PSYC 443 Readings and Research in Clinical Psychology IIIMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Economics, Administrative and Social Sciences
Course Code PSYC 443
Course Title in English Readings and Research in Clinical Psychology III
Course Title in Turkish Klinik Psikolojide Okuma ve Araştırma III
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Advanced
Semester Fall
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: Lab: Other:
Estimated Student Workload 189 hours per semester
Number of Credits 7.5 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites PSYC 205 - Research Methods I
Expected Prior Knowledge Research methods in psychology
Co-requisites None
Registration Restrictions Only Undergraduate Students
Overall Educational Objective To comprehend sufficient theoretical knowledge and practical skills to understand, critique and present empirical studies and articles in the domain of clinical psychology.
Course Description This course is an advanced course on readings and research in biopsychosocial model of psychopathology which systematically considers biological, psychological, and social risk factors and their complex interactions in understanding mental health and illnesses. The main goals of the course are to familiarise students with the theoretical background of the model and to qualify them with relevant skills and competencies which are necessary for developing a scientific paper independently. Students will develop a research plan, recruit participants, collect and analyse data in order to produce scientific results. Students will be able to communicate and discuss those findings both orally and in written form.
Course Description in Turkish Bu ders, psikopatolojilerin oluşumunda etkili olan biyopsikososyal risk faktörleri üzerinde okuma ve araştırma yapmayı amaçlayan ileri seviye bir son sınıf dersidir. Dersin temel amacı öğrencileri psikopatolojilerin oluşumunda etkili olan biyolojik, psikolojik ve sosyal risk faktörleri hakkındaki literatürle tanıştırmak ve bu konuda bağımsız araştırma yapabilmelerini sağlayacak yetkinlik ve beceriyi kazandırmaktır. Ders kapsamında öğrenciler bir araştırma geliştirecek, örneklem oluşturacak, data toplayacak ve bunları analiz ederek bilimsel sonuçlar elde edecektir. Öğrenciler elde ettikleri verileri sözlü ve yazılı olarak sunma, tartışma becerisini kazanacaktır.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) Ruhsal hastalıklar için çeşitli risk faktörlerini açıklayan psikopatolojinin biyopsikososyal kuramını anlamak
2) Bilimsel makaleleri kullanılan araştırma yöntemleri ve kuramları açısından değerlendirmek
3) Bilimsel araştırma yürütmek
4) Araştırma bulgularını SPSS aracılığıyla değerlendirmek
5) Araştırma bulgularını deneysel bir formatta yazmak
6) Psikolojik kuramları ve araştırmaları doğru etik formatta tartışmak ve sunmak
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5 6
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. H HW,Presentation,Project
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. H HW,Presentation,Project
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H HW,Participation,Project
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. S Project
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. H HW,Participation,Presentation,Project
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. H Project
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. H HW
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. H Participation,Presentation,Project
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. H Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. H HW,Project
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. H HW,Participation,Project
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Select,Participation,Presentation,Project
Prepared by and Date ALİYE CANAN TAŞLIOĞLU SAYINER , March 2022
Course Coordinator SENA CÜRE ACER
Semester Fall
Name of Instructor

Course Contents

Hafta Konu
1) Ruh Sağlığı İçin Biyopsikososyal Risk Faktörleri (BPSR'ler) - Genel Bakış
2) BPSR araştırmalarında gerekli terimler ve kavramlar
3) Biyolojik faktörler (Genetik miras) Fiziksel sağlık (Kronik hastalık, sürekli ağrı, sakatlık vb.)
4) Kişilerarası faktörler (Ebeveyn bağlanması, yetersiz ebeveyn gözetimi, akran gruplarından dışlanma vb.)
5) Sosyo-ekonomik faktörler (Eğitim, gelir vb.) Makro kültürel faktörler (bireycilik-kolektivizm, din, damgalama, medyanın etkisi vb.)
6) Kişilik özellikleri
7) Ara sınav haftası
8) Duygusal eksiklikler (Duygu düzenleme güçlüğü, kırılganlık vb.)
9) Sosyal beceri eksiklikleri (Reddedilme Duyarlılığı vb.)
10) Bilişsel beceri eksiklikleri (Zihin Kuramında veya empati kurmada zorluklar vb.)
11) Bilişsel çarpıtmalar. Erken uyumsuz şemalar.
12) Düşük yaşam memnuniyeti ve iyi olma Kendini gerçekleştirme ve bireyselleşmede başarısızlık
13) Çocukluk Travması İstismar Psikososyal Stres
14) Tekrar.
15) Final Sınavı Haftası
16) Final Sınavı Haftası
Required/Recommended ReadingsRecommended Textbook: Rolf, J. E., Masten, A. S., Cicchetti, D., Nuechterlein, K. H., & Weintraub, S. (Eds.). (1990). Risk and protective factors in the development of psychopathology. Cambridge University Press. There will be a set of required empirical articles and book chapters which will be shared by the instructor.
Teaching MethodsThis course will be taught entirely in the flipped format. Students will be assigned reading materials every week. During class time, students’ grasp of basic concepts from these articles will be assessed and reinforced. Each week, a number of students will be responsible to hold a presentation on a given risk factor and lead a discussion. All students will be expected to prepare for class by spending sufficient time to master the preparatory materials. They will also be expected to contribute appropriately to class discussions and to assisting the learning of other students. Also, each week students will learn to advance their literature reviewing skills as well as coding and analysing in SPSS.
Homework and ProjectsHW 1: Students will conduct a literature review on etiology of a psychopathology they choose and write a 3-4 pages of review in APA format. HW 2: Students will develop reseach questions and hypothesis and write a research proposal which contains the literature review (HW1), the aim of the study, research plan (scales, sample etc.) and statistical tests to be used. HW 3: Students will review others’ proposal and give feedback and suggestions to improve the quality of the work. Presentation & Leading Discussion: Every week a group of students will be asked to hold a presentation on a specific risk factor for mental health and lead a discussion about how they can operationalize and study its predisposing effects in their own research projects. Empirical Paper: Students will be asked to collect data, code and analyse it on SPSS and write an empirical article based on these analyses in APA format. Poster Presentation: Students will prepare a scientific poster to present and discuss their findings.
Laboratory WorkStudents will use the lab SPSS facilities to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Computer UseStudents will work with SPSS to enter and analyse the data they have collected as well as to do literature review for their empirical paper.
Other ActivitiesStudents will be asked to read each week’s articles prior to that week’s classroom session. Classroom discussions will be based on these readings.
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 1 % 10
Uygulama 1 % 20
Ödev 3 % 30
Sunum 1 % 10
Rapor Teslimi 1 % 30
TOTAL % 100
Course Administration sayinera@mef.edu.tr

Throughout the semester, students are responsible for following announcements, working on the uploaded material and responding to the discussions on the blackboard on a weekly basis. Coming class prepared is compulsory to be able to follow the course and stay engaged within the class. Students can submit a paper assignment on a rescheduled date only if they submit an official health report to the faculty secretary’s office. Students are expected to come to class on time and be respectful of the teaching and learning environment at all times. Academic dishonesty will not be tolerated and is strictly penalized. Academic dishonesty includes any commitment of cheating, lying and deceit in any form such as plagiarism or cheating during exams. Students are strictly responsible for submitting their own work, not that of others or other agents. Full citation of others’ work is required. Academic dishonesty and plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation.

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 1 3 4 112
Uygulama 1 10 1 11
Sunum / Seminer 1 8 2 10
Ödevler 3 9 3 36
Rapor Teslimi 1 20 20
Total Workload 189
Total Workload/25 7.6
ECTS 7.5