Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 133 | ||||
Ders Adı İngilizce | Legal Profession and Ethics | ||||
Ders Adı Türkçe | Hukuk Mesleği ve Etik | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Başlangıç | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 62 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | İyi bir hukukçu olmak | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders kapsamında hukuk ve etik arasındaki ilişkinin ortaya konulmakta ve bu ilişkinin önemi vurgulanmaktadır. Bu bağlamda öncelikle hukuk ve etik kavramlarının anlamı üzerinde durulmaktadır. Daha sonra hukuk etiğine ilişkin temel tartışma konuları çeşitli hukuk etik kodları bağlamında ele alınmaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Etik, ahlak ve ahlakilik kavramlarını ayırt edebilmek, 2) Hukuk etiğinin temel sorunlarını belirleyebilmek 3) Hukuk ve etik ilişkisini tanımak ve önemini kavramak 4) Hukukla ilişkili mesleklerde doğru değerlendirme yapmayı öğrenir. 5) Hukuk mesleğiyle bağlantılı etik standartlar ve mesleki sorumluluklar hakkında farkındalık geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | |||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | |||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | |||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | |||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | |||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | |||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | |||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | |||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | |||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | H | Ödev |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | S | Ödev |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | S | Ödev |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | H | Ödev |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | H | Ödev |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Ödev |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | S | Ödev |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | H | Ödev |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | H | Ödev |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | H | Ödev |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | S | Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY , January 2024 |
Ders Koordinatörü | FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Öğr. Gör. FATMA İREM ÇAĞLAR GÜRGEY |
Hafta | Konu |
1) | Dersin tanıtımı ve temel kavramlarına giriş |
2) | Etik ilişkide doğru değerlendirme |
3) | Etik-Ahlak-Genel Ahlak kavramları |
4) | Genel Ahlak ve Hukuk ilişkisi (Hart-Devlin tartışması) |
5) | Etik teoriler- Kantçı Etik |
6) | Sonuç odaklı etik teoriler |
7) | Erdem etiği, ihtimam etiği |
8) | Vize haftası |
9) | Hukuk etiği |
10) | Felsefi hukuk etiği- 1. Kuşak |
11) | Felsefi Hukuk Etiği- 2. Kuşak |
12) | Mesleki davranış kuralları- Yargı Etiği |
13) | Mesleki davranış kuralları- Avukatlık Etiği |
14) | Finaller |
15) | Finaller |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Brian Boone, “Etik 101”, çev: Selin Aktuyun, Say Yay. İoanna Kuçuradi, “Ahlak, Etik ve Etikler”, Türkiye felsefe Kurumu Yayını, Ankara: 2019. Harper Lee, Bülbülü Öldürmek, Sel yay./Epsilon yay. H.L. A, Hart, «Hukuk, Özgürlük ve Ahlak», Dost kitapevi yay./Islık Yay. John Stuart Mill, Hürriyet Üstüne. Michael Sandel, Adalet-Yapılması Gereken Doğru Şey Nedir?, Bigbang Yayınları, Ankara, 2013. Ferando Savater, “Oğluma Ahlak üstüne Öğütler”, İletişim Yayınları | ||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Teorik anlatım ve tartışmalar | ||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ölçme ve değerlendirme ödevler üzerinden yapılacaktır. Dönem sonu notunu %40 vize dönemi verilecek ödev üzerinden, %60’nı ise final dönemi verilecek ödev üzerinden belirlenecektir. [Dersten başarılı olunabilmesi için final ödev notunun 50 ve üzerinde olması gerekmektedir.] Bütünleme sınavı ya da bütünleme notunu belirleyecek bir ödev verilmeyecektir. | ||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
gurgeyi@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Laboratuvar | 14 | 0 | 0 | ||||
Ödevler | 1 | 0 | 0 | ||||
Ara Sınavlar | 2 | 4 | 2 | 12 | |||
Final | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Toplam İş Yükü | 62 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.5 | ||||||
AKTS | 2 |