Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 357 | |||||
Ders Adı İngilizce | Brief Interventions and Therapies | |||||
Ders Adı Türkçe | Kısa Süreli Müdahaleler ve Terapiler | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders,Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 154 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yetişkin psikopatolojisi veya Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Klinik psikoloji, psikoterapi teknikleri, psikopatoloji, yenilikçi yöntemler ve terapi seanslarında kısa çözüm odaklı perspektif ile tanışmak; vaka çalışması örnekleri aracılığıyla vaka formülasyonu ve tedavi planını anlayıp yorumlayabilmek. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, öğrencilere yenilikçi ve kısa süreli psikoterapi teknikleri ile tanıştırmayı amaçlamaktadır. Öğrenciler psikopatoloji, psikoterapi teknikleri ve terapi seansı için kullanılan yeni kısa süreli psikoterapi modelleri ile tanışacaklardır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Psikopatoloji ve değerlendirme bilgisine sahip olmak. 2) Vaka formülasyonunu düzenlemek ve pratik etmek. 3) Vaka çalışmalarını eleştirmek ve yeniden düşünmek. 4) Terapi seansı için yeni teknolojik yöntemleri anlamak ve kullanmak. 5) Klinik psikoterapi becerilerini pratiğini yapmak. 6) Tedavi planları düzenlemek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | S | Derse Katılım |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | S | Derse Katılım |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Derse Katılım |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Derse Katılım |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , March 2022 |
Ders Koordinatörü | BANU FEMİR GÜRTUNA |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NAZLI IŞIK BİRÇEK GÜL |
Hafta | Konu |
1) | Kısa Terapi Nedir? • Kısa terapi çalışmasına duyulan ihtiyaç • Kısa terapinin postmodern biçimi • Kısa psikoterapiler arasındaki farklılıklar ve benzerlikler • Kısa terapi için hasta seçim kriterleri |
2) | • Davranış Değişikliği Modeli • Motivasyonel Görüşme • Tarama ve Kısa Müdahale • Vaka Örneği: Madde Kullanımı/Alkol Kullanımı için Kısa Müdahale |
3) | Çözüm Odaklı Kısa Terapi • Çözüm odaklı ilkeler ve teknikler • Postmodern teoriler • Eklektisizme stratejik bir yaklaşım • Anksiyetenin Tedavisinde Çözüm Odaklı Üçgen Yaklaşımı • Vaka Örneği/formülasyonu: Anksiyete Bozukluğu |
4) | İlişkisel Terapi (IPT) Nedir? • İlişkisel eksiklikler • Depresyon için kanıta dayalı psikoterapi • Problemleri çözme: yas, ilişkisel rol anlaşmazlıkları, rol geçişleri • Vaka Örnekleri: Yetişkinler, ergenler ve yaşlı yetişkinler için depresyon tedavisi |
5) | Kısa Bilişsel Davranışçı Terapi Nedir? • Kısa Bilişsel Davranışçı Terapiye (CBT) Giriş • Vaka Kavramsallaştırması ve Tedavi Planlaması • Hastayı Kısa Bilişsel Davranışçı Terapiye Yönlendirme • Amaç Belirleme, Gündem Belirleme, Ev Ödevi |
6) | Kısa Eklektik Psikoterapi Kısa Eklektik Psikoterapi (BEPP) ile PTSD: • Travma Sonrası Stres Bozukluğu (PTSD) hakkında psikoeğitim • Rahatlama ve hayali maruz kalma • Vaka Örneği: Travma Sonrası Stres Bozukluğu |
7) | Stratejik Terapiler • Panik, fobiler, obsesyonlar ve kompulsiyonlar, yeme bozuklukları üzerindeki etkinliği • Problemin nasıl işlediği üzerinde çalışma • Stratejik müdahaleler • İletişim teknikleri • Yer değiştirme • Süreç odaklı psikoeğitimsel (POP) tedavi modeli |
8) | Gruplara Yönelik Kısa Terapi • Problem çözme becerilerinin geliştirilmesi • Fonksiyonel Analitik Psikoterapi: Kısa, grup mindfulness müdahalesi • Kişilik bozukluğu için kısa grup terapisi |
9) | Kısa Terapilere Odaklanan Transdiagnostik Bir Bakış Açısı • Yeme Bozuklukları için Kısa Terapiler • Vaka Örneği: Yeme Bozukluğu |
10) | Kısa Duygu Odaklı Terapi • İnsancıl–bütünleştirici, araştırma temelli bir yöntem • İnsani duygunun önceliği • Dönüşümsel değişim • Duygusal değişim süreci: altı ardışık aşama • Ağrı pusulası • Bos sandalye ve iki sandalye çalışması |
11) | Midterm & Ödev |
