Mimarlık | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Sanat, Tasarım ve Mimarlık Fakültesi | ||||
Ders Kodu | ARC 486 | ||||
Ders Adı İngilizce | Urban Metabolism of İstanbul | ||||
Ders Adı Türkçe | İstanbul’un Kentsel Metabolizması | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | İleri | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 126 saat | ||||
Ders Kredileri | 5 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
ARC 202 - Architectural Design IV | INT 202 - Interior Design II |
||||
Yan Koşul | Yok | ||||
Beklenen Ön Bilgi | 4 yarıyıl tasarım stüdyosu | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Yalnızca Lisans Öğrencileri | ||||
Genel Eğitim Hedefi | İstanbul bağlamında kentsel metabolizma, mimari pratikler, kentsel gündem ve çevre tarihinin arasındaki hibrit ilişkileri kavramayı öğrenmek | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders, kentsel metabolizma tartışmasına dair güncel cevapları İstanbul’da 19. ve 21. yüzyıllar arasında farklı mimari pratikler ve kentsel ajandalar üzerinden ele almaktadır. Ders, doğa ideolojisindeki paradigma değişimlerini İstanbul bağlamında inceler. Bu nedenle bu ders, mimari düşünceyi geliştirmek için İstanbul'un kentsel metabolizmasının gelecekteki projeksiyonları hakkında spekülasyon yapmayı amaçlamaktadır. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) İstanbul bağlamında kentsel metabolizmayı kavramak; 2) toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyo-doğal sorumlulukla hareket etmek; 3) yaşanabilir kentsel ortamları analiz etmek; 4) kentlerin kentsel metabolizmasını göz önünde bulundurarak gelecek projeksiyonları geliştirmek. |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 |
---|---|---|---|---|
1) Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | ||||
2) Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | ||||
3) Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | ||||
4) Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | ||||
5) Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | ||||
6) İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | ||||
7) Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | ||||
8) İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | ||||
9) Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | ||||
10) Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | ||||
11) Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | ||||
12) Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | ||||
13) Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | ||||
14) Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | ||||
15) Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | ||||
16) Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | ||||
17) Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | ||||
18) Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | ||||
19) Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | ||||
20) İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Türkçe ve İngilizce'yi etkin bir şekilde okuyabilme, yazabilme ve konuşabilme becerisi (B2 seviyesine eşdeğer). | H | |
2) | Farklı bakış açılarını göz önünde bulundurarak fikirleri sorgulama ve yorumlama, veri toplama ve kullanma, insanlara, yerlere ve çevreye ilişkin kavramlar geliştirme ve bireysel kararlar alma yeteneği. | H | |
3) | Tasarım sürecini iletmenin yanı sıra fikirleri geliştirmek için serbest el ve dijital çizim teknikleri de dahil olmak üzere uygun grafik yöntemlerini kullanma becerisi (ECDL ileri seviye). | S | |
4) | Mekan, iklim, insan, toplum gibi faktörleri göz önünde bulundurarak mimari tasarımın temel prensiplerini kullanabilme ve mevcut prensipleri eş zamanlı olarak ilgili örneklerde ifade edebilme becerisi. | S | |
5) | Mimarlık ve kentsel tasarım projeleri geliştirilirken, tarihi koruma ilkelerinin yanı sıra iklimsel, teknolojik, sosyoekonomik, kültürel etkenlerin şekillendirdiği küresel ve yerel kültürlere ait mimari ilkelerin anlaşılması. | H | |
6) | İnsan davranışı ile fiziksel çevre arasındaki ilişkiyi tanımlamak için kullanılan teorileri ve yöntemleri anlamak; aynı zamanda farklı kültürlerin farklı ihtiyaçlarını, değerlerini, davranış normlarını, sosyal ve mekânsal örüntülerini anlamak. | H | |
