Hukuk | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Hukuk Fakültesi | ||||
Ders Kodu | HUK 432 | ||||
Ders Adı İngilizce | Information Technology Law | ||||
Ders Adı Türkçe | Bilişim Hukuku | ||||
Öğretim Dili | TR | ||||
Ders Türü | Ders | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Güz | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 56 saat | ||||
Ders Kredileri | 2 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul | Yok | ||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | Yok | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Bilişim Hukukunun önde gelen uygulamaları hakkında teknik ve hukuki bilgi sahibi olmak, söz konusu olabilecek yeni problemlere etkin çözümler üretebilmek | ||||
Ders Açıklaması | Bu derste bilişim alanındaki yapay zeka ve robotlar, blockchain uygulamaları ve kişisel verilerin korunması hukukunun temel kavramları incelenecektir. İlgili bağlamda, yapay zeka ve robotların hukuki statüsü, sorumluluk problemleri ve çözüm önerileri; blockchain uygulamalarına hukuki bakış, akıllı sözleşmelerin ve kripto para değerlerinin hukuki mahiyeti ve bunlardan doğabilecek problemlerin çözümü ve kişisel verilerin korunması hukukunun temel prensip, kavram ve uygulamaları detaylarıyla ele alınacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Bilişim Hukukunun temel kavramlarını (özellikle yapay zeka ve robotlar, blockchain uygulamaları ve kişisel verilerin korunması) ve bunların birbirleriyle etkileşimini izler ve anlar. 2) Bilişim Hukuku uygulamalarının (özellikle yapay zeka ve robotlar, blockchain uygulamaları ve kişisel verilerin korunması) hukuki arka planını denetleyebilme becerisi kazanır 3) Bilişim alanında söz konusu olabilecek özel hukuk sorumluluğuna ilişkin bilgi edinir. 4) Bilişim alanında söz konusu olabilecek özel hukuk problemlerini analiz eder ve bunlara çözüm üretebilir. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | ||||
2) Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||
3) Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | ||||
4) Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | ||||
5) Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | ||||
6) Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | ||||
7) Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | ||||
8) Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | ||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||
10) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | ||||
11) Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | ||||
12) Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Hukukun temel ilkelerini, hukuk teorilerini, hukuk metodolojisini, yorum yöntemlerini tanır ve uygular. | N | |
2) | Güncel yenilikler ve mevzuat değişiklikleri takip eder, değerlendirir, yorumlar ve uygular. | H | Sınav |
3) | Hukuksal bilgi kaynaklarına ulaşmayı ve bu kaynakları kullanmayı bilir, güncel mevzuat değişikliklerini, doktrindeki görüşleri ve mahkeme kararlarını takip eder ve değerlendirir. | N | |
4) | Hukukla ilgili bilgiyi değerlendirirken toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek içselleştirir. | N | |
5) | Hukuki sorunları, hukukun genel ilkelerine, de lege feranda ve de lege lata’ya göre tespit eder, değerlendirir ve çözer; hukukun sadece ulusal değil, uluslararası yönünü de dikkate alır ve karar verirken vicdani kanaatin önemini kavrar. | S | Sınav |
6) | Hukuki uyuşmazlıkları mevzuat metinleri, yargı kararlarını ve doktrindeki farklı görüşleri analitik bir bakış açısıyla değerlendirerek eleştirir, kendi görüşlerini oluşturur, hukuki eksiklikleri saptar ve önerilerde bulunur. | H | Sınav |
7) | Farklı hukuk dallarına ait sorunları algılar, uygulamada karşılaşılan karmaşık sorunları nitelendirerek çözüm üretir. | H | Sınav |
8) | Sosyal sorumluluk bilincinde bir birey olarak, hukukla ilgili proje ve çeşitli etkinliklere katılır, gerektiğinde organizatör olarak rol alır ve hukuksal bilgi ve becerisini gerekli yerlere (özel sektör, kamu sektörü) etkin şekilde aktarır. | N | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak hukuk alanındaki bilgileri izler, meslektaşları ile iletişim kurar ve hukuk alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | N | |
10) | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir. | N | |
11) | Toplumun gelişim ve değişimini, sorunlarını anlar ve gerektiğinde hukuksal çözüm yolları ile sorunların çözümüne katkıda bulunur. | S | Sınav |
12) | Hukukun ulusal ve uluslararası kurum ve yapılanmasını, işlevlerini bilir, bunların geliştirilmesine katkıda bulunur. | N |
Hazırlayan ve Tarih | KADİR BERK KAPANCI , January 2024 |
Ders Koordinatörü | KADİR BERK KAPANCI |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Prof. Dr. KADİR BERK KAPANCI |
Hafta | Konu |
1) | Ders Planının ve Ele Alınacak Konuların Genel Olarak Takdimi: Kişisel Verilerin Korunması / Yapay Zeka / Blokzincir |
2) | Kişisel verilerin korunması: Temel Kavramlar |
3) | Kişisel verilerin korunması: Haklar ve Yükümlülükler |
4) | Kişisel verilerin korunması: Unutulma Hakkı |
5) | Yapay Zeka Nedir? Edebiyat ve sinema eserlerinden somut örneklerle yapay zeka ve robotları bakış: Asimov'un iki hikayesi (Robbie - Kovalamaca) ve Kubrick'in 2001: Uzay Yolculuğu'ndaki yapay zeka HAL 9000 üzerine tartışma ve değerlendirmeler |
6) | Yapay zeka ve robotların hukuki statüsü üzerine de lege lata ve de lege ferenda değerlendirmeler, yapay zekâ ve hukuk mesleği |
7) | Yapay zeka ve robotların fiillerine bağlı özel hukuk sorumluluğu: Kim? Hangi Hukuki Temel Üzerinden? |
8) | Yapay zeka ve KVKK |
9) | Blockchain: Sistemin işleyişi ve kullanım alanları hakkında genel bilgiler ve akıllı sözleşme uygulamaları üzerine değerlendirmeler |
10) | Blockchain ve veri koruma hukuku: Sistem üzerindeki aktörlerin rolleri; sistem yasal gerekliliklere ne oranda uygunluk gösterebilir? |
11) | Blockchain Nedir? Blockchain sistemi üzerinde kripto "para"lar: Hukuki nitelikleri, korunması ve bunlarla yapılabilecek hukuki işlemlere ilişkin değerlendirmeler |
12) | Genel tekrar |
13) | Genel tekrar |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | - Armağan Ebru Bozkurt Yüksel, “Robot Hukuku”, TAAD, 7-29, 2017, s. 85-112. - Armağan Ebru Bozkurt Yüksel / Başak Bak / Sera Reyhani Yüksel / Kemale Aslanova, Futurist Hukuk, Aristo, 2018. - Çağlar Ersoy, Robotlar, Yapay Zeka ve Hukuk, Oniki Levha, (son baskı). - Elif Küzeci, Kişisel Verilerin Korunması, Turhan (son baskı). - Eylem Aksoy / Osman Gazi Güçlütürk (Eds.), Gelişen Teknolojiler ve Hukuk I: Blokzincir, Oniki Levha, İstanbul (son baskı). - Meliha Akbilek, Teknolojinin Pandora Kutusu: Robotların Hukuki Kişilikleri(!) ve Hukuki Sorumlulukları, Beykent HFD, 3-6, 2017, s. 216-236. - Mesut Çekin, “Borçlar Hukuku ile Veri Koruma Hukuku Açısından Blockchain Teknolojisi ve Akıllı Sözleşmeler: Hukuk Düzenimizde Bir Paradigma Değişimine Gerek Var Mı?”, İÜHFM, 77/1, s. 315-341. - Mesut Çekin, Avrupa Birliği Hukukuyla Mukayeseli Olarak 6698 Sayılı Kanun Çerçevesinde, Kişisel Verilerin Korunması Hukuku, Oniki Levha (son baskı), - Murat Develioğlu, 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu ile Karşılaştırmalı Olarak Avrupa Birliği Genel Veri Koruma Tüzüğü Uyarınca Kişisel Verilerin Korunması Hukuku, Oniki Levha, 2018. - Nafiye Yücedağ: "Kişisel verilerin korunması kanunu kapsamında genel ilkeler", KVK Dergisi, C. 1, S. 1, s. 47 vd. - Nafiye Yücedağ: "Medeni Hukuk Açısından Kişisel Verilerin Korunması Kanunu'nun Uygulama Alanı ve Genel Hukuka Uygunluk Sebepleri", İÜHFM, C. LXXV, S.2, s. 765 vd. | ||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Klasik ders anlatımı / Flipped Classroom yöntemi uygulamaları | ||||||||||||
Ödev ve Projeler | |||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | |||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | |||||||||||||
Diğer Aktiviteler | |||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||
Ders Yönetimi |
kapancib@mef.edu.tr |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 2 | 42 | |||
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 2 | 6 | |||
Final | 1 | 6 | 2 | 8 | |||
Toplam İş Yükü | 56 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 2.2 | ||||||
AKTS | 2 |