EE 482 Introduction to State Space ControlMEF ÜniversitesiAkademik Programlar PsikolojiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus Beyanı
Psikoloji
Lisans Programın Süresi: 4 Kredi Sayısı: 240 TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

School/Faculty/Institute Faculty of Engineering
Course Code EE 482
Course Title in English Introduction to State Space Control
Course Title in Turkish Durum Uzayı Kontrol Tekniklerine Giriş
Language of Instruction EN
Type of Course Flipped Classroom
Level of Course Intermediate
Semester Spring
Contact Hours per Week
Lecture: 3 Recitation: - Lab: - Other: -
Estimated Student Workload 143 hours per semester
Number of Credits 6 ECTS
Grading Mode Standard Letter Grade
Pre-requisites EE 303 - Systems and Control

Expected Prior Knowledge Prior knowledge in linear algebra, feedback control systems, differential and integral calculus, Laplace Transformations, system analysis, circuit analysis and MATLAB is expected.
Co-requisites MATH 211 - Linear Algebra
Registration Restrictions Undergraduate and Graduate Students
Overall Educational Objective To learn how to analyze and design control systems using state space representations
Course Description This course provides a comprehensive understanding of state space representations and mathematical modeling and design of control systems in state space. The following topics are covered: A brief review of linear algebra and feedback control systems, state space representation of dynamical systems, canonical forms, controllability, and observability, dynamic response from state equations, full state feedback design, estimators and observers, Lyapunov stability, introduction to optimal control, and fundamentals of discrete time control systems.
Course Description in Turkish Bu ders kontrol sistemlerinin durum uzayı yöntemiyle kapsamlı olarak incelenmesini ve bu uzayda matematik modelleme ve kontrolcü tasarımı gibi uygulamaların nasıl yapılacağının anlaşılmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki konular kapsanacaktır: lineer cebir ve geri beslemeli kontrol sistemlerinin kısa bir tekrarı, dinamik sistemlerin durum uzayı yöntemleri ile modellenmesi, kanonik biçimler, denetlenebilirlik ve gözlemlenebilirlik, durum denklemleri kullanılarak dinamik sistem cevaplarının elde edilmesi, durum geri beslemesi ile kontrolcü tasarımı, kestiriciler ve gözlemleyiciler, Lyapunov kararlılık kriteri, optimal kontrole giriş ve sayısal kontrolün temelleri.

Course Learning Outcomes and Competences

Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify, formulate, and solve the control system problems using state space techniques
2) comprehend the mathematical modeling of control systems using state space representations
3) design control systems in state space
4) design state observers for control systems
5) apply and demonstrate knowledge on control systems using modern engineering tools
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes 1 2 3 4 5
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi.
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi.
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği.
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi.
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi.
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması.
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme.
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi.
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme.
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme.
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi.
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi.
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme.

Relation to Program Outcomes and Competences

N None S Supportive H Highly Related
     
Program Outcomes and Competences Level Assessed by
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. N
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. N
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. H Exam,HW,Participation
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. N
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. N
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. N
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. N
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. N
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. S Participation
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. S HW,Participation
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. N
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. S Exam,HW
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. H Exam,HW
Prepared by and Date YUSUF AYDIN , February 2021
Course Coordinator YUSUF AYDIN
Semester Spring
Name of Instructor Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN

Course Contents

Hafta Konu
1) Review of Linear Algebra, MATLAB Applications
2) Review of Feedback Control Systems, MATLAB Applications
3) Review of Feedback Control Systems, MATLAB Applications
4) State Space Representation of Systems, MATLAB Applications
5) State Space Representation of Systems, MATLAB Applications
6) Canonical Forms, Controllability, and Observability, MATLAB Applications
7) Dynamic Response from State Equations, MATLAB Applications
8) Control System Design by State Feedback, MATLAB Applications
9) Estimators and Observers, MATLAB Applications
10) Lyapunov Stability Criterion
11) Lyapunov Stability Criterion
12) Introduction to Optimal Control: Linear Quadratic Regulators (LQR), MATLAB Applications
13) Optimal Estimation/Kalman Filtering and Linear Quadratic Gaussian Control (LQG), MATLAB Applications
14) State Space Representation of Discrete Time Control Systems, MATLAB Applications
15) Final Exam/Project/Presentation Period.
16) Final Exam/Project/Presentation Period.
Required/Recommended Readings1. Linear State‐Space Control Systems, R. L. Williams II, D. A. Lawrence, John Wiley & Sons, 2007 2. Control System Design, An Introduction to State Space Methods, B. Friedland, Mc Graw Hill 1986 3. Modern Control Engineering, K.Ogata, Prentice Hall, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-043245-8 4. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Printice Hall Global Edition, 13th edition, 2017
Teaching MethodsContact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique
Homework and ProjectsThere will be homework and quizzes containing questions related to lecture content. There will be projects to apply the knowledge gained from the lectures to real life control problems.
Laboratory Work-
Computer UseStudents will use MATLAB in the lecture, project, and homework assignments.
Other Activities-
Assessment Methods
Assessment Tools Count Weight
Devam 14 % 10
Uygulama 14 % 10
Küçük Sınavlar 6 % 20
Ödev 6 % 10
Projeler 3 % 20
Ara Sınavlar 2 % 30
TOTAL % 100
Course Administration aydiny@mef.edu.tr

Rules for attendance: - Missing a quiz: No make-up will be given. Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, the grade of the second exam will be given as the grade of the first exam. If the second exam is missed, provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given. Missing a final: Faculty regulations. A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Disciplinary Regulation Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation

ECTS Student Workload Estimation

Activity No/Weeks Hours Calculation
No/Weeks per Semester Preparing for the Activity Spent in the Activity Itself Completing the Activity Requirements
Ders Saati 14 0.5 3 49
Proje 3 0 10 30
Ödevler 6 0 3 18
Küçük Sınavlar 6 2 0.5 15
Ara Sınavlar 2 15 2 34
Total Workload 146
Total Workload/25 5.8
ECTS 6