7) | Müşteri ve kullanıcı ihtiyaçlarını, mekan ve ekipman gereksinimlerini, saha koşullarını, ilgili yasa ve standartları da göz önünde bulundurarak tasarım süreçlerinin çeşitli aşamalarını uygulayabilme yeteneği. | S | |
8) | İşlev, biçim ve sistemlerin belirlenmesinde uygulamalı araştırmanın rolünü ve bunların insan durumu ve davranışları üzerindeki etkisini anlamak. | S | |
9) | Yer çekimi ve yanal kuvvetlere karşı dayanıklı statik ve dinamik yapı davranışının temel prensiplerinin anlaşılması, ayrıca yapısal sistemlerin gelişiminin ve uygulamalarının öğretilmesi. | S | |
10) | Doğal ve tarihi kaynakları korumayı ve sağlıklı çevreler oluşturmayı amaçlayan mimari ve kentsel tasarım projelerinde sürdürülebilirlik ilkelerini uygulama becerisi. | S | |
11) | Erişilebilirlik ilkelerinin yanı sıra mekanik, elektrik, yangın önleme, düşey sirkülasyon gibi yapı ve güvenlik sistemlerinin temel prensiplerini bina tasarımına uygulayabilme becerisi. | S | |
12) | Malzeme, ürün, bileşen ve montajların özelliklerine ve performanslarına, çevresel etkilerine ve yeniden kullanım olanaklarına bağlı olarak seçiminde temel prensiplerin anlaşılması. | S | |
13) | Şematik tasarım aşamasından tasarım geliştirme aşamasına kadar yapısal sistemler, can güvenliği ve sürdürülebilirlik prensiplerini bir arada barındıran kapsamlı bir mimari proje üretebilme yeteneği. | S | |
14) | Enerji tasarrufu, aktif ve pasif ısıtma ve soğutma sistemleri, hava kalitesi, güneş yönelimi, gün ışığı ve yapay aydınlatma, akustik gibi çevre sistemlerinin prensiplerinin anlaşılması; ayrıca uygun performans değerlendirme araçlarının kullanılması. | S | |
15) | Bina kabuk sistemlerinin tasarımında uygun malzeme, ürün ve bileşenleri seçebilme yeteneği. | S | |
16) | Çok disiplinli tasarım süreçlerinde farklı alanların prensiplerini ve kavramlarını anlayabilme ve tasarım ekibinin bir üyesi olarak başkalarıyla işbirliği içinde çalışabilme becerisi. | S | |
17) | Mimarın, toplumun çevresel, sosyal ve estetik konularını dikkate alarak tasarım ve inşaat süreçlerini organize etme ve yönetme sorumluluğunu anlamak. | S | |
18) | Bir binanın tasarım ve inşasını etkileyen mimarın kamu sağlığı ve güvenliği, erişilebilirlik, koruma, yapı kodları ve yönetmelikleri ile kullanıcı hakları gibi yasal sorumluluklarını anlamak. | S | |
19) | Binaların tasarımı ve inşasında yer alan etik sorunları anlayabilme ve toplum yararına hizmet sunabilme yeteneği. Ayrıca, toplumun refahına katkıda bulunan küresel ve yerel ölçeklerde sosyal sorumlulukla hareket edebilme yeteneği. | S | |
20) | İşler için rekabet etme, danışman seçme ve ekip oluşturma yöntemlerini anlamak, finansal yönetim ve iş planlamasını, zaman yönetimini, risk yönetimini, arabuluculuğu ve tahkimi içeren proje teslim yöntemlerini önermek. | S |
Hazırlayan ve Tarih | ESRA SERT , December 2023 |
Ders Koordinatörü | AKTS1 |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi ESRA SERT |
Hafta | Konu |
1) | Giriş |
2) | Kentsel Metabolizma Bağlamı |
3) | 19. Yüzyıl Sonları İstanbul |
4) | İstanbul: Kara ve Su Arasında |
5) | Yeni Bir Kentsel Metabolizmanın Ortaya Çıkışı |
6) | 20. Yüzyıl: Siyasi Bir Proje Olarak Cumhuriyet Rejimi |
7) | Prost’un Planları ve Raporları ile Kentsel Gündem |
8) | Yüksek Karbon Toplumunun İnşası ve Mobil Hayat |
9) | 21. Yüzyıl İstanbul'u: Yeni Bir Meydan Okuma mı? |
10) | Sermaye Yoğun İstanbul Kentsel Metabolizması |
11) | Sahil Şeridini Yeniden Şekillendirmek: Kıyı Arazi İhya Çalışmaları |
12) | İstanbul’un Gelecekteki Kentsel Metabolizması Üzerine Spekülasyonlar |
13) | Hazırlık & Tartışmalar |
14) | Final Teslimi & Sunumlar |
15) | Final Değerlendirme Dönemi |
