School/Faculty/Institute |
Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences |
Course Code |
PSYC 355 |
Course Title in English |
Close Relationships |
Course Title in Turkish |
Yakın İlişkiler |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Introductory |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: |
Lab: |
Other: |
|
Estimated Student Workload |
150 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
PSYC 106 - Introduction to Social Psychology
|
Expected Prior Knowledge |
Introduction to social psychology |
Co-requisites |
None |
Registration Restrictions |
Only Undergraduate Students |
Overall Educational Objective |
To acquire knowledge about selected theories, basic research, and practical skills in the area of close relationships and to learn how to effectively apply, both theoretically and practically, this knowledge. |
Course Description |
Using developmental and social psychological perspectives, this course will explore the formation, maintenance, dynamics, and functions of interpersonal relationships. With this aim, this course will include a review of essential theories, primary research findings, and practical applications in regards to understanding interpersonal relationships as a fundamental component of human lives. Given the broad range of topics that will be covered in this course, students are expected to think critically and develop a basic understanding of content and theory related to relationship science. |
Course Description in Turkish |
Gelişimsel ve sosyal psikolojik perspektifleri kullanan bu ders, kişilerarası ilişkilerin oluşumunu, sürdürülmesini, dinamiklerini ve işlevlerini keşfedecektir. Bu amaçla, bu ders, kişilerarası ilişkileri insan hayatının temel bir bileşeni olarak anlamaya ilişkin temel teorilerin, birincil araştırma bulgularının ve pratik uygulamaların bir incelemesini içerecektir. Bu derste ele alınacak çok çeşitli konular göz önüne alındığında, öğrencilerden eleştirel düşünmeleri ve ilişki bilimi ile ilgili temel bir içerik ve teori anlayışı geliştirmeleri beklenir. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Yakın ilişkiler alanındaki temel teorileri ve araştırmaları anlamak.
2) Fikirleri yazılı ve sözlü ortamlarda bilimsel bir şekilde tartışmak.
3) Daha sağlıklı kişilerarası ilişkiler kurmak ve geliştirmek.
4) Yakın ilişkilerle ilgili bilimsel ve bilimsel olmayan bilgi kaynaklarını eleştirel bir şekilde değerlendirmek.
5)
Derslerde öğrenilen kavramları, teorileri ve prensipleri gerçek yaşamda ve klinik deneyimlerde uygulamak.
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
H |
Exam
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
HW,Participation
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
H |
Participation
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
S |
Participation
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
H |
Exam,HW,Participation
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
HW
|
Prepared by and Date |
GİZEM SÜRENKÖK , March 2022 |
Course Coordinator |
SENA CÜRE ACER |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi BARIŞ SEVİ |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
|
2) |
|
3) |
|
4) |
|
5) |
|
6) |
|
7) |
|
8) |
|
9) |
|
10) |
|
11) |
|
12) |
|
13) |
|
14) |
|
15) |
|
16) |
|
Required/Recommended Readings | Miller, R. S. (2018). Intimate relationships (8th ed). New York, NY : McGraw-Hill Education. There will also be a set of readings selected from a range of sources, including books, edited volumes, and scientific journals. |
Teaching Methods | This course will be taught entirely in the flipped format. Students will be given a pre-class assignment every week as well as a corresponding reading for them to get acquainted with the topic before coming to class. During class time, students will be asked to discuss various questions in addition to working in groups regarding the topics we cover in class that day. At the end of each class, students will provide reflections that include their thoughts and questions, which then will be reviewed and answered by the instructor. Class assignments are designed to have students work both independently and in teams. Lectures are formatted so that questions are placed strategically to include students in the discussion. |
Homework and Projects | The pre-class assignments will range from writing short papers (1-2 pages) to watching movies, from listening to songs to answering questions on the required readings depending on the topic. |
Laboratory Work | |
Computer Use | |
Other Activities | During class time, students will be asked to discuss various questions individually or in groups. These will be counted as their in-class participation. After each lecture, students are also expected to write one or two sentences characterizing either (a) an unanswered or unaddressed question regarding the topic being discussed that lecture or (b) highlight a key point discussed during that class session. |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Ödev |
3 |
% 50 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 30 |
Final |
1 |
% 20 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
surenkokg@mef.edu.tr
The opportunity to make up a missed exam will only be offered to students with written proof of an extenuating circumstance (e.g., serious illness, death in the family, etc.). If no proof is provided, they will receive a failing grade for the exam they missed and will not be allowed to make it up. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions.
The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated.
Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation. |