Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü |
İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi |
Ders Kodu |
PSYC 373 |
Ders Adı İngilizce |
Psychological Trauma |
Ders Adı Türkçe |
Psikolojik Travma |
Öğretim Dili |
EN |
Ders Türü |
Ters-Yüz Öğrenme |
Dersin Düzeyi |
Orta |
Dönem |
Güz |
Haftalık İletişim Saatleri |
Ders: 3 |
Okuma: 0 |
Laboratuvar : 0 |
Diğer: 0 |
|
Tahmini Öğrenci İş Yükü |
Dönem boyunca 146 saat |
Ders Kredileri |
6 AKTS |
Değerlendirme |
Standart Harf Notu
|
Ön Koşul |
PSYC 208 - Adult Psychopathology | PSYC 301 - Child and Adolescent Psychopathology
|
Yan Koşul |
Yok |
Beklenen Ön Bilgi |
Yetişkin psikopatolojisi veya Çocuk ve ergen psikopatolojisi. |
Kayıt Kısıtlamaları |
Sadece Lisans Öğrencileri |
Genel Eğitim Hedefi |
Psikolojik travma alanını çeşitli konuları inceleyerek öğrenmek; travmanın olası etkilerine, travma ile ilgili bozuklukların semptomlarına ve müdahale yöntemlerine aşina olmak. |
Ders Açıklaması |
Bu ders öğrencileri psikolojik travma alanında kapsamlı bir keşifle tanıştırır. Bu ders ile travmanın tarihi, etiyolojisi, psikolojik teorileri ve nörobiyolojisine odaklanacağız. Ayrıca, bu ders kapsamında öğrencilere travma ile ilişkili bozuklukları, özellikle travma sonrası stres bozukluğunun (TSSB) tanı ve tedavisi tanıtılacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve Yeterlilikler
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:
1) Psikolojinin ana alt disiplinlerindeki temel teorileri anlamak;
2) Kullanılan araştırma yöntemleri ve teorileri açısından bilimsel makaleleri değerlendirmek;
3) İngilizceyi anlama ve bunu bilimsel bir şekilde iletme konusunda kendine güveni göstermek;
4) Yeni araştırma fikirleri oluşturmak;
5) Psikolojik teorileri ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak.
|
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
Program Sonuçları ve Yeterliliklerle İlişkisi
N Yok |
S Destekleyici |
H Çok İlgili |
|
|
|
|
Program Çıktıları ve Yeterlilikler |
Düzey |
Değerlendirme |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
H |
Sınav
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
S |
Derse Katılım
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
S |
Derse Katılım
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
S |
Derse Katılım
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
S |
Derse Katılım
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
S |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
H |
Sınav,Derse Katılım
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Derse Katılım
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
Derse Katılım
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
H |
Sınav
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Derse Katılım
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Derse Katılım
|
Hazırlayan ve Tarih |
SENA CÜRE ACER , December 2023 |
Ders Koordinatörü |
İLKSEN BOSTANCI |
Dönem |
Güz |
Dersi Veren(ler) |
Öğr. Gör. İLKEM COŞKUN |
Ders İçeriği
Hafta |
Konu |
1) |
Dersin Genel Görünümü ve Müfredatın Gözden Geçirilmesi, Travmanın Tanımı, Travmanın Tarihi |
2) |
Travmatik Yaşam Olaylarının Kapsamı
|
3) |
Travmanın Psikolojik Teorileri |
4) |
Travmanın Sağlık ve İyilik Hali Üzerindeki Etkileri |
5) |
Travmanın Çocuklar ve Aileler Üzerindeki Etkileri |
6) |
Travmanın Psikobiyolojisi |
7) |
Gözden Geçirme |
8) |
Ara Sınav |
9) |
Travma ile İlgili Bozuklukların Genel Görünümü |
10) |
PTSD’nin Kısa Tarihi ve Semptomları |
11) |
PTSD Riskinin Değerlendirilmesi ve Koruyucu Faktörler |
12) |
Travma Bilinçli Müdahalelerin Genel Görünümü |
13) |
Farklı Perspektiflerden Vaka Formülasyonu |
14) |
Travma Dayanıklılığı ve Travma Sonrası Büyüme |
15) |
Final Sınav Dönemi |
16) |
Final Sınav Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Briere, J. N., & Scott, C. (2014). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation, and treatment (DSM-5 update). Sage Publications.
Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2017).
