Psikoloji | |||||
Lisans | Programın Süresi: 4 | Kredi Sayısı: 240 | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF: 6. Düzey |
Yüksekokul/Myo/Fakülte/Enstitü | Mühendislik Fakültesi | ||||
Ders Kodu | EE 482 | ||||
Ders Adı İngilizce | Introduction to State Space Control | ||||
Ders Adı Türkçe | Durum Uzayı Kontrol Tekniklerine Giriş | ||||
Öğretim Dili | EN | ||||
Ders Türü | Ters-Yüz Öğrenme | ||||
Dersin Düzeyi | Orta | ||||
Dönem | Bahar | ||||
Haftalık İletişim Saatleri |
|
||||
Tahmini Öğrenci İş Yükü | Dönem boyunca 146 saat | ||||
Ders Kredileri | 6 AKTS | ||||
Değerlendirme | Standart Harf Notu | ||||
Ön Koşul |
EE 303 - Systems and Control |
||||
Yan Koşul |
MATH 211 - Linear Algebra |
||||
Beklenen Ön Bilgi | Lineer cebir, geri beslemeli kontrol sistemleri, diferansiyel ve integral hesap, Laplace dönüşümleri, sistem analizi, devre analizi ve MATLAB konularında ön bilgi sahibi olunması beklenmektedir. | ||||
Kayıt Kısıtlamaları | Lisans ve Lisansüstü Öğrenciler | ||||
Genel Eğitim Hedefi | Durum alanı gösterimlerini kullanarak kontrol sistemlerinin nasıl analiz edileceğini ve tasarlanacağını öğrenmek | ||||
Ders Açıklaması | Bu ders kontrol sistemlerinin durum uzayı yöntemiyle kapsamlı olarak incelenmesini ve bu uzayda matematik modelleme ve kontrolcü tasarımı gibi uygulamaların nasıl yapılacağının anlaşılmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki konular kapsanacaktır: lineer cebir ve geri beslemeli kontrol sistemlerinin kısa bir tekrarı, dinamik sistemlerin durum uzayı yöntemleri ile modellenmesi, kanonik biçimler, denetlenebilirlik ve gözlemlenebilirlik, durum denklemleri kullanılarak dinamik sistem cevaplarının elde edilmesi, durum geri beslemesi ile kontrolcü tasarımı, kestiriciler ve gözlemleyiciler, Lyapunov kararlılık kriteri, optimal kontrole giriş ve sayısal kontrolün temelleri. |
Ders Öğrenme Çıktıları ve YeterliliklerBu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler:1) kontrol sistem problemlerinin tespiti, formüle edilmesi ve çözülmesi için durum uzayı tekniklerini kullanır 2) durum uzayı gösterimlerini kullanarak kontrol sistemlerinin matematiksel modellemesini anlar 3) durum uzayında kontrol sistemleri tasarlar 4) kontrol sistemleri için durum gözlemcileri tasarlar 5) modern mühendislik araçlarını kullanarak kontrol sistemlerine ilişkin bilgiyi uygular ve gösterir |
Program Öğrenme Çıktıları/Ders Öğrenme Çıktıları | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
---|---|---|---|---|---|
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | |||||
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | |||||
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | |||||
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | |||||
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | |||||
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | |||||
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | |||||
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | |||||
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | |||||
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | |||||
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | |||||
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | |||||
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
N Yok | S Destekleyici | H Çok İlgili |
Program Çıktıları ve Yeterlilikler | Düzey | Değerlendirme | |
1) | Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. | N | |
2) | Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. | N | |
3) | Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. | H | Sınav,Ödev,Derse Katılım |
4) | Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. | N | |
5) | Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. | N | |
6) | Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. | N | |
7) | Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. | N | |
8) | Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. | N | |
9) | Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. | S | Derse Katılım |
10) | Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. | S | Ödev,Derse Katılım |
11) | Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. | N | |
12) | Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. | S | Sınav,Ödev |
13) | Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. | H | Sınav,Ödev |
Hazırlayan ve Tarih | YUSUF AYDIN , February 2021 |
Ders Koordinatörü | YUSUF AYDIN |
Dönem | Bahar |
Dersi Veren(ler) | Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN |
Hafta | Konu |
1) | Doğrusal Cebirin Tekrarı, MATLAB Uygulamaları |
2) | Geribildirim Kontrol Sistemlerinin İncelenmesi, MATLAB Uygulamaları |
3) | Geribildirim Kontrol Sistemlerinin İncelenmesi, MATLAB Uygulamaları |
4) | Sistemlerin Durum Uzayı Gösterimi, MATLAB Uygulamaları |
5) | Sistemlerin Durum Uzayı Gösterimi, MATLAB Uygulamaları |
6) | Kanonik Formlar, Kontrol Edilebilirlik ve Gözlemlenebilirlik, MATLAB Uygulamaları |
7) | Durum Denklemlerinden Dinamik Tepki, MATLAB Uygulamaları |
8) | Durum Geri Bildirimiyle Kontrol Sistemi Tasarımı, MATLAB Uygulamaları |
9) | Tahminciler ve Gözlemciler, MATLAB Uygulamaları |
10) | Lyapunov Kararlılık Kriteri |
11) | Lyapunov Kararlılık Kriteri |
12) | Optimal Kontrole Giriş: Doğrusal İkinci Dereceden Regülatörler (LQR), MATLAB Uygulamaları |
13) | Optimal Tahmin/Kalman Filtreleme ve Doğrusal İkinci Dereceden Gauss Kontrolü (LQG), MATLAB Uygulamaları |
14) | Ayrık Zaman Kontrol Sistemlerinin Durum Uzayı Gösterimi, MATLAB Uygulamaları |
15) | Final Exam/Project/Presentation Period. |
16) | Final Exam/Project/Presentation Period. |
Gerekli/Tavsiye Edilen Okumalar | 1. Linear State‐Space Control Systems, R. L. Williams II, D. A. Lawrence, John Wiley & Sons, 2007 2. Control System Design, An Introduction to State Space Methods, B. Friedland, Mc Graw Hill 1986 3. Modern Control Engineering, K.Ogata, Prentice Hall, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-043245-8 4. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Printice Hall Global Edition, 13th edition, 2017 | ||||||||||||||||||||||||
Öğretme Teknikleri | Aktif öğrenme tekniği olarak “Ters Yüz Öğrenme” kullanılmaktadır | ||||||||||||||||||||||||
Ödev ve Projeler | Ders içeriğiyle ilgili sorular içeren ödevler ve sınavlar olacak. Derslerden edinilen bilgilerin gerçek yaşam kontrol problemlerine uygulanması için projeler olacak. | ||||||||||||||||||||||||
Laboratuvar Çalışması | - | ||||||||||||||||||||||||
Bilgisayar Kullanımı | Öğrenciler ders, proje ve ödevlerinde MATLAB kullanacaklardır. | ||||||||||||||||||||||||
Diğer Aktiviteler | - | ||||||||||||||||||||||||
Değerlendirme Yöntemleri |
|
||||||||||||||||||||||||
Ders Yönetimi |
aydiny@mef.edu.tr Kurs Yönetimi Öğretmen ofisi ve telefon numarası : A564, tba Ofis saatleri: belirlenecek e-posta adresi: aydiny@mef.edu.tr Katılım kuralları: - Sınava katılmama: Telafi sınavı verilmeyecektir. Ara sınava katılmama : Mazeretinin uygun belgelerinin sunulması halinde, kaçırılan her ara sınav için ya telafi sınavı yapılır ya da ikinci sınav notu birinci sınav notu olarak verilir. İkinci sınav kaçırılırsa, mazeretinin uygun belgelerinin sunulması halinde telafi sınavı yapılır. Bir projeyi kaçırmak : Telafi verilmeyecektir. Ayrıca, her proje için, bir öğrenci raporu teslim etmezse veya uygun bir mazeret belgesi olmadan demo/sunum sırasında gelmezse, otomatik olarak dersten kalacaktır. Sınıfta doğru davranışın hatırlatılması, öğrenci davranış kuralları : YÖK Disiplin Yönetmeliği Akademik Sahtekârlık ve İntihal : YÖK Disiplin Yönetmeliği |
AKtivite | Hafta Sayısı | Saat | Hesaplama | ||||
Yarıyıl Başına Hafta Sayısı | Etkinliğe Hazırlık | Etkinliğin Kendisinde Harcanan | Etkinlik Gereksinimlerini Tamamlama | ||||
Ders Saati | 14 | 0.5 | 3 | 49 | |||
Proje | 3 | 0 | 10 | 30 | |||
Ödevler | 6 | 0 | 3 | 18 | |||
Küçük Sınavlar | 6 | 2 | 0.5 | 15 | |||
Ara Sınavlar | 2 | 15 | 2 | 34 | |||
Toplam İş Yükü | 146 | ||||||
Toplam İş Yükü/25 | 5.8 | ||||||
AKTS | 6 |