Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi | |||||
Ders Kodu | PSYC 443 | |||||
Ders Adı İngilizce | Readings and Research in Clinical Psychology III | |||||
Ders Adı Türkçe | Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma III | |||||
Öğretim Dili | EN | |||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | |||||
Dersin Düzeyi | İleri | |||||
Dönem | Güz | |||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
|||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 189 saat | |||||
Ders Kredileri | 7.5 AKTS | |||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | |||||
Ön Koşul |
PSYC 205 - Research Methods I |
|||||
Yan Koşul | Yok | |||||
Beklenen Ön Bilgi | Psikolojide Araştırma Yöntemleri | |||||
Kayıt Kısıtlamaları | Sadece Lisans Öğrencileri | |||||
Genel Eğitim Hedefi | Klinik psikoloji alanındaki deneysel çalışmaları ve makaleleri anlayıp eleştirmek ve sunmak için yeterli teorik bilgi ve pratik becerilere sahip olmak. | |||||
Ders Açıklaması | Bu ders, psikopatolojilerin oluşumunda etkili olan biyopsikososyal risk faktörleri üzerinde okuma ve araştırma yapmayı amaçlayan ileri seviye bir son sınıf dersidir. Dersin temel amacı öğrencileri psikopatolojilerin oluşumunda etkili olan biyolojik, psikolojik ve sosyal risk faktörleri hakkındaki literatürle tanıştırmak ve bu konuda bağımsız araştırma yapabilmelerini sağlayacak yetkinlik ve beceriyi kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler bir araştırma geliştirecek, örneklem oluşturacak, data toplayacak ve bunları analiz ederek bilimsel sonuçlar elde edecektir. Öğrenciler elde ettikleri verileri sözlü ve yazılı olarak sunma, tartışma becerisini kazanacaktır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) Ruhsal hastalıklar için çeşitli risk faktörlerini açıklayan psikopatolojinin biyopsikososyal kuramını anlamak 2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve kuramları açısından değerlendirmek 3) Bilimsel araştırma yürütmek 4) Araştırma bulgularını SPSS aracılığıyla değerlendirmek 5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta yazmak 6) Psikolojik kuramları ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | ||||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | ||||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | ||||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | ||||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | ||||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | ||||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | ||||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | ||||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | ||||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | ||||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | ||||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | H | Ödev,Sunum,Proje |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | H | Ödev,Sunum,Proje |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | S | Proje |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Sunum,Proje |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | H | Proje |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | H | Ödev |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | H | Derse Katılım,Sunum,Proje |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | H | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | H | Ödev,Proje |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | H | Ödev,Derse Katılım,Proje |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | N |
Hazırlayan ve Tarih | SENA CÜRE ACER , October 2024 |
Ders Koordinatörü | SENA CÜRE ACER |
Dönem | Güz |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi ALİYE CANAN TAŞLIOĞLU SAYINER |
Hafta | Konu |
1) | Ruh Sağlığı İçin Biyopsikososyal Risk Faktörleri (BPSR'ler) - Genel Bakış |
2) | BPSR araştırmalarında gerekli terimler ve kavramlar |
3) | Biyolojik faktörler (Genetik miras) Fiziksel sağlık (Kronik hastalık, sürekli ağrı, sakatlık vb.) |
4) | Kişilerarası faktörler (Ebeveyn bağlanması, yetersiz ebeveyn gözetimi, akran gruplarından dışlanma vb.) |
5) | Sosyo-ekonomik faktörler (Eğitim, gelir vb.) Makro kültürel faktörler (bireycilik-kolektivizm, din, damgalama, medyanın etkisi vb.) |
6) | Kişilik özellikleri |
7) | Ara sınav haftası |
8) | Duygusal eksiklikler (Duygu düzenleme güçlüğü, kırılganlık vb.) |
9) | Sosyal beceri eksiklikleri (Reddedilme Duyarlılığı vb.) |
10) | Bilişsel beceri eksiklikleri (Zihin Kuramında veya empati kurmada zorluklar vb.) |
