LSC 534 Eğitimde Sistem DüşüncesiMEF ÜniversitesiAkademik Programlar Öğrenme Bilimleri (YL) (Tezsiz)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Öğrenme Bilimleri (YL) (Tezsiz)
Yüksek Lisans Programın Süresi: 1.5 Kredi Sayısı: 90 TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü Lisansüstü Eğitim Enstitüsü
Ders Kodu LSC 534
Ders Adı İngilizce Systems Thinking in Education
Ders Adı Türkçe Eğitimde Sistem Düşüncesi
Öğretim Dili TR
Ders Türü Alıştırma,Ters-Yüz Öğrenme,Ders,Proje
Dersin Düzeyi Orta
Dönem Güz
Haftalık İletişim Saatleri
Ders: 3 Okuma: - Laboratuvar : - Diğer: -
Tahmini Öğrenci İş Yükü Dönem boyunca 130 saat
Ders Kredileri 5 AKTS
Değerlendirme Standart Harf Notu
Ön Koşul Yok
Yan Koşul Yok
Beklenen Ön Bilgi Yok
Kayıt Kısıtlamaları Yalnızca Yüksek Lisans Öğrencileri
Genel Eğitim Hedefi Bu dersi alan öğrenciler sistem düşüncesi yaklaşımını derslerine uyarlayabilecek, derslerinde kullanabileceklerdir. Ders tasarım ve uygulamalarında Sistem Düşüncesi alışkanlık ve araçlarını kullanarak düşünmeyi görselleştirebileceklerdir. Böylece öğrencilerinin eleştirel düşünebilmelerine, bütünü, ilişkiler ağını ve bu ilişkilerin neden olduğu davranışları görebilmelerine destek olacaklardır.
Ders Açıklaması This course will provide an introduction to systems thinking in education. During the course, participants will: ● Develop knowledge and skills in the use of systems thinking concepts and tools. ● Experience, practice, and discuss interactive, inquiry-based instructional strategies.Use systems thinking tools to analyze complex issues and identify high-leverage interventions. ● Develop and share a plan of application relevant to their work.

Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Planlama: Öğretmen mevcut dersi veya ünite planını, desteksiz, öğretim programlarına, standartlara ve öğrencilerin gereksinimlerine göre uyarlayabilir.
2) Öğretim: Öğretmen Sistem Düşüncesi kavramlarını ve araçlarını kullanarak, dışarıdan destek almadan, ders verebilir.
3) Sistem Düşünürü Alışkanlıkları: Öğretmen sık sık sistem düşünürü alışkanlıklarından söz eder ve öğrencilerin, hangi öğrenme hedefi ile hangi alışkanlığın ilişkili olduğunu bulmalarına yardım eder
4) Sistem Düşüncesi Araçları: Öğretmen ders sırasında sistem düşüncesi aracçlarını kullanırken hem rehber ve katılımcı hem de öğrencilerin bağımsız çalıştığı yaklaşımlardan yararlanır.
5) Aktarma: Öğretmen farklı türden bir sistemdeki benzer çalışma ile karşılaştırma yaparak öğrencilerin bir sistemin çalışması ile ilgili bilgiyi diğer bir alana aktarmalarını sağlar
6) Öğrenci Çalışmalarından Örnekler: Öğretmen öğrencilerin sistem düşüncesi becerilerini gösteren çalışmalarını sunabilir.
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları 1 2 3 4 5 6
1) Eğitimde yenilikçi fikirleri araştırma, en iyi öğretim uygulamalarını değerlendirme ve tasarlama yeteneği.
2) Eğitim araştırmaları, K-12 çocuklarının psikolojisi ve eğitimde başarıyı etkileyen sosyal konularla ilgili derin bilgi.
3) Eğitim konularında karar almada etkili olacak Psikoloji, Mühendislik ve Eğitim disiplinlerinin disiplinlerarası bakış açılarının değerlendirilmesi.
4) K-12 öğrencilerinin yararına olacak ve kalıcı olacak eğitim programları tasarlama ve uygulama yeteneği.
5) Eğitim ortamlarını ve dersleri tasarlamak için teknolojik araçları kullanma yeteneği.
6) Yaşam boyu öğrenen olmanın öneminin farkında olmak.
7) Eğitim ortamlarını planlarken kendilerini ‘öğrenen’ konumunda konumlandırma yeteneği.
8) Eğitim araştırma makalelerini değerlendirme yeterliliği.
9) Akademik, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme yeteneği.

Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi

N Yok S Destekleyici H Çok İlgili
     
Program Çıktıları ve Yeterlilikler Düzey Değerlendirme
1) Eğitimde yenilikçi fikirleri araştırma, en iyi öğretim uygulamalarını değerlendirme ve tasarlama yeteneği. N Ödev
2) Eğitim araştırmaları, K-12 çocuklarının psikolojisi ve eğitimde başarıyı etkileyen sosyal konularla ilgili derin bilgi. N Ödev
3) Eğitim konularında karar almada etkili olacak Psikoloji, Mühendislik ve Eğitim disiplinlerinin disiplinlerarası bakış açılarının değerlendirilmesi. N Ödev
4) K-12 öğrencilerinin yararına olacak ve kalıcı olacak eğitim programları tasarlama ve uygulama yeteneği. N Ödev
5) Eğitim ortamlarını ve dersleri tasarlamak için teknolojik araçları kullanma yeteneği. N Ödev
6) Yaşam boyu öğrenen olmanın öneminin farkında olmak. N Ödev
7) Eğitim ortamlarını planlarken kendilerini ‘öğrenen’ konumunda konumlandırma yeteneği. N Ödev
8) Eğitim araştırma makalelerini değerlendirme yeterliliği. N Ödev
9) Akademik, yazılı ve sözlü iletişim kurabilme yeteneği. N Proje
Hazırlayan ve Tarih ,
Ders Koordinatörü MUSTAFA ÖZCAN
Dönem Güz
Dersi Veren(ler) Doç. Dr. HASRET NUHOGLU