12) | Kısa Naratif Terapi • Konuşma ve sorgulama süreci • Hayat hikayeleri (veya anlatılar) • Narratif-metafor dinamiği • Terapide metaforların kullanımı • Terapötik mektupların kullanımı |
13) | Kişilik Bozukluğu için Kısa Müdahale • Kısa psikoterapi ve toplumsal bağlantı modeli • İntihar önleme ve yönetimi • Vaka Örneği: İntihar girişiminin ardından destek |
14) | Kısa Terapi ve Aile Terapisi • Çocuklar ve aileleriyle kısa psikoterapinin öğretilmesi ve değerlendirilmesi için bir model • Planlı, zaman sınırlı terapinin bir yöntemi • Yapısal aile terapisinden, eğitimsel, davranışsal ve bilişsel müdahalelerden teknikler • Vaka: Çocuk/ergen ve aile ilişki problemleri |
15) | Final Sınavı Dönemi |
16) | Final Sınavı Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Textbook: Dewan. M J., Steenbarger, B.N.,Greenberg, R.P. (eds.)(2007).The Art and Science of Brief Psychotherapies: A Practitioner’s Guide. Other Readings: 1. Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP, eds. The Art and Science of Brief Psychotherapies: A Practitioner’s Guide. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc; 2004. 2. Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP. Brief psychotherapies. In: Hales RE, Yudofsky SC, Gabbard, eds. The American Psychiatric Publishing Textbook of Psychiatry. 5th ed. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2008:1155-1170. 3. Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP. Brief psychotherapies. In: Tasman A, Kay J, Lieberman JA, eds. Psychiatry. Vol 2. 3rd ed. New York: Wiley; 2008:1889-1903. 4. Stuart S. Brief interpersonal psychotherapy. In: Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP, eds. The Art and Science of Brief Psycho¬therapies: A Practitioner’s Guide. Washington, DC: American Psychiatric Press, Inc; 2004:119-156. 5. De Shazer S. Investigating Solutions in Brief Therapy. New York: WW Norton; 1988. 6. Walter JL, Peller JE. Becoming Solution-Focused in Brief Therapy. New York: Brunner/Mazel; 1992. 7. Greenberg RP. Essential ingredients for successful psychotherapy: effect of common factors. In: Dewan MJ, Steenbarger BN, Greenberg RP, eds. The Art and Science of Brief Psychotherapies: A Practitioner’s Guide. Washington, DC: American Psychiatric Publishing; 2004:231-242. 8. Prochaska JO, Norcross JC. Stages of change. In: Norcross JC, ed. Psychotherapy Relationships That Work: Therapist Contributions and Responsiveness to Patients. New York: Oxford University Press; 2002: 303-314. 9. 10. Blatt SJ, Quinlan DM, Zuroff DC, Pilkonis PA. Interpersonal factors in brief treatment of depression: further analyses of the National Institute of Mental Health Treatment of Depression Collaborative Research Program. J Consult Clin Psychol. 1996;64:162-171. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders, ders anlatımı formatında olacaktır. Öğrencilerin dersten önce her haftanın makalelerini ve bölümlerini okumaları beklenmektedir. Öğrenciler bağımsız çalışacaklar, ancak sınıfta grup çalışmaları da yapmaları gerekecektir. Öğrenciler, yeni psikoterapi tekniklerini tartışacak ve değerlendireceklerdir. Sınıf tartışmalarına katkıda bulunmaları beklenmektedir. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Vaka formülasyonu ve tedavi planı | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Sınıf tartışması, okumalar, videolar, PowerPoint sunumları vb. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Tüm derslere katılım zorunludur. Geç kalan veya hazırlıksız gelen öğrenciler o derse alınmayacak ve bu durum sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Öğrencilerin planlanmış bir sunumu, ödevi ve final ödevi son tarihlerini kaçırmaları durumunda geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının fikirlerine saygı göstermeyi de içerir. İntihal ve sınav sırasında kopya çekme gibi her türlü kopya çekme, yalan söyleme ve aldatma eylemi dürüstlükten uzaktır ve kabul edilmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 2 | 14 | 28 | ||||
Ödevler | 1 | 16 | 2 | 18 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 10 | 10 | ||||
Toplam İş Yükü | 154 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 6.2 | ||||||
AKTS | 6 |