PSYC 344 Human-Computer InteractionMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu PSYC 344
Ders Adı İngilizce Human-Computer Interaction
Ders Adı Türkçe İnsan-Bilgisayar Etkileşimi
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 150 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Sadece lisans öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi İnsan-bilgisayar etkileşiminin temel ilkelerini ve özelliklerini öğrenmek, doğrudan manipülasyon, kullanılabilirlik imkânları ve etkileşim tasarımı ölçütleri gibi konuları kavramak, kullanıcı odaklı tasarımlar oluşturma ve değerlendirme sürecini, ihtiyaç tespitinden prototip oluşturma ve değerlendirmeye kadar anlamak ve artırılmış gerçeklik, giyilebilir cihazlar ve robotik gibi insan-bilgisayar etkileşimi alanındaki güncel araştırma ve gelişmelerin farkında olmak.
Ders Açıklaması Bu ders insan-bilgisayar etkileşimi üzerine bir giriş dersidir. İnsan-bilgisayar etkileşimi, bilgisayar bilimi veya psikoloji ile ilgili daha önceki herhangi bir bilgiyi varsaymaz. Ders, insan-bilgisayar etkileşimi içerisinde üç geniş kategorideki konuyu kapsar: (a) insanlar ve bilgisayarlar arasındaki etkileşimin ilkeleri ve özellikleri; (b) kullanıcı merkezli sistemleri tasarlamak ve değerlendirmek için kullanılan teknikleri; (c) insan-bilgisayar etkileşiminde günümüzdeki en ileri araştırma ve geliştirme alanları.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Kullanılabilirlik ve insan-bilgisayar etkileşiminin bilinen ilkelerine dayalı olarak kullanıcı arayüzleri ve deneyimleri tasarlamak;
2) Kullanıcı geri bildirimleri ile kullanıcı odaklı tasarımları tekrar tekrar prototiplemek, değerlendirmek ve geliştirmek;
3) İnsan-bilgisayar etkileşimi alanında açık veya yeni gelişme alanlarına katılmak.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. S Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Sınav
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H Sınav
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. N
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. N
Hazırlayan ve Tarih BANU FEMİR GÜRTUNA , October 2024
Ders Koordinatörü BANU FEMİR GÜRTUNA
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Dr. Öğr. Üyesi TUNA ÇAKAR

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Giriş ve İnteraktif Sistemlerin Kullanımı (1.1)
2) Evrensel Kullanım (1.2) & HCI (1.3)
3) İlkeler (2.1)
4) Geri bildirim çemberi (2.2)
5) Direkt manipülasyon (2.3) & İnsan yetenekleri (2.4)
6) Tasarım İlkeleri & höristik (2.5)
7) Mental modeller & temsiller (2.6)
8) Task analizi (2.7)
9) Dağıtılmış kognisyon (2.8) & arayüz & politika (2.9)
10) Yöntemler (3.1), Etik ve İnsan Araştırması (3.2)
11) İhtiyaç Bulma (3.3) ve Tasarım Alternatifleri (3.4)
12) Protyping & değerlendirme (3.6)
13) Uygulamalar: Teknoloji (4.1), fikirler (4.2) & domainler (4.3)
14) İlgili alanlar & Bir sonraki adımlar (5.2 & 5.3)
15) Final
16) Final
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarDix A. et al., Human-Computer Interaction. Harlow, England: Prentice Hall, 2004, ISBN-10: 0130461091. Shneiderman, B., & Plaisant, C et al. Designing the User Interface. Pearson Publishing, 2017.
Öğretme TeknikleriTersyüz öğrenme
Ödev ve ProjelerÖdevler & proje
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıZorunlu
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Uygulama 1 % 20
Küçük Sınavlar 1 % 15
Ödev 1 % 20
Projeler 1 % 15
Final 1 % 30
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi cakart@mef.edu.tr

Eğitmenin ofisi: 5. kat Telefon numarası: 0 212 395 37 45 Ofis saatleri: Ders saatlerinden sonra. E-posta adresi: cakart@mef.edu.tr Devamsızlık kuralları: Devamsızlık gerekmemektedir. İntihal ile ilgili açıklama: YÖK Disiplin Yönetmeliği.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 1 3 1 70
Uygulama 1 1 1
Proje 1 0 0
Ödevler 1 14 14
Küçük Sınavlar 2 16 4 40
Ara Sınavlar 1 0 3 3
Final 1 14 8 22
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü/25 6.0
AKTS 6