Ders İçeriği

Hafta Konu
1) Tanışma, Sistem Düşüncesine Giriş
2) Sistem, Sistem Düşünürü, Buz Dağı
3) Zaman Boyunca Davranış Grafikleri
4) Stok ve Akış Diyagramları
5) Nedensel Döngü Diyagramları
6) Çıkarım Merdiveni
7) Dünya İklimi Benzetimi, Dünya Enerjisi Benzetimi
8) Öykü Çözümleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları
9) Öykü Hazırlama, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları
10) Birlikte Modelleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları
11) Basit Sayısal Modelleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları
12) Basit Sayısal Modelleme, ESD Uygulayıcıları Deneyim Paylaşımları
13) Proje Hazırlık
14) Proje Sunum
15) Dönem Sonu Sınavları
16) Dönem Sonu Sınavları
Gerekli/Tavsiye Edilen OkumalarZorunlu kitap: ● Göktepe, E. (2021). Eğitimde Sistem Düşüncesine Giriş. Sistem Düşüncesi Derneği. Önerilen okuma metinleri (makaleler – okuma sırasına göre): ● Wolstenholme, E.F. (1997), “System dynamics in the elevator (SD1163)”, e‐mail communication: system‐dynamics@world.std.com. (Türkçe çevirisi var: Asansörde Sistem Dinamikleri Tanımı) ● Richmond, B. (1991) Systems Thinking. Four Key Questions. Watkinsville, GA: High Performance Systems. (Türkçe çevirisi var: Sistem Düşüncesi 4 Anahtar soru”) ● Feriver, Sebnem & Olgan, Refika & Teksöz, Gaye & Barth, Matthias. (2019). Systems Thinking Skills of Preschool Children in Early Childhood Education Contexts from Turkey and Germany. Sustainability. 11. 1478. 10.3390/su11051478. ● Nuhoğlu, H. (2014). Güncel sosyobilimsel konulara yönelik sistem dinamiği temelli kurulan öğrenci modellerinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 14(5), 1957-1975. ● Meadows, D. 1999. Leverage Points: Places to Intervene in a System. Hartland, VT: Sustainability Institute. (Türkçe çevirisi var: Bir Sistemin Müdahale Yerleri) ● Forrester J (1994) ‘Learning through System Dynamics as Preparation for the 21st Century’, paper presented in: Systems Thinking and Dynamic Modeling Conference for K-12 Education, Concord, Mass ● Meadows, D. (2002). Dancing with Systems. Systems Thinker, 13, 2-6. (Türkçe çevirisi var: Sistemlerle Dans) ● Waters Foundation. (2010). The Impact of the Systems Thinking in Schools Project: 20 Years of Research, Development and Dissemination. White Paper. Pittsburgh, PA: Waters Foundation. Önerilen kitaplar (öncelik sırasına göre): ● Senge P., Cambron-MCCabe, N., Lucas, T., Smith, B., Dutton, J. Ve Kleiner, A., 2012, Schools That Learn a Fifth Discipline, Çeviri Ed: Münevver Çetin, 2014, Öğrenen Okullar, Nobel yayın, Ankara. ● Meadows, Donella H. (2009). Thinking in systems : a primer. London ; Sterling, VA :Earthscan, ● Richmond, B. (2004). An Introduction to Systems Thinking: STELLA Software. In An Introduction to Systems Thinking. iseesystems, inc. ● Fisher, D., & isee systems (Firm). (2011). Modeling dynamic systems: Lessons for a first course. Lebanon, N.H.: Isee systems. ● Fisher, D. M. (2013). Lessons in mathematics: A dynamic approach with applications across the sciences. Lebanon, NH: ISEE Systems. ● Senge, P., (1990). The Fifth Discipline: The Art And Practice Of The Learning Organization. Random House, London. Çeviri: Beşinci Disiplin: Öğrenen Organizasyon Düşünüşü ve Uygulaması, 2011, Ayşegül İldeniz, Ahmet Doğukan, 16. baskı. Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Öğretme TeknikleriDerslerde flipped classroom kullanılacak. Öğrenciler aktif olarak bireysel ve grup çalışmalarında yer alacaklar.
Ödev ve Projeler-
Laboratuvar Çalışması-
Bilgisayar Kullanımı-
Diğer Aktiviteler-
Değerlendirme Yöntemleri
Değerlendirme Araçları Sayı Ağırlık
Ödev 1 % 50
Projeler 1 % 50
TOPLAM % 100
Ders Yönetimi ozcanm@mef.edu.tr

AKTS Öğrenci İş Yükü Tahmini

AKtivite Hafta Sayısı Saat Hesaplama
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı Etkinliğe Hazırlık Etkinliğin Kendisinde Harcanan Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama
Ders Saati 14 2 3 2 98
Proje 1 8 8
Ara Sınavlar 1 8 2 10
Final 1 12 2 14
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü/25 5.2
AKTS 5