Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 358 | |||||
Ders Adı İngilizce | Addiction | |||||
Ders Adı Türkçe | Bağımlılık | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ders,Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | Orta | |||||
Dönem | Bahar | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 143 saat | |||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Yetişkin psikopatolojisi veya Çocuk ve Ergen Psikopatolojisi | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Bağımlılığın etiyolojisi ile ilgili teorik modelleri, bağımlılık için mevcut tedavi yöntemlerini ve bağımlılık araştırmaları ve tedavisi alanındaki güncel tartışmaları anlamak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu dersin ana odağı, bağımlılığı etkileyen nörobiyolojik, davranışsal, psikolojik ve sosyal faktörlerin anlaşılmasını sağlamaktır. Öğrencilere, bağımlılığın etiyolojisi, prognozu ve tedavi yöntemleri hakkında bilimsel temele dayanan bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. Edinilen bilgilerin pekiştirilmesi için öğrenciler sınıfta vaka örneklerini tartışacak ve dersin ilerleyen zamanında belirlenen makalelerin sunumlarını yapıp sınıf içi tartışmaları yöneteceklerdir. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Madde kullanımı bozukluklarındaki temel tanımları ve sınıflamaları tanımlamak. 2) Madde kullanımı bozukluklarının başlangıcını, gelişimini ve sürdürülmesini anlamak. 3) Bağımlılığın etiyolojisini açıklayan çeşitli modelleri ve teorileri uygulamak. 4) Bağımlılığın teorik modelleri ile ilişkili bilimsel makaleleri değerlendirmek. 5) Sıkça kullanılan klinik değerlendirme araçlarını tanımlamak ve bunların tanı, tedavi planlaması ve tedavi sonuçlarındaki rolünü anlamak. 6) Tedavi yaklaşımlarını ve müdahaleleri tartışmak. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Sınav |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | S | Derse Katılım |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | H | Derse Katılım |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | S | Derse Katılım |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | S | Derse Katılım |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Sınav,Derse Katılım,Sunum |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Sunum |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sunum |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü | MERVE CAN |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. NAZ ŞANSAL |
Hafta | Konu |
1) | Bağımlılıktaki Temel Kavramlara Giriş |
2) | Bağımlılığın Doğasına İlişkin Perspektifler: Hastalık ve Seçim |
3) | Bağımlılık Yapan İlaçlar/haplar & Beyin |
4) | Bağımlılığın Bilişsel ve Davranışsal Modelleri |
5) | Madde Kullanım Bozukluklarının Sosyoçevresel Yönleri |
6) | Psikoaktif İlaçlar Bölüm I: Depresanlar ve Uyarıcılar |
7) | Midterm |
8) | Psikoaktif İlaçlar Bölüm II: Opioidler ve Halüsinojenler |
9) | Alkol ve Nikotin Bağımlılığı |
10) | Davranışsal Bağımlılıklar |
11) | Psikopatoloji ve Bağımlılık: Birlikte Oluşum |
12) | Tarama, Tanısal Yaklaşımlar ve Tedavi |
13) | Psikososyal Müdahaleler |
14) | Nüksün Önlenmesi ve İyileşme |
15) | Final Sınavı Periyodu |
16) | Final Sınavı Periyodu |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | There is no required textbook for this course but I will prepare the course materials using the textbooks below; Douaihy, A., & Daley, D. C. (2013). Substance Use Disorders. New York: Oxford University Press. Levinthal, C. F. (2013). Drugs, Behaviour & Modern Society (8th edition). New Jersey: Pearson Education. Rosenberg, K. P., & Feder, L. C. (Eds.). (2014). Behavioral Addictions: Criteria, Evidence, and Treatment. Academic Press. Thombs, D. L., & Osborn, C. J. (2019). Introduction to Addictive Behaviors (5th edition). New York: Guilford Publications. West, R. & Brown, J. (2013). Theory of Addiction. Oxford: John Wiley & Sons. Scientific articles will be assigned to introduce students to reading in the profession and discipline. | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Kurs materyallerini haftalık olarak sunacağım ve ilgili makaleler ile vaka örnekleriyle dersleri detaylandıracağım. Ayrıca, öğrencilerin yeni edinilen bilgileri içselleştirmeleri ve kişisel deneyimleriyle entegre edebilmeleri için sınıf tartışmalarını başlatmak amacıyla sorular soracağım. | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Her hafta, belirlenen bir makaleyi sunacak ve bu konu hakkında bir tartışma yürütecek bir grup öğrenci olacaktır. Tüm öğrencilerin, sunumlardan önce makaleleri okumaları ve tartışma soruları hazırlamaları istenecektir. Makaleler, araştırma metodolojisi ve teorik arka planına dayanarak tartışılacak ve bu sayede öğrencilerin bağımlılık araştırmalarındaki çeşitli konular hakkında bilgilerini genişletmeleri sağlanacaktır. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Yok | ||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Yok | ||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerin her haftanın sınıf tartışmasına katkıda bulunmaları beklenmektedir. | ||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Derse katılım ve aktif katılım bu dersin önemli bir parçasıdır. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve dersin sonuna kadar kalmaları beklenmektedir. Geç kalan veya hazırlıksız gelen öğrenciler derse alınmayacak ve bu durum sürekli değerlendirme notlarını etkileyecektir. Tüm ödevler bireysel olarak hazırlanmalıdır, aksi belirtilmedikçe gruplara ayrılma durumu dışında. Geç teslim edilen ödevler kabul edilmeyecektir. Planlanmış bir sınavı kaçıran öğrencilerin geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Telafi sınavlarının formatı ara sınav veya final sınavından farklı olabilir. Öğrencilerin üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve başkalarının fikirlerine saygı göstermeyi de içerir. Kopya çekme, yalan söyleme ve aldatma gibi dürüst olmayan her türlü davranış (örneğin intihal ve sınav sırasında kopya çekme) kabul edilmeyecek ve hoş görülmeyecektir. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 2 | 98 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 3 | 11 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 20 | 2 | 22 | |||
Toplam İş Yükü | 143 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.7 | ||||||
AKTS | 6 |