PSYC 348 Qualitative PsychologyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi
Ders Kodu PSYC 348
Ders Adı İngilizce Qualitative Psychology
Ders Adı Türkçe Niteliksel Psikoloji
Öğretim Dili EN
Ders Türü Ters-Yüz Öğrenme
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Bahar
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: 0 Laboratuvar : 0 Diğer: 0
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 146 saat
Ders Kredileri 6 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul PSYC 205 - Research Methods I
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Araştırma Yöntemleri
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Psikolojide nitel araştırmanın ne anlama geldiğini ve nicel araştırmalardan nasıl farklılaştığını öğrenmek, nitel veri toplamayı ve verilere nitel yaklaşımla yaklaşmayı öğrenmek ve psikolojide sıklıkla kullanılan nitel araştırma yöntemlerine aşina olmak.
Ders Açıklaması Bu dersin amacı, öğrencilere psikoloji bilimi bağlamında nitel araştırma desenleri ve veri toplama biçimlerini tanıtmaktır. Öğrencilere nitel veri toplama kullanma teknikleri olan gözlem ve görüşme teknikleri ve tematik analiz, gömülü teori, fenomenolojik araştırma, söylemsel psikoloji ve söylem analizi gibi nitel metodolojiler tanıtılacak ve her metodoloji bağlamında nitel verinin nasıl analiz edildiği aktarılacaktır.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) nitel araştırmanın ne anlama geldiğini anlamak;
2) nitel ve nicel araştırma yöntemleri arasındaki farkları değerlendirmek;
3) nitel veri toplamak;
4) farklı nitel yöntemler hakkında temel bilgi göstermek;
5) nitel verileri temel düzeyde analiz etmek.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H Sınav
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Proje
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Sınav
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H Sınav
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Proje
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Proje
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H Proje
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H Proje
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Proje
Hazırlayan ve Tarih SENA CÜRE ACER , October 2024
Ders Koordinatörü SENA CÜRE ACER
Dönem Bahar
Dersi Veren(ler) Öğr. Gör. NESLİHAN ÇALIŞKAN

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Nitel Psikolojiye Giriş
2) Nitel ve Nicel Araştırma Arasındaki Farklar
3) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Genel İlkeler
4) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Gözlemler
5) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Görüşmeler
6) Nitel Araştırma Tasarımı ve Veri Toplama-Süreç
7) ARA SINAV
8) İçerik ve Tematik Analiz-Veri ve Analiz
9) Temellendirilmiş Teori-Veri ve Analiz
10) Fenomenoloji-Veri ve Analiz
11) Söylemsel Psikoloji-Veri ve Analiz
12) Söylem Analizi-Veri ve Analiz
13) Öğrencilerin Araştırma Önerisi Sunumları
14) Öğrencilerin Araştırma Önerisi Sunumları
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarGerekli Kitap: Willig, C. (2013). Introducing Qualitative Research in Psychology (3rd ed.). Maidenhead, England: Open University Press. Önerilen Okumalar: Seçili yayınlar
Öğretme TeknikleriBu ders tamamen ders formatında verilecektir. Öğrencilerden kendi verilerini toplamaları ve ders sırasında veri analizine katılmaları istenecektir. Farklı metodolojiler tanıtıldığında öğrenciler eğitmen tarafından sağlanan veriler üzerinde çiftler halinde çalışacaklardır. Her metodoloji için öğrencilerin araştırma tasarımı ve veri toplama açısından İngilizce yayınlanmış makaleleri tartışmaları gerekecektir.
Ödev ve ProjelerÖğrencilerden kendi nitel araştırma önerilerini hazırlamaları ve sunmaları istenecektir. Öneriler diğer öğrenciler ve eğitmen tarafından değerlendirilecektir.
Laboratuvar ÇalışmasıYok
Bilgisayar KullanımıYok
Diğer AktivitelerYok
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Uygulama 1 % 20
Projeler 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 20
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi acers@mef.edu.tr

Tüm derslere katılım zorunludur. Öğrenciler, planlanan bir sınavı kaçırmak için meşru, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret göstermelidir. Öğrenciler ara sınavı kaçırırsa telafi sınavı yapılacaktır. Öğrencilerin sınıftaki tartışmalara aktif olarak katılmaları beklenir. İntihal ve sınavlar sırasında kopyalama gibi çeşitli biçimlerde hile, yalan ve aldatma eylemlerinin gerçekleştirilmesi dürüstlük dışıdır ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54.

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 20 20
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 16 2 18
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü/25 5.8
AKTS 6