16) | Final Değerlendirme Dönemi |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | Arkitekt. “İstanbul Çevre Yolu ve Boğaziçi Köprüsü Projesinin Tarihçesi ve Gelişmesi.” Arkitekt 1975-01, no. 357 (home edt.) (1975): 22-27. Bilsel, F. Cana and Pinon, Pierre Eds. From the Imperial Capital to the Republican Modern City: Henri Prost’s Planning of İstanbul (1936-1951). İstanbul Research Institute Catalogues 7, 2010. Çelik, Zeynep. The Remaking of İstanbul: Portrait of an Ottoman City in the Nineteenth Century. University of California Press, 1986. Daver, Abidin. Dünkü Bugünkü Yarınki İstanbul, İstanbul Radyosundan Konuşmalar. Belediye Matbaası, İstanbul, 1944. Evren, Burçak. İstanbul’un Hamamları ve Plajları. Seçkin İstanbul Kitaplığı, İnkılap Kitabevi, 2000. Güvenç, Murat. Port of İstanbul: A Short Story. Port City Talks, İstanbul- Antwerp, 2016. Hamdi, Ahmet. İstanbul Limanı. Akşam Matbaası, 1929. Işın, Ekrem. Everyday Life in İstanbul. YKY, 2001. Keil, Roger. “Progress Report: Urban Political Ecology." Urban Geography 26, no.7. (October 2005):640-651 Keyder, Çağlar. “İstanbul into the 21st Century.” In Orienting İstanbul. Routledge, 2010. Sert, Esra. (2019). Mobility of Land in İstanbul: Production of Nature as Space in 2000’s. 6th International Congress Livable Environments & Architecture LIVENARCH VI-2019: Replacing Architecture, Proceedings Book Vol II, pp. 640-649. Swyngedouw, Erik. 2009. “Circulations and Metabolisms: (Hybrid) Natures and (Cyborg) Cities.” In Technonatures: Environments, Technologies, Spaces, and Places in the Twenty-first Century, edited by Chris Wilbert, and Damian White, 63. Wilfrid Laurier University Press. Tekeli, İ. İstanbul’un Planlanmasının ve Gelişmesinin Öyküsü. Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2013. Recommended Readings: Daver, A., Günay, S., Resmor, M. N. Güzelleşen İstanbul XX.NCi YIL. İstanbul Maarif Matbaası, 1944. Gandy, M. (2004) Rethinking urban metabolism: water, space and the modern city, City: Analysis of Urban Trend, Culture, Theory, Policy and Action, 8: 3, pp: 363-379. Gül, Murat. The Emergence of Modern İstanbul: Transformation and Modernization of a City. I. B. Tauris, 2012. Harvey, D. A Brief History of Neoliberalism. Oxford University Press, 2005. İnal, Onur. “Environmental History as an Emerging Field in Ottoman Studies: An Historiographical Overview.” The Journal of Ottoman Studies ISAM 38, (2011). Kuban, Doğan. İstanbul Bir Kent Tarihi: Bizantion, Konstantinopolis, İstanbul. Translated by Zeynep Rona. Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2010. Logie, Sinan and Morvan, Yoann. İstanbul 2023. İletişim Yayınevi, 2017. Özler, Şener. Ed. İstanbul’un Nazım Planını İzah Eden Rapor in Cumhuriyet Dönemi İstanbul Planlama Raporları 1934-1995. TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, 2007. Sengupta, Dhritiraj & Chen, Ruishan & Meadows, Michael. “Building beyond land: An overview of coastal land reclamation in 16 global megacities.” Applied Geography 90 (2018): 229-280. Urry, John. Societies Beyond Oil: Oil Dregs and Social Futures. Zed Books, 2013. | ||||||
Öğretme Teknikleri | Seçilen konular stüdyoda çalışılacak, araştırılacak ve tartışılacaktır. Öğrencilerden her ders için konular hakkında okumalar yapmaları, araştırma yapmaları ve her ders için kısa sunumlar hazırlamaları beklenmektedir: her dersin belirlenen okumalarındaki seçilmiş konular hakkında kısa yorumlar veya kolaj, tablo, fotoğraflarla düzenlenmiş görseller gibi görsel materyaller hazırlamaları gerekmektedir (ders programında belirtilen derse katılım gününe hazır olacak şekilde ve dönem sonunda tek bir dosya halinde teslim edilecektir). Derslerde konularla ilgili kısa videolar gösterilecektir. Final teslimi ise bir PowerPoint sunumu veya poster sunumu şeklinde olacaktır. Seçilen bağlam üzerine detaylı bir araştırma yapılacaktır. | ||||||
Ödev ve Projeler | 9 Ödev ve 1 Power Point Sunumu \ Poster Sunumu | ||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||
Bilgisayar Kullanımı | Evet | ||||||
Diğer Aktiviteler | Kısa Videolar İzleme, Saha Gezisi | ||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||
Ders Yönetimi |
serte@mef.edu.tr Block A, Floor 5 Ofis: Esra Sert: A Blok, 4. Kat E-posta: serte@mef.edu.tr Öğrenci katılımı ders için temel bir unsurdur. Final Değerlendirme dahil olmak üzere tüm değerlendirmelere katılım, final notunda önemli bir rol oynamaktadır. Geç teslimler kabul edilmeyecektir. Başarılı bir sonuç için %80 devam zorunluluğu vardır. Akademik Dürüstsüzlük ve İntihal: YÖK Disiplin Yönetmeliği. |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 1 | 3 | 1 | 70 | ||
Ödevler | 14 | 4 | 56 | ||||
Toplam İş Yükü | 126 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.0 | ||||||
AKTS | 5 |