PSYC 374 NeuropsychopharmacologyMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 374
Course Title in English Neuropsychopharmacology
Course Title in Turkish Nöropsikofarmakoloji
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Introductory
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 2 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 153 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 207 - Physiological Psychology
Expected Prior Knowledge Physiological psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To learn the role of drug actions on the nervous system and understand the mechanisms by which drugs alter brain function; to be able to understand and critique research articles published.
Course Description In the scope of the lecture the students will understand to principles of Neuropsychopharmacology and pathologies of the central nervous system from a single neuron to neural network and can describe the action mechanisms of drugs.
Course Description in Turkish Ders kapsamında öğrenciler nöropsikofarmakoloji prensiplerini ve merkezi sinir sisteminin patolojilerini tek bir nörondan sinir ağına kadar anlayacak ve ilaçların etki mekanizmalarını tanımlayabileceklerdir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) nörofarmakolojinin temellerini anlamak
2) merkezi sinir sisteminde kullanılan ilaçların mekanizmasını anlamak
3) bilimsel makaleleri araştırma yöntemlerine göre yorumlamak
4) yeni araştırma fikirleri bulmak
5) nöropsikofarmakolojik mekanizmaları ve araştırma yöntemlerini etik olarak tartışmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Participation
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S Presentation
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. S Participation,Project
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. S Exam,Participation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Project
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. S Participation
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Participation
Prepared by and Date ESİN TUNA , March 2022
Course Coordinator BANU FEMİR GÜRTUNA
Semester Fall
Name of Instructor Öğr. Gör. ESİN TUNA

Course Contents

Hafta Konu
1) Sinir sistemine giriş
2) Nörofarmakolojinin temelleri
3) İletişimin hücresel temelleri
4) Madde bağımlılığının nöral yapısı
5) Ağrı, enflamasyon ve bozukluklar
6) Uyku, uyarılma ve bozukluklar
7) Tekrar
8) Ara sınav
9) Mood, emosyon ve bozukluklar
11) Nörodejeneratif bozukluklar
12) Bağımlılık bozuklukları
13) Şizofreni ve diğer psikozlar
14) Nöbet bozuklukları
15) Final
16) Final
Required/Recommended ReadingsRoland Seifert - Basic Knowledge of Pharmacology Molecular Neuropharmacology, A Foundation for Clinical Neuroscience. Eric Nestler, Steven Hyman, Robert Malenka
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an introductory online lecture every week as well as an reading chapter. First part of class time, I will first give a short review of online lecture with class, after that students will be asked to discuss the questions that previously prepared by them. Second part of class time i will give the main lecture and then question and answer session will occur. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to prepare questions about the lecture for discussion and Q&A session. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate, not-too-difficult level of English.
Homework and ProjectsStudents will be asked to coordinate one of the discussion sessions of the course based on the assigned required reading of an article published in neuropsychopharmacology and related sciences. They will be asked to read the articles and prepare discussion questions prior to the discussion class. They will be asked to find a topic that related to the lecture and make a presentation. The purpose of this presentation is to increase interest in the subject and to enable students to make presentations based on their interests.
Laboratory Work
Computer Use
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s book chapter prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings as well as various videos, presentations. If it is needed classroom play will occur for better understanding.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 15
Uygulama 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
TOTAL % 100
Course Administration

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving after first part of class time or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 1 84
Uygulama 1 14 21 2 37
Ara Sınavlar 1 8 2 2 12
Final 1 16 2 2 20
Total Workload 153
Total Workload/25 6.1
ECTS 6