PSYC 377 Divorce and Its AftermathMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 377
Course Title in English Divorce and Its Aftermath
Course Title in Turkish Boşanma ve Sonrası
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 142 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 208 - Adult Psychopathology
Expected Prior Knowledge Adult psychopathology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To become familiar with the basic concepts and considerations in the divorce literature and to understand risk and protective factors affecting children’s adjustment to divorce.
Course Description This course is designed to provide insight into divorce-related processes and the aftermath of divorce with a particular emphasis on children and their adjustment. Lectures will also focus on discussing the evolution of the divorce literature and the psychosocial effects of divorce related factors on children and families.
Course Description in Turkish Bu ders öğrencilerin boşanma literatüründeki önemli konu ve kavramlarla tanışmalarını, boşanma sonrası aile-için süreç ve dinamikler ilgili bilgi kazanmalarını ve boşanmanın aileler üzerindeki olası etkilerini öğrenmelerini hedeflemektedir.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Boşanma literatüründeki önemli kavramları ve hususları anlamak;
2) Boşanma ile ilgili faktörlerin çocuklar ve aileler üzerindeki karmaşık psikososyal etkilerini anlamak;
3) Boşanma ile ilgili süreçlere ilişkin bilimsel makaleleri değerlendirmek;
4) Boşanma sonrası aile ortamında aile ile ilgili faktörler ve çocukların refahı arasındaki bağlantılar hakkında hipotezler oluşturmak.
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H Exam,Presentation
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. S Exam,Presentation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. S Participation
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. S
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. S Select,Presentation
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Participation
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. N
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S HW,Presentation
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. S Exam,Presentation
Prepared by and Date DAMLA TIL , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Tanışma, Müfredatın Gözden Geçirilmesi
2) Boşanmanın Tanıtımı: Temel Kavramlar, İstatistikler ve Boşanma ile Ayrılıkla İlgili Mitler ve Gerçekler (Ödev 1)
3) Sınıf Sunumu 1: Ödevin Sonuçları, Sınıf Tartışması
4) Boşanma Literatürünün Evrimi: Literatürdeki Yeni Yönelimler ve Toplum Üzerindeki Etkileri
5) Maisie’nin Bildikleri: Sınıf Tartışması
6) Boşanma Öncesi ve Sonrası Aile Ortamındaki Çatışma ve Sonuçları
7) Ara Sınav
8) Kramer vs. Kramer: "İyi Boşanma" Mümkün mü? Sınıf Tartışması
9) Çocukların Uyumunu Kolaylaştıran Faktörler
10) Eş Ebeveynlik: Yeni Bir Kavram ve Dayanıklılık Üzerindeki Etkileri
11) Boşanmış Yetişkinler ve Çocukları ile Çalışmak
12) SUNUMLAR
13) SUNUMLAR
14) SUNUMLAR
15) Final Sınav Dönemi
16) Final Sınav Dönemi
Required/Recommended ReadingsRequired Readings: Cherlin, A.J.(1999). Going to extremes: Family structure, children’s well-being, and social science. Demography 36, 421–428 (1999). Leonoff, A. (2015). The Good Divorce. London: Routledge. (selected chapters/passages will be used) Negash, S., & Sahin, S. (2011). Compassion fatigue in marriage and family therapy: implications for therapists and clients. Journal of marital and family therapy, 37(1), 1–13. Teubert, D., & Pinquart, M. (2010). The association between coparenting and child adjustment: A meta-analysis. Parenting: Science and Practice, 10(4), 286–307. Kelly J. B. (2000). Children's adjustment in conflicted marriage and divorce: a decade review of research. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 39(8), 963–973. Turner, H. A., & Kopiec, K. (2006). Exposure to Interparental Conflict and Psychological Disorder Among Young Adults. Journal of Family Issues, 27(2), 131–158. Figley, C. R. (Ed.) (2002). Treating Compassion Fatigue. Philadelphia: Brunner/Rutledge. (selected chapters/passages will be used) Lamela, D., & Figueiredo, B. (2016). Coparenting after marital dissolution and children’s mental health: a systematic review. Jornal de Pediatria, 92(4), 331–342. Amato, P. R., & Sobolewski, J. M. (2001). The effects of divorce and marital discord on adult children’s psychological well-being. American Sociological Review, 66(6), 900–921. Shimkowski, J. R., & Schrodt, P. (2012). Coparental communication as a mediator of interparental conflict and young adult children's mental well-being. Communication Monographs, 79(1), 48–71. Recommended Readings: Grych, J. H., & Fincham, F. D. (1997). Children's adaptation to divorce: From description to explanation. In S. A. Wolchik & I. N. Sandler (Eds.), Issues in clinical child psychology. Handbook of children's coping: Linking theory and intervention (p. 159–193). Plenum Press. Amato, P., & Gilbreth, J. (1999). Nonresident Fathers and Children's Well-Being: A Meta-Analysis. Journal of Marriage and Family, 61(3), 557-573. doi:10.2307/353560 Harold, G. T., & Sellers, R. (2018). Annual Research Review: Interparental conflict and youth psychopathology: an evidence review and practice focused update. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 4, 374. Davies, P. T., & Cummings, E. M. (1994). Marital conflict and child adjustment: An emotional security hypothesis. Psychological Bulletin, 116(3), 387–411.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned an online lecture every week as well as empirical articles. Students will be asked to read each week’s article/articles prior to that week’s classroom session. During class time, that week’s lecture will be presented by the instructor which will typically be followed by class discussion and review of the empirical article/articles of the week. Students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assist the learning of other students. I as the instructor commit to preparing and selecting high-quality materials for each class, at an appropriate level of English and provide all the help and support students would need to successfully complete the course.
Homework and ProjectsStudents will be expected to complete an assignment on attitudes and beliefs regarding divorce and present it in class the following week. Students will also be expected to present on one of the topics that will be offered by the instructor which will take place in the last 3 weeks of the class and be considered as their final exam grade for this class.
Laboratory Work-
Computer Use-
Other ActivitiesStudents will also be expected to watch 1 or 2 movie/movies and discuss it in the light of the new concepts they learned in this class.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 20
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 40
Ara Sınavlar 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration damlatilogut@gmail.com

Attendance at all classes is mandatory. Students arriving late or unprepared will be barred from that class, which will impact upon their continuous assessment grade. Students must provide a legitimate, acceptable and documented excuse for missing a scheduled exam. There will be a make-up exam if students miss the midterm. Make-up exams could be in a different format than midterm or final exam. Students are expected to treat university personnel and one another respectfully at all times; this includes showing respect for class content and for others’ opinions. The commitment of acts of cheating, lying, and deceit in any of their diverse forms such as plagiarism, and copying during examinations is dishonest and will not be tolerated. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 2 3 2 98
Sunum / Seminer 3 12 36
Ara Sınavlar 1 6 2 8
Total Workload 142
Total Workload/25 5.7
ECTS 6