11) | Bilişsel çarpıtmalar. Erken uyumsuz şemalar. |
12) | Düşük yaşam memnuniyeti ve iyi olma Kendini gerçekleştirme ve bireyselleşmede başarısızlık |
13) | Çocukluk Travması İstismar Psikososyal Stres |
14) | Tekrar. |
15) | Final Sınavı Haftası |
16) | Final Sınavı Haftası |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Önerilen Ders Kitabı: Rolf, J. E., Masten, A. S., Cicchetti, D., Nuechterlein, K. H., & Weintraub, S. (Eds.). (1990). Risk and protective factors in the development of psychopathology. Cambridge University Press. Dersin öğretim elemanı tarafından paylaşılacak zorunlu deneysel makaleler ve kitap bölümleri bulunacaktır. | |||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Bu ders tamamen flipped formatta öğretilecektir. Öğrencilere her hafta okuma materyalleri atanacaktır. Ders süresince, öğrencilerin bu makalelerdeki temel kavramları kavramaları değerlendirilecek ve güçlendirilecektir. Her hafta, birkaç öğrenci belirli bir risk faktörü hakkında bir sunum yapmaktan ve bir tartışmaya öncülük etmekten sorumlu olacaktır. Tüm öğrencilerin hazırlık materyallerinde ustalaşmak için yeterli zaman harcayarak derse hazırlanmaları beklenecektir. Ayrıca, sınıf tartışmalarına uygun şekilde katkıda bulunmaları ve diğer öğrencilerin öğrenmesine yardımcı olmaları beklenecektir. Ayrıca, her hafta öğrenciler literatür inceleme becerilerini ve SPSS'te kodlama ve analiz etme becerilerini geliştirmeyi öğreneceklerdir. | |||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ödev 1: Öğrenciler seçtikleri bir psikopatolojinin etiyolojisi hakkında bir literatür taraması yapacak ve APA formatında 3-4 sayfalık bir inceleme yazacaklardır. Ödev 2: Öğrenciler araştırma soruları ve hipotezler geliştirecek ve literatür taramasını (Ödev 1), çalışmanın amacını, araştırma planını (ölçekler, örneklem vb.) ve kullanılacak istatistiksel testleri içeren bir araştırma teklifi yazacaklardır. Ödev 3: Öğrenciler başkalarının tekliflerini inceleyecek ve çalışmanın kalitesini artırmak için geri bildirim ve önerilerde bulunacaklardır. Sunum ve Tartışmaya Liderlik Etme: Her hafta bir grup öğrenciden, ruh sağlığı için belirli bir risk faktörü hakkında bir sunum yapmaları ve kendi araştırma projelerinde yatkınlaştırıcı etkilerini nasıl işlevselleştirebilecekleri ve inceleyebilecekleri hakkında bir tartışmaya liderlik etmeleri istenecektir. Deneysel Makale: Öğrencilerden veri toplamaları, bunları SPSS'te kodlamaları ve analiz etmeleri ve bu analizlere dayalı olarak APA formatında bir ampirik makale yazmaları istenecektir. Poster Sunumu: Öğrenciler bulgularını sunmak ve tartışmak için bilimsel bir poster hazırlayacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | Öğrenciler topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla laboratuvar SPSS olanaklarını kullanacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler, topladıkları verileri girmek ve analiz etmek ve ayrıca deneysel çalışmaları için literatür taraması yapmak amacıyla SPSS ile çalışacaklardır. | |||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | Öğrencilerden her haftanın makalelerini o haftanın sınıf oturumundan önce okumaları istenecektir. Sınıf tartışmaları bu okumalara dayanacaktır. | |||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
|||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
acers@mef.edu.tr Öğrenciler dönem boyunca duyuruları takip etmekten, yüklenen materyal üzerinde çalışmaktan ve haftalık olarak tahtadaki tartışmalara yanıt vermekten sorumludur. Derse hazırlıklı gelmek, dersi takip edebilmek ve derse katılabilmek için zorunludur. Öğrenciler, fakülte sekreterliğine resmi bir sağlık raporu sunmaları halinde, yeniden planlanan bir tarihte ödev teslim edebilirler. Öğrencilerin derse zamanında gelmeleri ve her zaman öğretim ve öğrenim ortamına saygılı olmaları beklenir. Akademik sahtekârlık hoş görülmeyecek ve kesinlikle cezalandırılacaktır. Akademik sahtekârlık, sınavlarda intihal veya kopya çekme gibi herhangi bir biçimde kopya çekme, yalan söyleme ve aldatmacayı içerir. Öğrenciler, başkalarının veya diğer temsilcilerin değil, kendi çalışmalarını teslim etmekten kesinlikle sorumludur. Başkalarının çalışmalarının tam alıntılanması zorunludur. Akademik sahtekârlık ve intihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 4 | 112 | ||
Uygulama | 1 | 10 | 1 | 11 | |||
Sunum / Seminer | 1 | 8 | 2 | 10 | |||
Ödevler | 3 | 9 | 3 | 36 | |||
Rapor Teslimi | 1 | 20 | 20 | ||||
Toplam İş Yükü | 189 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 7.6 | ||||||
AKTS | 7.5 |