School/Faculty/Institute |
Faculty of Engineering |
Course Code |
EE 482 |
Course Title in English |
Introduction to State Space Control |
Course Title in Turkish |
Durum Uzayı Kontrol Tekniklerine Giriş |
Language of Instruction |
EN |
Type of Course |
Flipped Classroom |
Level of Course |
Intermediate |
Semester |
Spring |
Contact Hours per Week |
Lecture: 3 |
Recitation: - |
Lab: - |
Other: - |
|
Estimated Student Workload |
143 hours per semester |
Number of Credits |
6 ECTS |
Grading Mode |
Standard Letter Grade
|
Pre-requisites |
EE 303 - Systems and Control
|
Expected Prior Knowledge |
Prior knowledge in linear algebra, feedback control systems, differential and integral calculus, Laplace Transformations, system analysis, circuit analysis and MATLAB is expected. |
Co-requisites |
MATH 211 - Linear Algebra
|
Registration Restrictions |
Undergraduate and Graduate Students |
Overall Educational Objective |
To learn how to analyze and design control systems using state space representations |
Course Description |
This course provides a comprehensive understanding of state space representations and mathematical modeling and design of control systems in state space. The following topics are covered: A brief review of linear algebra and feedback control systems, state space representation of dynamical systems, canonical forms, controllability, and observability, dynamic response from state equations, full state feedback design, estimators and observers, Lyapunov stability, introduction to optimal control, and fundamentals of discrete time control systems. |
Course Description in Turkish |
Bu ders kontrol sistemlerinin durum uzayı yöntemiyle kapsamlı olarak incelenmesini ve bu uzayda matematik modelleme ve kontrolcü tasarımı gibi uygulamaların nasıl yapılacağının anlaşılmasını sağlamaktadır. Aşağıdaki konular kapsanacaktır: lineer cebir ve geri beslemeli kontrol sistemlerinin kısa bir tekrarı, dinamik sistemlerin durum uzayı yöntemleri ile modellenmesi, kanonik biçimler, denetlenebilirlik ve gözlemlenebilirlik, durum denklemleri kullanılarak dinamik sistem cevaplarının elde edilmesi, durum geri beslemesi ile kontrolcü tasarımı, kestiriciler ve gözlemleyiciler, Lyapunov kararlılık kriteri, optimal kontrole giriş ve sayısal kontrolün temelleri. |
Course Learning Outcomes and Competences
Upon successful completion of the course, the learner is expected to be able to:
1) identify, formulate, and solve the control system problems using state space techniques
2) comprehend the mathematical modeling of control systems using state space representations
3) design control systems in state space
4) design state observers for control systems
5) apply and demonstrate knowledge on control systems using modern engineering tools
|
Program Learning Outcomes/Course Learning Outcomes |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1) Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
|
|
|
|
|
2) Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
3) Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
|
|
|
|
|
4) Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
|
|
|
|
|
5) Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
|
|
|
|
|
6) Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
|
|
|
|
|
7) Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
8) Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
|
|
|
|
|
9) Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
|
|
|
|
|
10) Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
|
|
|
|
|
11) Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
|
|
|
|
|
12) Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
|
|
|
|
|
13) Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
|
|
|
|
|
Relation to Program Outcomes and Competences
N None |
S Supportive |
H Highly Related |
|
|
|
|
Program Outcomes and Competences |
Level |
Assessed by |
1) |
Psikolojideki başlıca kavramlar, teorik perspektifler, deneysel bulgular ve tarihsel eğilimler hakkında kapsamlı bilgi edinilmesi. |
N |
|
2) |
Psikolojide temel araştırma yöntemlerini, ayrıca araştırma tasarımı, veri analizi ve veri yorumlama anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
3) |
Davranış ve zihinsel süreçlerle ilgili problemleri çözmek için eleştirel ve yaratıcı düşünme, şüpheci sorgulama ve bilimsel bir yaklaşım kullanma yetkinliği. |
