-bilgisayar etkileşimi alanındaki güncel araştırma ve gelişmelerin farkında olmak. | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders insan-bilgisayar etkileşimi üzerine bir giriş dersidir. İnsan-bilgisayar etkileşimi, bilgisayar bilimi veya psikoloji ile ilgili daha önceki herhangi bir bilgiyi varsaymaz. Ders, insan-bilgisayar etkileşimi içerisinde üç geniş kategorideki konuyu kapsar: (a) insanlar ve bilgisayarlar arasındaki etkileşimin ilkeleri ve özellikleri; (b) kullanıcı merkezli sistemleri tasarlamak ve değerlendirmek için kullanılan teknikleri; (c) insan-bilgisayar etkileşiminde günümüzdeki en ileri araştırma ve geliştirme alanları. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Kullanılabilirlik ve insan-bilgisayar etkileşiminin bilinen ilkelerine dayalı olarak kullanıcı arayüzleri ve deneyimleri tasarlamak; 2) Kullanıcı geri bildirimleri ile kullanıcı odaklı tasarımları tekrar tekrar prototiplemek, değerlendirmek ve geliştirmek; 3) İnsan-bilgisayar etkileşimi alanında açık veya yeni gelişme alanlarına katılmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Sınav |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | S | Sınav |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Sınav |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | N | |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Hazırlayan ve Tarih | BANU FEMİR GÜRTUNA , October 2024 |
Ders Koordinatörü | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi TUNA ÇAKAR |
Hafta | Konu |
1) | Giriş ve İnteraktif Sistemlerin Kullanımı (1.1) |
2) | Evrensel Kullanım (1.2) & HCI (1.3) |
3) | İlkeler (2.1) |
4) | Geri bildirim çemberi (2.2) |
5) | Direkt manipülasyon (2.3) & İnsan yetenekleri (2.4) |
6) | Tasarım İlkeleri & höristik (2.5) |
7) | Mental modeller & temsiller (2.6) |
8) | Task analizi (2.7) |
9) | Dağıtılmış kognisyon (2.8) & arayüz & politika (2.9) |
10) | Yöntemler (3.1), Etik ve İnsan Araştırması (3.2) |
11) | İhtiyaç Bulma (3.3) ve Tasarım Alternatifleri (3.4) |
12) | Protyping & değerlendirme (3.6) |
13) | Uygulamalar: Teknoloji (4.1), fikirler (4.2) & domainler (4.3) |
14) | İlgili alanlar & Bir sonraki adımlar (5.2 & 5.3) |
15) | Final |
16) | Final |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Dix A. et al., Human-Computer Interaction. Harlow, England: Prentice Hall, 2004, ISBN-10: 0130461091. Shneiderman, B., & Plaisant, C et al. Designing the User Interface. Pearson Publishing, 2017. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Tersyüz öğrenme | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödevler & proje | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Zorunlu | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Yok | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
cakart@mef.edu.tr Eğitmenin ofisi: 5. kat Telefon numarası: 0 212 395 37 45 Ofis saatleri: Ders saatlerinden sonra. E-posta adresi: cakart@mef.edu.tr Devamsızlık kuralları: Devamsızlık gerekmemektedir. İntihal ile ilgili açıklama: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Uygulama | 1 | 1 | 1 | ||||
Proje | 1 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 14 | 14 | ||||
Küçük Sınavlar | 2 | 16 | 4 | 40 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 0 | 3 | 3 | |||
Final | 1 | 14 | 8 | 22 | |||
Toplam İş Yükü | 150 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.0 | ||||||
AKTS | 6 |