The boy who was raised as a dog: And other stories from a child psychiatrist's notebook. What traumatized children can teach us about loss, love, and healing. Basic Books.
Herman, J. L. (1997). Trauma and recovery. NY: Basic Books. ISBN: 0465087302
The Body Keeps the Score: Brain, Mind, and Body in the Healing of Trauma. Penguin Books
Wolynn, M. (2017). It Didn't Start with You: How Inherited Family Trauma Shapes Who We Are and How to End the Cycle. Penguin life.
Cori, J.L. (2017).The Emotionally Absent Mother, Updated and Expanded Second Edition: How to Recognize and Heal the Invisible Effects of Childhood Emotional Neglect. The Experiment. |
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen ters yüz formatında öğretilecektir. Öğrencilerin, her hafta derse gelmeden önce giriş niteliğindeki çevrimiçi dersi ve atanan okumaları tamamlamaları beklenmektedir. Sınıf zamanında, öğrenciler önce atanan çevrimiçi ders ve okuma materyallerini ne kadar iyi anladıkları açısından değerlendirilecektir. Ardından, öğrenciler okunanları İngilizce olarak tartışmaya teşvik edilecektir. Her sınıf üyesinin, her hafta tartışmayı başlatmak için kullanılacak bir soru listesi hazırlaması gerekmektedir. Sorular, kavramsal/teorik meseleler ve araştırma bulgularının uygulanmasına ilişkin konuları içerebilir. Öğrencilerin, sorularını paylaşırken aktif ve açık bir iletişim sürdürmeleri teşvik edilecektir. Öğrencilerin ders materyallerini öğrenmenin en zaman verimli yolu, ilgili ders kitabını önceden gözden geçirip ardından derslere katılmak olacaktır. Bu tartışmalara katılım zorunludur. Tartışma sorularının amacı, materyalin sınıf tartışmalarını yönlendirmek ve ilham vermektir. İyi bir soru, birden fazla yanıtı olan veya farklı görüşler üretebilen bir sorudur. Öğrencilerin, soru hazırlarken yaratıcı olmaya çalışmaları gerekmektedir. |
Ödev ve Projeler | Sınıfın her üyesinden, makaleleri okumaları ve tartışma başlatmak için kullanılacak bir soru listesi hazırlamaları istenecek. Öğrencilerden, atanan zorunlu okumalar doğrultusunda dersin tartışma oturumlarından birini koordine etmeleri teşvik edilecektir. Her hafta, öğrenciler haftalık olarak atanan okumalar temelinde psikolojik travma ile ilgili ödevler ve sınıf içi etkinlikler hazırlayacaklardır. |
Laboratuvar Çalışması | yok |
Bilgisayar Kullanımı | yok |
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden, her haftanın kitap bölümünü ve makalesini o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecek. Sınıf tartışmaları, psikolojik travmaya dayanan bu okumalar üzerine şekillenecektir. |
Değerlendirme Yöntemleri |
Değerlendirme Araçları |
Sayı |
Ağırlık |
Devam |
14 |
% 15 |
Uygulama |
1 |
% 15 |
Ara Sınavlar |
1 |
% 35 |
Final |
1 |
% 35 |
TOPLAM |
% 100 |
|
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr
Derslere katılım zorunludur. Ancak, yalnızca katılmak yeterli değildir. Öğrencilerin sınıf tartışmalarına da katılmaları beklenmektedir. Dersten devamsızlık durumunda, teslim edilmesi gereken ödevleri yine de zamanında teslim etmekle sorumludurlar. Öğrencilerin, planlanan bir sınava katılmadıklarında geçerli, kabul edilebilir ve belgelenmiş bir mazeret sunmaları gerekmektedir. Ara sınavı kaçıran öğrenciler için telafi sınavı yapılacaktır. Telafi sınavları, ara sınav veya final sınavından farklı bir formatta olabilir.
Öğrencilerin, üniversite personeline ve birbirlerine her zaman saygılı bir şekilde davranmaları beklenmektedir; bu, ders içeriğine ve diğerlerinin görüşlerine saygı göstermeyi de kapsar.
Kopya çekme, yalan söyleme ve sahtekarlık gibi çeşitli biçimlerdeki eylemler, intihal ve sınavlar sırasında kopya çekme gibi dürüst olmayan davranışlar olarak kabul edilir ve tolere edilmeyecektir. Akademik sahtecilik ve intihal: Yükseköğretim Kanunu Madde 54 |