H |
Exam,HW,Participation
|
4) |
Psikolojik ilke, beceri ve değerleri kişisel, sosyal ve örgütsel bağlamlarda anlama ve uygulama becerisi. |
N |
|
5) |
Psikoloji disipliniyle bağlantılı olan kanıtları değerlendirme, belirsizliği tolere etme ve diğer değerleri yansıtma becerisi. |
N |
|
6) |
Mesleki etik standartların içselleştirilmesi ve yayılması. |
N |
|
7) |
Psikoloji ve diğer sosyal bilimler alanlarında bilgi edinme amacıyla bilgi teknolojileri, bilgisayar ve diğer teknolojileri kullanma konusunda yetkinlik gösterme. |
N |
|
8) |
Psikoloji bilimi bilgisini Türkçe ve en azından CEFR B2 düzeyinde İngilizce olmak üzere çeşitli formatlarda etkili bir şekilde iletme becerisi. |
N |
|
9) |
Sosyokültürel ve uluslararası çeşitliliğin karmaşıklığını tanıma, anlama ve buna saygı gösterme. |
S |
Participation
|
10) |
Yaşam boyu öğrenme, araştırma ve kendini geliştirme ihtiyacını tanıma ve bu doğrultuda beceriler geliştirme. |
S |
HW,Participation
|
11) |
Psikolojik teori ve literatüre dayanarak eleştirel hipotezler oluşturma ve bu hipotezleri test etmek için çalışmalar tasarlama becerisi. |
N |
|
12) |
Bağımsız olarak bilgi edinme ve kendi öğrenimini planlama becerisi. |
S |
Exam,HW
|
13) |
Yazılı çalışmaların ve sunumların netliği ve düzeni konusunda ileri düzeyde yetkinlik gösterme. |
H |
Exam,HW
|
Prepared by and Date |
YUSUF AYDIN , February 2021 |
Course Coordinator |
YUSUF AYDIN |
Semester |
Spring |
Name of Instructor |
Dr. Öğr. Üyesi YUSUF AYDIN |
Course Contents
Hafta |
Konu |
1) |
Review of Linear Algebra, MATLAB Applications |
2) |
Review of Feedback Control Systems, MATLAB Applications |
3) |
Review of Feedback Control Systems, MATLAB Applications |
4) |
State Space Representation of Systems, MATLAB Applications |
5) |
State Space Representation of Systems, MATLAB Applications |
6) |
Canonical Forms, Controllability, and Observability, MATLAB Applications |
7) |
Dynamic Response from State Equations, MATLAB Applications |
8) |
Control System Design by State Feedback, MATLAB Applications |
9) |
Estimators and Observers, MATLAB Applications |
10) |
Lyapunov Stability Criterion |
11) |
Lyapunov Stability Criterion |
12) |
Introduction to Optimal Control: Linear Quadratic Regulators (LQR), MATLAB Applications |
13) |
Optimal Estimation/Kalman Filtering and Linear Quadratic Gaussian Control (LQG), MATLAB Applications |
14) |
State Space Representation of Discrete Time Control Systems, MATLAB Applications |
15) |
Final Exam/Project/Presentation Period. |
16) |
Final Exam/Project/Presentation Period. |
Required/Recommended Readings | 1. Linear State‐Space Control Systems, R. L. Williams II, D. A. Lawrence, John Wiley & Sons, 2007
2. Control System Design, An Introduction to State Space Methods, B. Friedland, Mc Graw Hill 1986
3. Modern Control Engineering, K.Ogata, Prentice Hall, 5th edition, 2010, ISBN 0-13-043245-8
4. Modern Control Systems, R.C.Dorf and R. H. Bishop, Pearson Education, Printice Hall Global Edition, 13th edition, 2017
|
Teaching Methods | Contact hours using “Flipped Classroom” as an active learning technique |
Homework and Projects | There will be homework and quizzes containing questions related to lecture content. There will be projects to apply the knowledge gained from the lectures to real life control problems. |
Laboratory Work | - |
Computer Use | Students will use MATLAB in the lecture, project, and homework assignments. |
Other Activities | - |
Assessment Methods |
Assessment Tools |
Count |
Weight |
Devam |
14 |
% 10 |
Uygulama |
14 |
% 10 |
Küçük Sınavlar |
6 |
% 20 |
Ödev |
6 |
% 10 |
Projeler |
3 |
% 20 |
Ara Sınavlar |
2 |
% 30 |
TOTAL |
% 100 |
|
Course Administration |
aydiny@mef.edu.tr
Rules for attendance: -
Missing a quiz: No make-up will be given.
Missing a midterm: Provided that proper documents of excuse are presented, the grade of the second exam will be given as the grade of the first exam. If the second exam is missed, provided that proper documents of excuse are presented, a make-up exam will be given.
Missing a final: Faculty regulations.
A reminder of proper classroom behavior, code of student conduct: YÖK Disciplinary Regulation
Academic Dishonesty and Plagiarism: YÖK Disciplinary Regulation |