Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
School/Faculty/Institute | Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences | ||||
Course Code | POLS 343 | ||||
Course Title in English | Major Issues in Turkish Politics | ||||
Course Title in Turkish | Türkiye Siyaseti’nde Temel Sorunlar | ||||
Language of Instruction | EN | ||||
Type of Course | Flipped Classroom | ||||
Level of Course | Select | ||||
Semester | Fall | ||||
Contact Hours per Week |
|
||||
Estimated Student Workload | 136 hours per semester | ||||
Number of Credits | 5 ECTS | ||||
Grading Mode | Standard Letter Grade | ||||
Pre-requisites | None | ||||
Expected Prior Knowledge | None | ||||
Co-requisites | None | ||||
Registration Restrictions | Only undergraduate students | ||||
Overall Educational Objective | To understand the major actors, institutions, and political processes in modern Turkey in order to identify continuity and change in Turkey’s political development. | ||||
Course Description | This course aims to discuss the historical origins of modern politics, major political institutions, state-society relations, and patterns of political participation in Turkey. It will introduce both theoretical approaches and empirical analyzes in order to develop a critical understanding of the trajectory of political life in Turkey from the late Ottoman period up until today. | ||||
Course Description in Turkish | Ders, Türkiye’de, modern dönem siyasetin traihsel kökenlerini, başlıca siyasi kurumları, devlet-toplum ilişkilerini, ve siyasal katılımın gelişimini tartışacaktır. Hem teorik yaklaşımlara hem de ampirik analizlere yer vererek, Türkiye’de geç Osmanlı döneminden günümüze değin siyasal hayatın seyrine dair eleştirel bir kavrayış geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
Course Learning Outcomes and CompetencesUpon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:1) xxx 2) xxx 3) xxx 4) xxx 5) xxx |
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N None | S Supportive | H Highly Related |
Program Outcomes and Competences | Level | Assessed by | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Exam,HW,Participation |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Participation |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | HW,Participation |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Exam,HW |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Exam,HW |
Prepared by and Date | BEGÜM UZUN TAŞKIN , January 2024 |
Course Coordinator | BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Semester | Fall |
Name of Instructor | Dr. Öğr. Üyesi BEGÜM UZUN TAŞKIN |
Hafta | Konu |
1) | |
2) | |
3) | |
4) | |
5) | |
6) | |
7) | |
8) | |
9) | |
10) | |
11) | |
12) | |
13) | |
14) | |
15) | |
16) |
Required/Recommended Readings | Zürcher, Erik J. (2004). Turkey: A Modern History. London; New York: I.B. Tauris, pp. 76-133. Mardin, Şerif. (1973). “Center-Periphery Relations: A Key to Turkish Politics?” Daedalus 102 (1): 169–90. Zürcher, Erik J. (2004). Turkey: A Modern History. London; New York: I.B. Tauris, pp. 133-206. Bora, Tanıl. (2017). “Kemalizmler”. Tanıl Bora Cereyanlar içinde (pp.162-176). İstanbul: İletişim Yayınları. Bora, Tanıl. (2017). “Kemalizmin Krizi”. Tanıl Bora Cereyanlar içinde (pp.176-194). İstanbul: İletişim Yayınları. Özbudun, Ergun. (2012). “Constitutions and Political System”. In Metin Heper and Sabri Sayarı (eds.) The Routledge Handbook of Modern Turkey, London: Routledge. Cizre Sakallıoğlu, Ümit. (1997). “The Anatomy of the Turkish Military’s Political Autonomy”. Comparative Politics, 29(2): 151-166. Demirel, Tanel. (2003). “The Turkish Military’s Decision to Intervene: 12 September 1980”. Armed Forces and Society, 29(2), 253-280. Heper,Metin. (1985). State Tradition in Turkey. Walkington, UK: The Eothen Press, pp. 48 - 66 (Chapter 3). Aslan, Senem. (2011). “Everyday Forms of State Power and the Kurds in the Early Turkish Republic”. International Journal of Middle East Studies, Vol. 43 (1): 75-93. Özdalga, Elizabeth. (2012). “Secularism”. In Metin Heper and Sabri Sayarı (eds.) The Routledge Handbook of Modern Turkey, London: Routledge. Lord, Ceren. (2020). “The Transnational Mobilization of the Alevis of Turkey: From Invisibility to the Struggle for Equality”. In Güneş Murat Tezcür (ed.) The Oxford Handbook of Turkish Politics. Published Online. Bozarslan,Hamit. (2008). “Kurds and the Turkish State”. In Reşat Kasaba (ed) The Cambridge History of Turkey. (pp. 333-356) .Cambridge: Cambridge University Press. Yeğen, Mesut. (2004). “Citizenship and Ethnicity in Turkey" Middle Eastern Studies, 20(4):51 – 66. Keyder, Çağlar. (1987). State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development. London New York: Verso (selected pages) Buğra, Ayşe. (2003). Devlet ve İşadamları. İstanbul:İletişim Yayınları. (selected pages) Arat, Zehra. (2020). “Gender Politics and the Struggle for Equality in Turkey”. In Güneş Murat Tezcür (ed.) The Oxford Handbook of Turkish Politics. Published Online. Negron-Gonzales, M.(2016). “The feminist movement during the AKP era in Turkey: challenges and opportunities”. Middle Eastern Studies, 52(2): 198-214. Aytac, S. Erdem. (2020). “Economic Voting during the AKP Era in Turkey”. In Güneş Murat Tezcür (ed.) The Oxford Handbook of Turkish Politics. Published Online. Kalaycıoğlu, Ersin. (2020). “The Evolution of Conventional Political Participation in Turkey”. In Güneş Murat Tezcür (ed.) The Oxford Handbook of Turkish Politics. Published Online. | ||||||||||||||||||
Teaching Methods | Flipped Classroom methods such as pre-class videos, group discussions, quizzes, and presentations. | ||||||||||||||||||
Homework and Projects | Group presentations | ||||||||||||||||||
Laboratory Work | None | ||||||||||||||||||
Computer Use | None | ||||||||||||||||||
Other Activities | None | ||||||||||||||||||
Assessment Methods |
|
||||||||||||||||||
Course Administration |
taskinbe@mef.edu.tr Attendance and active participation are required. There would be no late presentations and make-up exams unless medical report provided. MEF university values academic integrity. Therefore all students must understand the meaning and consequences of cheating, plagiarism and other academic offences under the code of student conduct and disciplinary procedures. Any improper behavior, academic dishonesty or plagiarism is subject to the YÖK Disciplinary Regulation. -- |
Activity | No/Weeks | Hours | Calculation | ||||
No/Weeks per Semester | Preparing for the Activity | Spent in the Activity Itself | Completing the Activity Requirements | ||||
Ders Saati | 14 | 2 | 3 | 1 | 84 | ||
Sunum / Seminer | 1 | 9 | 1 | 10 | |||
Ödevler | 1 | 15 | 15 | 30 | |||
Küçük Sınavlar | 3 | 3 | 1 | 12 | |||
Total Workload | 136 | ||||||
Total Workload/25 | 5.4 | ||||||
ECTS | 5 |